Zmarł Ercole Spada. Samochody, które zaprojektował, przeszły do historii
W niedzielę 3 sierpnia zmarł Ercole Spada, projektant samochodów, stojący m.in. za takimi modelami samochodów, jak Aston Martin DB4 GT Zagato, BMW E32 i E34 czy Alfa Romeo 155. Miał 88 lat.
O śmierci Spady napisały m.in. serwisy classicandsportscar.com i caranddriver.com. Ten pierwszy stwierdził, że Spada zaprojektował cały szereg znanych samochodów, ale ponieważ wolał pozostawać w cieniu, to nie doczekał się takiego uznania, jak inni wielcy jego czasów - Giorgetto Giugiaro czy Marcello Gandini.
Ercole Spada urodził się w lombardzkim mieście Busto Arisizio w czerwcu 1937 roku. Studiował na obecnej politechnice w Mediolanie, a w 1960 roku zaczął pracę w firmie projektowej Zagato. W tym okresie był odpowiedzialny m.in. za projekt Astona Martina DB4 w wersji GT Zagato, a także modeli Lancia Fulvia Zagato, Alfa Romeo TZ i Alfa Romeo Giulia TZ.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Ego w biznesie: przekleństwo czy przewaga? Bogusław Leśnodorski w Biznes Klasie
Twórca ponadczasowych modeli
Spada pracował w Zagato do 1969 roku. Później próbował swoich sił w należącej do Forda firmie Ghia, a następnie w Audi i w końcu w BMW. Podczas pracy w tym ostatnim koncernie zaprojektował BMW serii 7 E32 i BMW serii 5 E34.
"W szczególności model E34 jest niemal ponadczasowym przykładem wzornictwa, zwłaszcza jak na nowoczesny samochód. Ta generacja M5 jest po prostu oszałamiająca" - komentuje serwis caranddriver.com.
W 1983 roku Spada wrócił do Włoch i podjął pracę w firmie projektowej I.DE.A Institute. Pracował tam do 1992 roku. W tym czasie stworzył projekty m.in. Fiata Tipo, Alfy Romeo 155 i Lancii Delty drugiej generacji. Następnie wrócił do Zagato, gdzie zaprojektował Ferrari FZ93, oparte na Ferrari 512 TR.
W późniejszych latach wraz z synem założył firmę Spadaconcept, która zajmowała się projektami nie tylko dla branży moto, ale także dla przemysłu.