Wielki ruch na stacjach paliw. Eksperci tłumaczą

W lipcu, sierpniu i październiku częstotliwość wizyt na stacjach paliw jest o kilkanaście procent wyższa od średniej ze wszystkich miesięcy - wynika z raportu Proxi .cloud i UCE Research. Piątek jest dniem o największym potencjale sprzedażowym - nie tylko w zakresie paliwa, ale również produktów dodatkowych. W sierpniu wizyt na stacjach może być więcej niż rok wcześniej dzięki pogodzie.

Fuel Won't Be Cheaper In Poland
Woman filling a silver Suzuki Swift car with petrol at a Auchan gas station is seen in Gdansk, Poland on 21 July 2019 According to forecasts of the fuel market analysts in Poland, a potential conflict with Iran in the face of oil will cause fuel price hikes at gas stations. There is currently no chance for prices below 5 zlotys per liter of gas, forecasted at the beginning of holidays. (Photo by Michal Fludra/NurPhoto via Getty Images)
NurPhoto
gdanmsk, fuel, fuel station, petrol station, benzine, diesel, fill up, filling up, fueling, refuelling, tank up, bunker, refuel, pumpPiątek jest dniem o największym potencjale sprzedażowym na stacjach paliw - wynika z badań
Źródło zdjęć: © getty images | Michal Fludra
Katarzyna Kalus

Analiza zachowań 1,4 mln konsumentów, którzy w ciągu roku odwiedzili 5,1 tys. stacji paliw w całym kraju, wykazała, że częstotliwość wizyt w lipcu, sierpniu i październiku była odpowiednio o 15, 18 i 17 proc. wyższa niż miesięczna średnia w objętym badaniami okresie.

Od listopada 2024 roku liczba wizyt znacząco spadała, osiągając najniższy poziom w lutym 2025 roku - co oznacza o 13 proc. mniej wizyt niż wyniosła średnia miesięczna. W czerwcu 2025 roku nastąpił natomiast początek kolejnego sezonowego wzrostu - częstotliwość wizyt była niższa od średniej już tylko o 6 proc.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Robot za 5000 € miesięcznie. Bez urlopu, bez przerw. Pracuje 24h - Kacper Nowicki w Biznes Klasie

Jak zauważyła Weronika Piekarska z Proxi .cloud, większy popyt na paliwo w lipcu i sierpniu wynika z masowych wyjazdów urlopowych, z kolei jego spadek we wrześniu spowodowany jest tym, że konsumenci z opóźnieniem wracają do regularnego funkcjonowania.

Natomiast w październiku studenci powracają na uczelnie, a niektórzy aktywni zawodowo konsumenci - do pracy po urlopach, co wpływa na większą konsumpcję paliwa. Najzimniejsze miesiące to z kolei tradycyjnie czas wyraźnego spadku aktywności na stacjach, co można tłumaczyć mniej sprzyjającymi warunkami pogodowymi ograniczającymi wykorzystanie pojazdów. Po lutym następuje stopniowe odbudowanie ruchu, jednak przez kilka kolejnych miesięcy wartości wciąż utrzymują się poniżej średniej - wyliczyła Piekarska.

Według badania liczba klientów odwiedzających stacje paliw pozostaje relatywnie stała, zmienia się natomiast częstotliwość wizyt, czyli ci sami konsumenci odwiedzają je częściej latem, a rzadziej zimą.

- Z perspektywy biznesowej to cenna informacja. Stabilna grupa klientów daje możliwość budowania lojalności i dopasowywania oferty do sezonowych zachowań. W praktyce oznacza to, że stacje paliw mogą latem koncentrować się na sprzedaży impulsowej i kampaniach promujących produkty "na drogę", a zimą utrzymywać kontakt z klientem, np. przez oferty łączone, które zachęcają do częstszych wizyt na stacji, mimo mniejszej mobilności - ocenił Mateusz Nowak z Proxi .cloud.

W ocenie ekspertów istnieje duże prawdopodobieństwo, że w tym sezonie wakacyjnym ruch na stacjach może być równie duży lub nawet większy niż rok temu - szczególnie w sierpniu - do czego przyczynić się mogą sprzyjające wyjazdom warunki pogodowe.

W piątek ruch na stacjach największy

W analizowanym okresie największe natężenie ruchu, odpowiadające za 16,2 proc. wszystkich wizyt zaobserwowano w piątki. Od poniedziałku do czwartku rozkład był dość równomierny, wynosił od 14,4 do 14,9 proc., sobotnia średnia odpowiadała za 13,7 proc., a niedzielna - za 11,7 proc. wizyt.

- Piątek okazuje się dniem o największym potencjale sprzedażowym - nie tylko w zakresie paliwa, ale również produktów dodatkowych. Warto w tym czasie wzmacniać ofertę handlową stacji, zwiększać zatowarowanie i wprowadzać atrakcyjne promocje, które zwiększą wartość koszyka zakupowego - wskazał Nowak.

Badanie objęło 5,1 tys. stacji paliw sieci: Orlen, BP, Circle K, AS 24, Huzar, Amic, MOL, Shell, Avia, Moya, Slovnaft Partner oraz IDS. Dane zostały zgromadzone poprzez sieć aplikacji mobilnych.

Wybrane dla Ciebie
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Nagły zwrot Amerykanów. Zmieniają decyzję ws. rosyjskiego giganta
Nagły zwrot Amerykanów. Zmieniają decyzję ws. rosyjskiego giganta
Szybka kolej połączy Londyn i Niemcy. Podpisano memorandum
Szybka kolej połączy Londyn i Niemcy. Podpisano memorandum
Ważna umowa dla tysięcy Polaków. Poczta zdobyła gigakontrakt na obsługę sądów
Ważna umowa dla tysięcy Polaków. Poczta zdobyła gigakontrakt na obsługę sądów
Orange Polska zawarł nową umowę społeczną. Zakłada dobrowolne odejścia
Orange Polska zawarł nową umowę społeczną. Zakłada dobrowolne odejścia
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 4.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 4.12.2025