Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Posłowie za dalszymi pracami nad odroczeniem wejścia w życie ustawy o administracji podatkowej

0
Podziel się:

Przesunięcie na 1 lipca 2016 r. wejścia w życie ustawy o administracji podatkowej - zakłada projekt noweli tej ustawy, o skierowaniu którego do komisji zdecydował w czwartek Sejm. Posłowie nie zaakceptowali wniosku opozycji o odrzucenie go w pierwszym czytaniu.

Posłowie za dalszymi pracami nad odroczeniem wejścia w życie ustawy o administracji podatkowej
(PAP/Tomasz Gzell)

Za wnioskiem o odrzucenie projektu w pierwszym czytaniu zagłosowało 170 posłów (z PO, Nowoczesnej i PSL), przeciw było 269 (PiS i większość klubu Kukiz'15), dwóch się wstrzymało.

Ustawa o administracji podatkowej, uchwalona w lipcu przez Sejm poprzedniej kadencji, przewidująca m.in. utworzenie funkcji tzw. asystenta podatkowego, ma wejść w życie 1 stycznia 2016 r.

Projekt jej nowelizacji został przygotowany przez posłów PiS, którzy uważają, że administracja skarbowa nie jest gotowa na nowe zadania. Dlatego też - jak mówił w środę sprawozdawca Andrzej Szlachta (PiS) - posłowie proponują, by wydłużyć o pół roku vacatio legis dla tej ustawy - do 1 lipca 2016 r. Opozycja przekonywała, że organy skarbowe są przygotowane do wejścia w życie ustawy, a w noweli chodzi raczej o to, że PiS brakuje ludzi, którzy mogliby pokierować izbami skarbowymi, a którzy spełnialiby przewidziane przez ustawę wymogi. Dlatego kluby opozycyjne głosowały za odrzuceniem projektu w pierwszym czytaniu.

Ustawa o administracji podatkowej z lipca 2015 r. przewiduje utworzenie funkcji tzw. asystenta podatkowego. Asystenci mają pomagać zaczynającym działalność gospodarczą przedsiębiorcom w wywiązywaniu się z obowiązków podatkowych przez pierwsze 18 miesięcy działalności. Doradztwo ma objąć m.in. pomoc w wypełnianiu dokumentów, przypominanie o terminach ich składania, zasadach korzystania z ulg. Ma też pomagać zorientować się w rodzajach spraw załatwianych w innych instytucjach.

Oprócz nowego określenia zadań i organizacji administracji podatkowej ustawa wprowadza też system obsługi i wsparcia podatnika. Do tych zadań przekierowana ma zostać część pracowników, zastosowanie znajdą też narzędzia informatyczne.

Utworzone mają zostać centra obsługi podatnika, w których niezależnie od właściwości miejscowej organu podatkowego, pracownicy administracji podatkowej będą przyjmować podania i deklaracje, wydawać zaświadczenia, udzielać wyjaśnień w zakresie przepisów prawa podatkowego, w tym także podmiotom, które zamierzają dopiero podjąć działalność gospodarczą.

Ma być stworzone specjalne narzędzie informatyczne - Centralny Rejestr Danych Podatkowych, który ma umożliwić wymianę informacji bezpośrednio między urzędami i obsługę podatników niezależnie od ich miejsca zamieszkania. Stworzenie elektronicznej bazy wiedzy administracji podatkowej ma zapewnić dostęp do jednolitej i powszechnie dostępnej informacji podatkowej.

Do zadań administracji podatkowej ma też należeć pobór niepodatkowych należności budżetu, w tym mandatów.

W ustawie zawarto regulacje dotyczące pracowników administracji podatkowej i nowe zasady naboru na niektóre stanowiska: dyrektora Izby Skarbowej, dyrektora Biura Krajowej Informacji Podatkowej i Naczelnika Urzędu Skarbowego. Ponadto powołany ma zostać szef administracji podatkowej, przy pomocy którego minister finansów będzie mógł sprawniej nadzorować jej działanie.

Nowe przepisy przewidują też, że ze struktur administracji ma być wyodrębnione Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, organu wyspecjalizowanego w wydawaniu indywidualnych interpretacji prawa podatkowego. Uzasadnieniem dla powołania krajowego biura było, według autorów ustawy, duże zainteresowanie obywateli biurami informacji, które teraz mają się wyspecjalizować w konkretnych dziedzinach prawa podatkowego.

wiadomości
gospodarka
gospodarka polska
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)