Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Materiał partnera
|
aktualizacja

Zeroemisyjna mobilność: Nowy świat transportu - Międzynarodowy Szczyt Klimatyczny TOGETAIR 2022

6
Podziel się:

Kwestia ilości , rodzajów oraz możliwości wykorzystania pojazdów opartych na paliwach alternatywnych stała się głównym tematem 14 Debaty Szczytu Klimatycznego TOGETAIR 2022.

Zeroemisyjna mobilność: Nowy świat transportu - Międzynarodowy Szczyt Klimatyczny TOGETAIR 2022
(materiały partnera)

Szymon Byliński, Dyrektor, Ministerstwo Klimatu

Rafał Kręcisz, Dyrektor, NFOŚiGW

Aleksander Rajch, Dyrektor ds. Relacji Zewnętrznych, Członek Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych

Mariusz Wdowczyk, Prezes ARP E-Vehicles, Agencja Rozwoju Przemysłu S.A.

Bartosz Widomski, Prezes, Kross Rental

Paweł Wideł, SG/DAP/PAOV Public Affairs and Governmental Relations Director Czech Republic, Hungary, Poland & Slovak Republic, SG/DAP/PAOV

Piotr Puchalski, Wiceprezes, mLeasing

Moderator: Przemysław Białkowski, Zielona Interia

Debata skupiła się wokół szeroko pojętych paliw alternatywnych oraz możliwościach wykorzystania opartych na nich pojazdów, zarówno prywatnych jak i wchodzących w skład flot publicznego transportu miejskiego. Rozmówcy nie mają wątpliwości, że następuje odejście od paliw kopalnych i dyskutują o stanie zielonej infrastruktury w Polsce. 

Przyszłość paliw alternatywnych

Jako pierwszy wypowiedział się Szymon Byliński, który skupił się na perspektywach paliw alternatywnych:

  • Myślę, że przyszłość jest już zdefiniowana w paliwach alternatywnych. Jakie to będzie jednak paliwo, ta dyskusja jest jeszcze przed nami. Kierunek jest już określony: odchodzimy od paliw kopalnych, ale kto będzie zwycięzcą tego wyścigu pewnie pokaże najbliższe 10 lat. bo koncerny i firmy paliwowe inwestują w różne nośniki energii szukając najbardziej ekonomicznego źródła zasilania samochodu.

Zapytany, czy o tym, jakie paliwo zwycięży zdecydują kwestie finansowe odpowiedział:

  • Chciałbym powiedzieć, że zdecyduje o tym ekologia, ale niestety zapewne będzie to ekonomia.

Piotr Puchalski również nie kwestionował, że paliwa alternatywne staną się trendem rynkowym:

  • My w zasadzie pewnie wszyscy myślimy o tym nie czy, ale jak szybko on nadejdzie i będzie naszą codziennością.

Oznajmił, że technologia nie jest problemem dla wchodzenia na rynek polski samochodów elektrycznych, bo już obecnie mamy w Polsce 80 modeli aut osobowych dostępnych w formie pełnego elektryka. O tym czy konsumenci wybiorą samochody elektryczne powiedział jednak: 

  • Generalnie wszyscy wiemy, że brakuje infrastruktury, zasięgów, wygody użytkownika. Na koniec dnia zdecyduje o tym nie tylko rachunek ekonomiczny bo w przypadku samochodów elektrycznych jest jasny - jeżeli mamy ładować go energią w swoim domu to 100 km przejechanych na elektryku kosztuje nas średnio 4-5x mniej niż koszt paliwo. Ale jeszcze trochę nie ma gdzie ładować tych samochodów. A na koniec dnia to użytkownicy decydują czy są one pragmatyczne.

Zapewnia jednak, że aglomeracyjne życie codzienne spokojnie może być przez auta elektryczne zaspokojone:  

  • Badania wskazują, że 90% jazd Polaków to jazdy do 50 km dziennie.

Auta elektryczne

Jako kolejny wypowiadał się Rafał Kręcisz, mówiący o programie Mój Elektryk.

  • Rozpoczęliśmy program Mój Elektryk w 2021 roku. Pierwszą jego odsłoną była część dla osób fizycznych, którą uruchomiliśmy w czerwcu. Następnie dołożyliśmy moduł dla przedsiębiorców oraz moduł leasingowy z wykorzystaniem ścieżki bankowej. Także w tym momencie pełną ofertę mamy już aktualizowaną i dostępną.

Podsumował ile pieniędzy w ramach programu już zostało wykorzystane:

  • Można powiedzieć, że w każdym segmencie wygląda to trochę inaczej, natomiast są to już okrągłe sumy liczone w milionach a nawet dziesiątkach milionów złotych. Dla osób prywatnych wypłacono już 6 mln, zaraz będą kolejne 4 miliony. W module leasingów złożono wnioski na 30 mln. Od przedsiębiorców mamy prawie 500 wniosków na 15 mln, ale te wnioski będą dopiero kontraktowane.

Dodał, że o środki w ramach programu nadal można się ubiegać, ponieważ nie zostały do tej pory wykorzystane w małym stopniu - na program przeznaczono ok. 70 milionów złotych.

Aleksander Rajch wypowiedział się o prognozowanej ilości pojazdów elektrycznych na polskich drogach.

  • Nasze prognozy są optymistyczne: 5 lat temu udział pojazdów elektrycznych w ogólnym parku maszynowym Polski nie przekroczył 0.1%, potem było to 0,5%, po roku 1%, po kolejnym 2%, dzisiaj mamy ok 4%, czyli mamy stuprocentowy przyrost właściwie co roku.

Powiedział też dokładne liczby:

  • Obecnie mamy 43 tys. pojazdów elektrycznych w Polsce, z tego ponad 21 tys w pełni elektrycznych. Szacujemy, że te liczby będą się zbliżały do 300 tys za 2,5-3 lata i do miliona pod koniec dekady. 

Dodał też, że pojazdów z napędem wodorowym mamy zarejestrowanych 119. Odniósł się następnie do problemów związanych z produkcją pojazdów elektrycznych, np. Rosji jako producenta 10% światowego niklu czy Ukrainy, która była olbrzymim dostawcą kabli i neonu. Uważa jednak, że obecne przyspieszone poszukiwanie alternatyw dla źródeł kopalnych będzie przyspieszało proces przechodzenia na napędy zeroemisyjne.

Wskazał też, że musi nastąpić rozwój infrastruktury, np. ładowania, jeżeli chcemy prawdziwego rozwoju. Twierdzi, że mimo to, już dziś da się wyruszyć autem elektrycznym w dalszą drogę, np. na wakacje:

  • Problem zasięgowy dziś jest na granicy mitu. Jest to trochę problem mentalny. Jednak faktycznie 56% infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych w Polsce jest w 30 miastach. Cel jest taki, żeby co 60 km były stacje ładowania samochodów elektrycznych co 150 km tankowania wodoru.

 

Podkreślił też, że baterie stają się coraz bardziej wydajne, a koszt ich produkcji spada. Na koniec dodał, że uważa się, iż to wodór będzie dominował jako paliwo w transporcie ciężkim. 

Zielony transport publiczny

Mariusz Wdowczyk optymistycznie odnosi się do kwestii paliw alternatywnych w transporcie miejskim:

  • Środki publicznego transportu zbiorowego wyprzedzają to, co się dzieje w ruchu osobowym. Jest to wynikiem programów wsparciowych. Bez nich samorządów i spółek operatorskich nie byłoby stać na zakup środków transportu publicznego. 

Razem z innymi panelistami poinformował, że obecnie jest w Polsce 720 autobusów z napędem elektrycznym, a za cztery miesiące będzie ich 850.

Opowiedział też więcej o programach wsparciowych:

  • Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska prowadzi bardzo skutecznie 2 edycję programu Zielony Transport Publiczny, która cieszy się oszałamiającym powodzeniem. Pierwsza edycja została zdominowana przez duże ośrodki miejskie, ale druga pokazuje, że zielony masowy transport publiczny wychodzi już z aglomeracji i rozwija się w sposób zrównoważony w miejscach, w których do tej pory szans na rozwój nie było.

Moderator dodał w tym miejscu, że w zeszłym roku Polska zajęła 5 miejsce w Europie pod kątem nowo zarejestrowanych autobusów elektrycznych.

Podkreślił też, że baterie stają się coraz bardziej wydajne, a koszt ich produkcji spada. Na koniec dodał, że uważa się, iż to wodór będzie dominował jako paliwo w transporcie ciężkim. 

Zielony transport publiczny

Mariusz Wdowczyk optymistycznie odnosi się do kwestii paliw alternatywnych w transporcie miejskim:

  • Środki publicznego transportu zbiorowego wyprzedzają to, co się dzieje w ruchu osobowym. Jest to wynikiem programów wsparciowych. Bez nich samorządów i spółek operatorskich nie byłoby stać na zakup środków transportu publicznego. 

 

Razem z innymi panelistami poinformował, że obecnie jest w Polsce 720 autobusów z napędem elektrycznym, a za cztery miesiące będzie ich 850.

Opowiedział też więcej o programach wsparciowych:

  • Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska prowadzi bardzo skutecznie 2 edycję programu Zielony Transport Publiczny, która cieszy się oszałamiającym powodzeniem. Pierwsza edycja została zdominowana przez duże ośrodki miejskie, ale druga pokazuje, że zielony masowy transport publiczny wychodzi już z aglomeracji i rozwija się w sposób zrównoważony w miejscach, w których do tej pory szans na rozwój nie było.

Moderator dodał w tym miejscu, że w zeszłym roku Polska zajęła 5 miejsce w Europie pod kątem nowo zarejestrowanych autobusów elektrycznych.

Rowery ze wspomaganiem elektryczny

Bartosz Widomski wypowiedział się na temat perspektyw rowerów ze wspomaganiem elektrycznym:

  • Częste jest mylne pojęcie, że rower elektryczny to rower, który sam jedzie. Jest to rower, który jest wspomagany silnikiem i to ułatwia jazdę, natomiast wciąż trzeba pedałować. 
  •  

Zauważył, że od marca-kwietnia w przestrzeni miejskiej pojawia się duża ilość rowerzystów. Uważa korzystanie z roweru za ciekawą alternatywę niosącą za sobą korzyści w postaci lepszej sprawności fizycznej, ruchu a także oszczędności:

  • Roweru nie trzeba ładować, naładowanie roweru elektrycznego naładowanie takiej baterii to koszt rzędu 45-50 groszy - na takim rowerze można zaś przejechać nawet 100 km. 


O rowerach cargo powiedział:

  • Rowery caro na rynku polskim w szerszym zastosowaniu to jeszcze przyszłość. Na zachodzie są używane często przez firmy spedycyjne, kurierskie. Chcielibyśmy, żeby ten trend pojawił się również w Polsce. Rowery cargo mogą być wspomagane silnikiem elektrycznym, mogą się poruszać po ścieżce rowerowej i mogą być postawione w dowolnym miejscu, czyli nie mają ograniczeń dotyczących samochodów.

Swoją wypowiedź podsumował:

  • Myślę, że do tego będziemy zmierzać, że będziemy zamykać centra miast przed transportem spalinowym i będziemy wypuszczać rowerzystów -kurierów na ścieżki rowerowe kosztem samochodów.

Paweł Wideł jako jedyny odniósł się do kwestii legislacyjnych:

  • Na kwestię przyszłości elektromobilności musimy patrzeć z kilku perspektyw i dlatego to nie jest taka prosta sprawa: musimy rozpocząć od regulacji: wydaje się, że UE to ten region, który ma najbardziej ambitne cele regulacyjne w zakresie ochrony środowiska. Dla mobilności to oznacza, że od roku 2035 nie będzie można rejestrować samochodów emitujących jakąkolwiek ilość dwutlenku węgla.

Podkreślił, że planowane przepisy tworzą do tej pory nieznaną sytuację dla technologii samochodowej:

  • Każda firma, która chciałaby zostać na rynku europejskim, musi dostosować swoją technologię do wymogów regulacji. Teoretycznie w przeszłości to regulacje goniły za technologiami, obecnie mamy sytuację luki technologicznej: to my jako producenci samochodów gonimy za regulacją. Potencjalnie luka technologiczna może być niszcząca, ale jest to szansa byśmy inwestowali w nowe technologie i zrealizowali ambitne cele UE

MIĘDZYNARODOWY SZCZYT TOGETAIR 2022

Szczyt Klimatyczny odbywa się w dniach 20-21-22 kwietnia, w Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego (BUW), ul. Dobra 56/66 w Warszawie, a także w dostępnej dla wszystkich w Polsce i Europie przestrzeni online.

Wydarzenie, realizowane w formule hybrydowej i transmitowane telewizyjnego studia, oglądać można bezpłatnie i bez rejestracji na głównych stronach najważniejszych polskich portali internetowych https://togetair.eu/partnerzy, a także na polskich i belgijskich platformach Linkedin i Twitter – tak, aby nasz głos był słyszany w Europe-Bubble.

W 2022 r. formuła wydarzenia rozszerzona została na poziom międzynarodowy, wzmacniając współpracę na linii Polska - kraje Trójmorza - Unia Europejska. Każdy dzień Szczytu rozpoczyna się panelem prowadzonym w języku angielskim, poświęconym globalnej i europejskiej tematyce.

Organizatorzy międzynarodowego Szczytu Klimatycznego zaprosili również do udziału przedstawicieli ministerstw, samorządy w randze marszałków, przedstawicieli spółek skarbu państwa, organizacji pozarządowych, koncernów międzynarodowych oraz mniejszych firm zaangażowanych w ochronę klimatu. TOGETAIR otrzymał patronat Przewodniczącej Parlamentu Europejskiego Roberty Metsoli.

Zeszłoroczna edycja była relacjonowana przez brukselski Euractiv.com – zajmujący się polityką europejską, a także bardziej dogłębną analizą polityk UE m.in. w obszarze energii i środowiska. TU znajdą Państwo nasze relacje https://www.euractiv.com/section/energy-environment/opinion/1599823/

Dowiedz się więcej:

OBSERWUJ TOGETAIR na:

YouTube TOGETAIR

DZIĘKUJEMY, ŻE JESTEŚCIE Z NAMI: TOGETAIR 2022

PARTNER STRATEGICZNY: PKN ORLEN PARTNER GŁÓWNY: PGE GŁÓWNY PARTNER ŚRODOWISKOWO-KLIMATYCZNY: Lasy Państwowe PARTNERZY ECO+: KGHM Polska Miedź, Bank Gospodarstwa Krajowego, McDonald’s, Grypa Żywiec, Microsoft, Polski Fundusz Rozwoju PARTNERZY ECO: Enea, Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, Sieć Badawcza Łukasiewicz, Lidl Polska, Agencja Rozwoju Przemysłu, ARP e-vehicles, T-mobile, VELUX, PWC, Fortum, Top Farms, Terra Nostra, Państwowy Instytut Geologiczny, NCBR PARTNERZY: PKO Bank Polski, LPP, BOŚ Bank, Saint Gobain, 3M, GPW, PAIH, Karmar, Eko Pak, Murapol, Danone, Żywiec Zdrój, Westinghouse, BOSCH, PKP Intercity, Polregio, Brother, Polskie Stowarzyszenie Budownictwa Ekologicznego, Hanton, Deloitte, Kross Rental, mLesing, Reloop, Stena Recycling, Rekopol, Lux Rad Nowoczesne Grzejniki, FPS, Związek Pracodawców Gospodarki Odpadami, Red Snake, United, Koalicja Dbamy o wodę, IMGW PATNER ENERGETYCZNY Tauron PATRONAT HONOROWY: Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki PATRONATY PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO: Parlament Europejski, Komisja Europejska PATRONATY MINISTERSTW: Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Ministerstwo Infrastruktury, Ministerstwo Zdrowia, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwo Edukacji i Nauki, Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwo Finansów PATRONATY MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW: Świętokrzyskiego, Lubuskiego, Podkarpackiego, Mazowieckiego, Wielkopolskiego, Zachodniopomorskiego, Opolskiego, Śląskiego, Dolnośląskiego, Warmińsko-Mazurskiego, Pomorskiego, Małopolskiego, Lubelskiego, Kujawsko-Pomorskiego, Podlaskiego, Łódzkiego PATRONATY I PARTNERZY MERYTORYCZNI: Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, PARP, Państwowa Agencja Atomistyki, govtech, Biuro Rzecznika MiŚP, UOKIK, Polskie Regiony, Izba Gospodarcza Ciepłownictwo Polskie, IMGW, American Chamber of Commerce in Poland, Business Center Club, green way, Powiat Pilski, Łazienki Królewskie, Clean Air Fund, Polski Alarm Smogowy, Program Czysta Polska, PSPA, PIME, Fundacja Republikańska, Francusko-Polska Izba Gospodarcza GŁÓWNY PARTNER ORGANIZACJI PRACODAWCÓW: Pracodawcy RP PATRONATY UCZELNI WYŻSZYCH: Uniwersytet Warszawski, Szkoła Główna Handlowa, Akademia Górniczo-Hutnicza, Szkołą Główna Gospodarstwa Wiejskiego PARTNERZY MIĘDZYNARODOWI: eit Climate-KIC, UN Global Compact Network Poland, Business & Science Poland, American Chamber of Commerce in Poland, EurAtive.pl, Francusko-Polska Izba Gospodarcza GŁÓWNY PARTNER MEDIALNY: Polsat, Polsat News, Interia, Zielona Interia GŁÓWNE PORTALE INTERNETOWE: Wirtualna Polska, money.pl GŁÓWNY PARTNER RADIOWY: PolskieRadio24.pl GŁÓWNY PARTNER BRANŻOWY: Energetyka24 PARTNERZY MEDIALNI: Polska Agencja Prasowa, Rzeczpospolita, Forbes, Polska Press, Audytorium17, RDC Radio Dla Ciebie, Polskie Radio Olsztyn, Polskie Radio Koszalin, Radio Opole, Polskie Radio Rzeszów, Radio Poznań, Biznes Alert, Teraz Środowisko, Wysokie Napięcie, Smog Lab, e-ciepło.pl, Pod Prąd, OZEON, Kapitał Polski, Ekologia.pl, EcoEkonomia.pl, Ekologia i Rynek, ekorynek.com, EkoGuru, Comparic.pl, BiznesTuba.pl, Business Hub, Business Magazine, Siła Nauki, SmartMe, Agencja Informacyjna GŁÓWNY PARTNER REKLAMY OOH: Clear Channel ORGANIZATORZY: Fundacja Czyste Powietrze, Fundacja Pozytywnych Idei PRODUCENT: Craetive Harder Group

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(6)
Zenel
2 lata temu
Ja to mam nadzieję, że zeroemisyjne auta to nie będą to te na baterie, tylko wodorowe jak Mirai. Zasięg i szybkość tankowania przemawia za ogniwami paliwowymi
bezobjawowo
2 lata temu
Eko brednie powstały w tych samych biurach co covidianizm i lgbetyzm
Dfghggty
2 lata temu
Odciąć tych szaleńców od finansowania, a brednie klimatyczne się skończą.
Znachor
2 lata temu
Zeroemisyjne to nawet nie jest chodzenie, bo człowiek musi coś zjeść aby miał energię do przygotowania a produkcja żywności też pochłania mnóstwo energii i zasobów. Druga kwestia to chroniczny brak infrastruktury do ładowania tych cudownych elektryków oraz źródeł energii, nie mówiąc już o utylizacji ogniw, która też jest obarczona emisją zanieczyszczeń oraz generuje wysokie koszty. Pogadać można ale po co marnować czas. Obecną wojna się miejmy nadzieję niedługo skończy zwycięstwem Ukrainy ale po niej przyjdzie kolejna. A te matoły deliberują o zero... codziennie korzystając z dobrodziejstw współczesnej cywilizacji.
Mat
2 lata temu
Tej wiosny (rok 2022), w Polsce, globalne ocieplenie mrozi krew w zylach. Mamy najzimniejszy kwiecien wszechczasow. To wina tuska czy ruskich?