Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
Polska chce być bramą do Azji. Taki plan ma rząd

Polska chce być bramą do Azji. Taki plan ma rząd

Szef Ryanaira, Michael O’Leary, stwierdził, że CPK będzie "błyszczącą katedrą w szczerym polu",
Szef Ryanaira, Michael O’Leary, stwierdził, że CPK będzie "błyszczącą katedrą w szczerym polu",

Jeszcze nie powstał, a już są co do niego wielkie plany. O czym mowa? O Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Rząd chce, aby było to kluczowe połączenie z Azją.

Na CPK Polska wyda 35 mld dolarów. Za te pieniądze powstanie port lotniczy zdolny obsłużyć 45 mln pasażerów. Większego lotniska w naszej części Europy nie ma.

- Chcemy stworzyć hub dla pasażerów z tego regionu, którzy dziś, aby odbyć dalsze loty, muszą lecieć przez Niemcy, Francję lub Wielką Brytanię – mówi Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Czytaj też: Znamy prezesa spółki, która wybuduje CPK. Potwierdziły się nasze informacje

Dodał, że jedną z największych zalet planowanego lotniska jest jego położenie, bo Polska jest na wschodniej flance UE, co naturalnie sytuuje ją w roli bramy Wspólnoty na Wschód i "inne części świata".

Przymusowe wysiedlenia pod Centralny Port Komunikacyjny? Wild: "To byłaby moja porażka"


Plany budowy CPK napotykają jednak na krytykę. Nie tylko zresztą w kraju. Szef Ryanaira, Michael O'Leary, stwierdził, że CPK będzie "błyszczącą katedrą w szczerym polu", której Polska zupełnie nie potrzebuje.

Wild twierdzi jednak, że projekt będzie zyskowny już przy dwóch pasach startowych i jednym terminalem.

Ale najpierw nowy port lotniczy musi powstać. Już w pierwszej fazie będzie kosztował 5 mld zł. Dlatego rząd zerka w stronę dalekowschodnich partnerów. – Należy docenić azjatyckie doświadczenie w budowaniu lotnisk od zera – tłumaczy Wild. Jak twierdzi, chętnych do CPK jest więcej, gdyż projekt trzeba rozważać także w wymiarze geopolitycznym.

I mimo że CPK jest tylko na papierze, to już mówi się, że celem ostatecznym jest jego dalsza rozbudowa – o dwa pasy i dwa terminale. Docelowo pozwoli to na obsługę 100 mln pasażerów. Do portu doprowadzone zostaną także tory, co wymaga dodatkowych 40 mld zł. W przyszłości 70 proc. wszystkich długodystansowych pociągów ma przejeżdżać przez dworzec przy CPK.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

CPK
Czytaj także
Polecane galerie
12i
2018-09-16 11:15
imieniem Lecha Kaczynskiego ..........juz wygralem konkurs na nazwe z moja starą Dala mi na flache ! Czy sa inne nazwy ????
4 silnikowiec
2018-09-16 10:57
Radom najlepszy przykład?
Nemo
2018-09-16 10:49
To nie brama , to ...." śmietnisko " w środku Polski , które wykorzystają chętnie Chiny - w celu wejścia i zaśmiecenia Europy . A My , budując to " lotnisko "/ czytaj śmietnik / , będziemy pożytecznymi głupkami i .....chińskim " koniem trojańskim " dla Europy . Pozdrawiam .
Pokaż wszystkie komentarze (126)