Korzyści dla rodzin wprowadzone przez Sejm V kadencji w małym stopniu zależały od ich zamożności, z kolei zmiany wprowadzone przez Sejm VI kadencji były korzystniejsze dla rodzin bogatszych - wynika z raportu Fundacji Centrum Analiz Ekonomicznych CenEA.
Raport przedwyborczy _ 2006-2011: kto zyskał, a kto stracił? _ przedstawia skutki reform prowadzonych w dwóch ostatnich kadencjach Parlamentu.
W komunikacie fundacji na temat raportu napisano, że chodzi między innymi o: zmiany w obciążeniu podatkowo-świadczeniowym pracy - składki ZUS i NFZ oraz PIT - zmiany w hojności systemu świadczeń, w szczególności świadczeń rodzinnych; rozkład kosztów reformy VAT, spójność obietnic wyborczych z lat 2005 i 2007 z ich realizacją.
Według CenEA wprowadzone w tym czasie regulacje znacząco obniżyły obciążenia ubezpieczeniowe i podatkowe gospodarstw domowych w latach 2007-2011.
_ Skala korzyści ze zmian regulacyjnych w V kadencji Sejmu - lata 2005-2007 - w niewielkim stopniu zależała od zamożności gospodarstw, a na zmianach wprowadzonych w VI kadencji skorzystali głównie najbogatsi _ - napisano w komunikacie.
Autorzy raportu wyjaśniają, że zamrożenie nominalnej wartości kwoty wolnej od podatku zniwelowało korzyści z reformy PIT z 2009 r. dla mniej zamożnych gospodarstw. Zastrzegli, że wyższe wartości świadczeń rodzinnych dla najuboższych wprowadzone w 2009 r. zapewniły przeciętnie nieznaczny wzrost dochodu gospodarstwom o najniższych dochodach.
KALKULATOR PŁAC
Typ umowy: | |
---|---|
Miesięczne zarobki: | |
_ Zmiany w V kadencji Sejmu sprzyjały najbardziej rodzinom z dziećmi, a korzyści ze zmian w VI kadencji były bardziej powiązane z dochodem z pracy niż strukturą demograficzną rodzin, co spowodowało, że najbardziej skorzystały na nich małżeństwa _ - informuje Fundacja.
Zdaniem ekonomistów z CenEA wprowadzenie podatkowej ulgi na dzieci w 2007 r. zasadniczo zmieniło model finansowego wspierania rodzin z dziećmi. _ Do tego momentu dominującym elementem wsparcia był system świadczeń, a od 2007 roku znacząco wzrosła rola systemu podatkowego _ - napisano w komunikacie.
Według Fundacji system z 2005 r. przeznaczał znacząco wyższe kwoty na dzieci 30 proc. najuboższych gospodarstw domowych. Gospodarstwa takie mogły liczyć na pomoc w przeciętnej wysokości około 100 zł miesięcznie na dziecko. Z kolei 30 proc. najbogatszych gospodarstw otrzymywało przeciętnie wsparcie w wysokości od 30 zł do 50 zł. Istotnie zmieniło się to w 2007 r.
Z raportu wynika, że na wprowadzeniu ulgi podatkowej najsilniej skorzystały gospodarstwa najbardziej zamożne. Podatkowe wsparcie dla takich rodzin wzrosło z 34,8 zł do 137,8 zł (przeciętnie na dziecko w miesiącu). Wśród najuboższych 10 proc. gospodarstw, wsparcie systemu podatkowego wzrosło w tym czasie z 8,3 zł do 13 zł na dziecko.
Także podniesienie w 2009 r. wartości wypłacanych świadczeń rodzinnych, przy utrzymaniu stałych wartości kryteriów dochodowych kwalifikujących do pomocy, skutkowało przeciętnie tylko nieznacznie wyższym wsparciem dzieci z rodzin o najuboższych.
_ Z kolei obniżenie podatków w systemie PIT w 2009 r. (zamiast 19 proc., 30 proc. i 40 proc. wprowadzono skalę w wysokości 18 proc. i 32 proc.) roku oraz zamrożenie kwoty wolnej od podatku przyczyniły się do wyraźnego obniżenia wartości wsparcia rodzin z dziećmi w ramach systemu podatkowego wśród zamożniejszych gospodarstw po 2007 r. _ - napisano.
Zdaniem dyrektora Fundacji CenEA dr Michała Mycka poziom wiedzy na temat tego, jaki wpływ na nasze życie mają konkretne reformy - bez względu na to, przez jaką partię są proponowane - jest w Polsce bardzo niski.
_ - To, jaki wpływ realizowane reformy miały na poszczególne grupy gospodarstw domowych, oraz jak istotny był efekt zmian na wartość dochodów i wydatków budżetowych, wydaje się mieć szczególne znaczenie z perspektywy zbliżających się wyborów parlamentarnych. Dotyczy to zarówno skali podejmowanych rozwiązań, jak i ich spójności z obietnicami deklarowanymi w programach wyborczych i w kolejnych expose _ - powiedział cytowany w komunikacie Myck.
Czytaj więcej o naszych parlamentarzystach | |
---|---|
[ ( http://static1.money.pl/i/h/92/t90204.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/ranking;poslow;kim;sa;najlepsi;i;najgorsi;parlamentarzysci;tej;kadencji,40,0,879912.html) | Gafy, klęski i brak honoru. Oto najgorsi posłowie Jeden z tygodników wytypował najlepszych i najgorszych - jego zdaniem - polityków mijającej kadencji. |
[ ( http://static1.money.pl/i/h/17/t15121.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/ponad;412;mln;zl;na;wydatki;sejmu;w;2012;r;,112,0,819824.html) | Ponad 412 mln zł na wydatki Sejmu w 2012 r. Na świadczenia dla posłów w przyszłorocznym budżecie Kancelaria Sejmu przewidziała 184 mln zł. Będą też inwestycje - m.in. w klimatyzację w domu poselskim. |