Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Hubert : Orzechowski
|

Polska chce być bramą do Azji. Taki plan ma rząd

126
Podziel się:

Jeszcze nie powstał, a już są co do niego wielkie plany. O czym mowa? O Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Rząd chce, aby było to kluczowe połączenie z Azją.

Szef Ryanaira, Michael O’Leary, stwierdził, że CPK będzie "błyszczącą katedrą w szczerym polu",
Szef Ryanaira, Michael O’Leary, stwierdził, że CPK będzie "błyszczącą katedrą w szczerym polu",

Na CPK Polska wyda 35 mld dolarów. Za te pieniądze powstanie port lotniczy zdolny obsłużyć 45 mln pasażerów. Większego lotniska w naszej części Europy nie ma.

- Chcemy stworzyć hub dla pasażerów z tego regionu, którzy dziś, aby odbyć dalsze loty, muszą lecieć przez Niemcy, Francję lub Wielką Brytanię – mówi Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Dodał, że jedną z największych zalet planowanego lotniska jest jego położenie, bo Polska jest na wschodniej flance UE, co naturalnie sytuuje ją w roli bramy Wspólnoty na Wschód i "inne części świata".

Zobacz także: Przymusowe wysiedlenia pod Centralny Port Komunikacyjny? Wild: "To byłaby moja porażka"

Plany budowy CPK napotykają jednak na krytykę. Nie tylko zresztą w kraju. Szef Ryanaira, Michael O'Leary, stwierdził, że CPK będzie "błyszczącą katedrą w szczerym polu", której Polska zupełnie nie potrzebuje.

Wild twierdzi jednak, że projekt będzie zyskowny już przy dwóch pasach startowych i jednym terminalem.

Ale najpierw nowy port lotniczy musi powstać. Już w pierwszej fazie będzie kosztował 5 mld zł. Dlatego rząd zerka w stronę dalekowschodnich partnerów. – Należy docenić azjatyckie doświadczenie w budowaniu lotnisk od zera – tłumaczy Wild. Jak twierdzi, chętnych do CPK jest więcej, gdyż projekt trzeba rozważać także w wymiarze geopolitycznym.

I mimo że CPK jest tylko na papierze, to już mówi się, że celem ostatecznym jest jego dalsza rozbudowa – o dwa pasy i dwa terminale. Docelowo pozwoli to na obsługę 100 mln pasażerów. Do portu doprowadzone zostaną także tory, co wymaga dodatkowych 40 mld zł. W przyszłości 70 proc. wszystkich długodystansowych pociągów ma przejeżdżać przez dworzec przy CPK.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(126)
WYRÓŻNIONE
Art. 7 ust 3 ...
6 lat temu
"Polska chce", "rząd ma plan", "rząd chce", "Polska wyda", "powstanie port", "chcemy stworzyć", "projekt będzie zyskowny", "Docelowo pozwoli to na", "w przyszłości". Co konkretnie wybudowaliście od 25 października 2015 roku? Oprócz pomników. Minęło 679 dni.
zcx
6 lat temu
kaczyńskiemu nie chodzi żadną konkurencje dla Berlina, czy innego lotnisk a o zawłaszczenie terenów po Okęciu i należących do LOT. A przy okazji kilka budowy cpk miliardów dodatkowo wpadnie do skarbca pis.
BasiaK
6 lat temu
Jest to miś na miarę naszych czasów.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (126)
12i
6 lat temu
imieniem Lecha Kaczynskiego ..........juz wygralem konkurs na nazwe z moja starą Dala mi na flache ! Czy sa inne nazwy ????
4 silnikowiec
6 lat temu
Radom najlepszy przykład?
Nemo
6 lat temu
To nie brama , to ...." śmietnisko " w środku Polski , które wykorzystają chętnie Chiny - w celu wejścia i zaśmiecenia Europy . A My , budując to " lotnisko "/ czytaj śmietnik / , będziemy pożytecznymi głupkami i .....chińskim " koniem trojańskim " dla Europy . Pozdrawiam .
Jan Osik
6 lat temu
CPK im. Solidarności Baranów.
nmn,,
6 lat temu
w/g myslenia wiekszosci komentujących to najlepiej nic nie robic bo nie potrzeba
...
Następna strona