Notowania

pern
29.10.2014 17:55

Polskie inwestycje energetyczne nad Bałtykiem. Jakie są plany?

Najważniejsze inwestycje, w tym zwłaszcza związane z branżą energetyczną i surowcową oraz obecna sytuacja portów i stoczni.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Bartosz Chochołowski)

Najważniejsze inwestycje, w tym zwłaszcza związane z branżą energetyczną i surowcową oraz obecna sytuacja portów i stoczni będą m.in. tematami panelu Polska otwiera się na morze: nowa strategia, czy konieczność, który w czwartek odbędzie się w Gdańsku.

Gościem specjalnym dyskusji, współorganizowanej przez Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych (PERN) _ Przyjaźń _, będzie minister Skarbu Państwa Włodzimierz Karpiński.

Jak poinformowała dziś spółka, uczestnikami panelu, który odbędzie się w Politechnice Gdańskiej, będą m.in. przedstawiciele Morskiego Portu Gdańsk, Grupy Azoty, Instytutu Studiów Energetycznych, Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

_ - Budowa Terminalu Naftowego w Gdańsku, ale także nowego stanowiska przeładunkowego T1 przez Naftoport, spółkę z grupy PERN, nie tylko zwiększają bezpieczeństwo energetyczne kraju i otwierają przed polską gospodarką szerzej okno na morze, ale wpisują się w prawdziwą rewolucję technologiczną, jaka dokonuje się w obecnie polskich portach _ - podkreślił prezes PERN Marcin Moskalewicz.

Dodał, że podczas panelu omawiana będzie m.in. kwestia, jaki wpływ na rozwój polskich firm, regionu gdańskiego, ale też kraju może mieć otwarcie, w tym inwestycyjne, na Morze Bałtyckie.

Od 2013 r. PERN buduje na terenie Portu Gdańsk pierwszy w kraju Terminal Naftowy. To strategiczna dla bezpieczeństwa energetycznego Polski inwestycja, której pierwszy etap ma zakończyć się w 2015 r. Cały obiekt ma być gotowy w 2018 r. Terminal będzie służył do przeładunku i składowania ropy naftowej i paliw, a także produktów chemicznych. Koszt całej inwestycji, czyli obu etapów, szacowany jest na ok. 826 mln zł.

Trwający obecnie pierwszy etap obejmuje budowę sześciu zbiorników na ropę naftową o pojemności 62,5 tys. metrów sześc. każdy oraz infrastruktury potrzebnej do ich obsługi. Drugi etap zakłada budowę zbiorników o łącznej pojemności 325 tys. metrów sześc. do magazynowania produktów ropopochodnych, chemikaliów, paliwa lotniczego JET-A i biokomponentów. Do terminalu zostanie doprowadzona bocznica kolejowa. Wybudowana zostanie też stacja autocystern.

Istniejący od 1959 r. PERN _ Przyjaźń _ jest jednoosobową spółką Skarbu Państwa. Tłoczy ropę naftową (ok. 50 mln ton rocznie) z Rosji do rafinerii polskich - PKN Orlen i Grupy Lotos oraz do rafinerii niemieckich - PCK Schwedt i Mider Spergau. Spółka zarządza siecią ponad 2,6 tys. km rurociągów naftowych i paliwowych oraz bazami magazynowymi o łącznej pojemności ok. 3,2 mln metrów sześc. Posiada też udziały w gdańskim Naftoporcie.

Na początku października PERN dołączył do Central Europe Energy Partners (CEEP) międzynarodowego stowarzyszeniem non-profit z siedzibą w Brukseli, które powstało w 2010 r. Jego założycielami były m.in.: Polskie Forum Akademicko-Gospodarcze, Grupa Lotos, Grupa Energa oraz Jastrzębska Spółka Węglowa i Kulczyk Investments.

Obecnie CEEP tworzą 24 podmioty z 5 państw Unii Europejskiej: Czech, Słowacji, Węgier, Rumunii, Litwy i Polski. Głównym celem działalności tego stowarzyszenia jest wspieranie integracji sektora energetycznego w Europie Centralnej, w ramach wspólnej polityki Unii Europejskiej, związanej z zapewnieniem bezpieczeństwa energetycznego.

Czytaj więcej w Money.pl

Tagi: pern, wiadomości, wiadmomości, kraj, gospodarka, gospodarka polska
Źródło:
PAP
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz