Zakaz wjazdu do garaży. Zarządcy budynków się boją

Zakaz wjazdu samochodów na paliwo LPG do parkingów podziemnych już raczej nikogo nie dziwi. W wielu miejscach pojawiły się jednak zakazy wjazdu samochodów elektrycznych. Czy są zgodne z przepisami?

Nie wszystkie parkingi podziemne są dostosowane do elektrykówNie wszystkie parkingi podziemne są dostosowane do elektryków
Źródło zdjęć: © East News | Mateusz Kotowicz/REPORTER
oprac.  MZUG

Przestrzeń parkingowa staje się coraz bardziej chroniona, ale każdy parking ma własne zasady. Niektóre strefy nie są dostosowane pod konkretne pojazdy np. pod kątem wysokości stropów czy szerokości wjazdu, dlatego pojawiają się na nich różnego rodzaju ograniczenia. Czy wszystkie zakazy wjazdu są uzasadnione? Sprawdzili to eksperci autobaza.pl.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Brakuje ładowarek do aut na prąd. Dlaczego? "Dziś nie ma wystarczającego popytu na samochody elektryczne"

Ryzyko pożaru na parkingu

Ryzyko pożaru auta nie jest wysokie. Natomiast zarówno łatwopalne paliwo samochodów spalinowych, jak i bateria elektryków, mogą ulec przegrzaniu i wzniecić ogień. Właśnie dlatego zarządcy niektórych budynków decydują się na zakazy wymierzone w konkretny rodzaj pojazdów.

Znak zakazu z oznaczeniem LPG raczej nikogo już nie dziwi. Związany jest zwykle ze specyficzną instalacją budynku, a dokładniej wentylacją, niedostosowaną do odprowadzania ulatniającego się gazu pojazdów z LPG – o czym mówią przepisy techniczno-budowlane. Substancja ta jest cięższa od powietrza, a więc dotrzeć może do wszystkich szczelin danej przestrzeni parkingowej.

Jeżeli w takim miejscu nie ma czujników wykrywających jego obecność, przy najmniejszej iskrze może dojść do eksplozji.

Baterie mogą stwarzać zagrożenie

Wróćmy jednak do aut elektrycznych. Wciąż nie wszystkie garaże podziemne są gotowe na przyjęcie takich samochodów.

Litowo-jonowe baterie zdecydowanie mogą stwarzać zagrożenie po nagrzaniu, a znaczna część parkingów zamkniętych nie jest wyposażona w sprzęt wystarczający do ugaszenia "elektrycznego" pożaru - wskazuje Natalia Sokołowska, ekspert autobaza.pl.

Parkingi zamknięte lub garaże podziemne najczęściej wyposażone są w instalacje tryskaczowe, czyli systemy automatycznego gaszenia pożarów wodą. Są skutecznym środkiem zwalczania ognia, jednak nie sprawdzą się przy eksplozjach "elektrycznych". W kontakcie z prądem doprowadziłyby do większej tragedii, ponieważ woda pełni funkcję przewodnika. Stąd też wiele parkingów oraz garaży przyjęło generalny zakaz wstępu dla pojazdów EV, do których zaliczane są także auta hybrydowe.

Co więcej – elektryki wymagają dostępu do prądu o odpowiedniej mocy. Większość przestrzeni parkingowych nie jest dostosowana do ich potrzeb, a podłączenie takich aut do nieprzystosowanej sieci grozić może awarią, zwarciem, a nawet pożarem.

Polskie prawo dotyczące znaków i sygnałów drogowych nie uwzględnia zakazu wjazdu aut z LPG czy pojazdów elektrycznych. Są to tylko i wyłącznie statutowe zapisy konkretnych firm, natomiast nie można ich nazwać nielegalnymi.

Najczęściej motywowane są zapisami prawa techniczno-budowlanego, do których zarządcy parkingów muszą się stosować. Nieprzestrzeganie tych regulacji mogłoby prowadzić do częstych awarii instalacji, wycieków i pożarów na większą skalę.

Co jeśli kierowca takiego auta zdecyduje się jednak pozostawić je w podziemnym garażu - mimo zakazu? Może ponieść konsekwencje. Policja nie może co prawda w takiej sytuacji zareagować, ale zarządca ma prawo np. do odholowania pojazdu, czyli usunięcia go z terenu objętego wspomnianym zakazem.

Warto tu wspomnieć, że dostosowanie parkingów np. pod elektryki wymaga sporego nakładu finansowego. Zmiana instalacji to bardzo duży koszt. Z dużym prawdopodobieństwem można jednak przewidzieć, że za jakiś czas takie miejsca dostosują się do postępujących zmian, w tym tych na rynku motoryzacyjnym.

- Z naszych analiz wynika, że udział aut elektrycznych stale rośnie. W pierwszym półroczu tego roku na rynku wtórnym ich było prawie dwukrotnie więcej niż w tym samym okresie 2022 roku, natomiast u hybryd obserwujemy wzrost o połowę. W przypadku LPG nie odnotowano zmian i dalej stanowią one niewielki odsetek wszystkich aut. Wzrost zainteresowania pojazdami EV nie powinien nikogo dziwić, jednak dalej nie jest to wynik, który mógłby konkurować z pojazdami spalinowymi. Pozostaje nam czekać na regulacje prawne, wpis znaków w rejestr oraz ewentualny rozwój infrastruktury lub przebudowę instalacji istniejących już obiektów - ocenia Natalia Sokołowska, ekspert autobaza.pl.

Wybrane dla Ciebie
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm zdecydował
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm zdecydował
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją