Znikają utrudnienia z kolejnego odcinka A4. Ale to nie koniec zmian na autostradzie
Kierowcy podróżujący autostradą A4 w woj. opolskim niedługo będą mogli odetchnąć z ulgą. W tym roku zakończy się trwająca w sumie od 2013 r. modernizacja trasy w regionie. We wtorek (31 maja) drogowcy udostępnili kolejny odcinek drogi. W Opolskiem zostały im jeszcze dwa. Plany wobec A4 GDDKiA ma jednak o wiele większe. Utrudnienia wrócą.
Wielkimi krokami zbliża się zakończenie długoletniego remontu autostrady A4 w woj. opolskim. To najdłuższa tego typu trasa w Polsce. Liczy 667 km i biegnie od wschodniej do zachodniej granicy kraju, wzdłuż Sudetów i Karpat. Część odcinków w Opolskiem oraz Dolnym Śląsku powstało w latach 30. XX wieku. To najstarsze fragmenty autostrad w kraju.
W 2013 r. rozpoczął się remont tej trasy w woj. opolskim. Realizowany jest etapami. 31 maja zakończyły się główne prace na wysokości Góry św. Anny i znajdującego się tam miejsca obsługi podróżnych (MOP). Mowa o jezdni południowej, która w trakcie prac była zamknięta. Ruch w obu kierunkach odbywał się przez to po północnej stronie trasy (w kierunku Wrocławia). Te utrudnienia już się zakończyły.
Agata Andruszewska, rzeczniczka prasowa opolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, mówi money.pl, że remontowana południowa jezdnia na wysokości Góry św. Anny, została we wtorek otwarta dla kierowców. Można tam jeździć po obu stronach A4, a także korzystać z odnowionego MOP-u. Jadący w kierunku Śląska muszą jednak uważać na drogowców, którzy usuwają barierki. Dla bezpieczeństwa na odświeżonej jezdni do końca tygodnia dostępny będzie tylko prawy pas.
Kiedy zakończy się remont autostrady A4 w Opolskiem?
We wtorek drogowcy oddali 2,5-kilometrowy odcinek A4 na wysokości Góry św. Anny. Prace wciąż toczą się na dalszym fragmencie jezdni południowej. Chodzi o siedem kilometrów od węzła Kędzierzyn-Koźle do granicy z woj. śląskim (w kierunku Katowic).
– Prace prowadzone na tym odcinku wraz z wymianą nawierzchni na węźle Strzelce Opolskie wykonawca planuje zakończyć do końca czerwca – informuje rzeczniczka opolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Następnie drogowcy wezmą się za ostatni etap remontu A4 w Opolskiem. "Na początku lipca zaplanowano remont 7-kilometrowego odcinka jezdni północnej autostrady (w kierunku Wrocławia) od węzła Kędzierzyn-Koźle do granicy z woj. śląskim" – podaje GDDKiA. Prace mają zakończyć się w trzecim kwartale 2022 r.
W tym czasie dla kierowców jadących w stronę Wrocławia nie będzie możliwy zjazd ani wjazd na węźle Strzelce Opolskie. Remontowany fragment ma być wyłączony z ruchu. Jazda w obu kierunkach będzie się odbywała po południowej stronie trasy. Zakres prac na A4 w woj. opolskim zakładają wymianę dwóch warstw nawierzchni bitumicznej, a miejscami również podbudowy.
W planach dalsze remonty autostrady A4
Odnowa ostatnich pięciu odcinków A4 w woj. opolskim (dwóch w zeszłym roku i trzech w tym) kosztować będzie GDDKiA ok. 70 mln zł. Ale to nie koniec wydatków państwa na tę autostradę. W najbliższych latach okaże się w zasadzie, że to niewielka część z tego, co pochłonie kompleksowa modernizacja trasy.
Zacznijmy od woj. dolnośląskiego. Wrocławski oddział GDDKiA w kwietniu ogłosił przetarg na remont nawierzchni betonowej A4 na 10-kilometrowym odcinku Krzyżowa-Krzywa. Zamówienie obejmuje m.in. usunięcie uszkodzonych płyt, naprawę podbudowy oraz położenie nowych.
Drogowcy niedawno otworzyli oferty w tym przetargu. Wpłynęły dwie. Wiele wskazuje na to, że z rozstrzygnięciem nie będzie problemów. W budżecie zadania (ok. 3,6 mln zł) obie się zmieściły. Za wykonanie prac firma SAT z Oławy zażyczyła sobie ok. 2,8 mln zł. Druga oferta opiewa na kwotę ok. 3,1 mln zł. Złożyła ją firma Batarus z Poznania. Remont ma być wykonany w 52 dni po podpisaniu umowy z wykonawcą. To wciąż nie są jednak główne zmiany zaplanowane na trasie A4.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Kiedy powstanie CPK? Horała odpowiada na niewygodne pytania
Autostrada za kilka lat ma być szersza
GDDKiA z jednej strony remontuje A4, a z drugiej przygotowuje się do jej rozbudowy o dodatkowe pasy, po jednym w każdym kierunku. Na Dolnym Śląsku pomiędzy węzłami Krzyżowa i Wrocław Wschód, a także w Małopolsce od węzła Balice do ul. Kąpielowej w Krakowie.
Zwłaszcza dolnośląski odcinek jest trudny do zaplanowania. Jego trzon stanowi najstarsza autostrada na polskich ziemiach, którą zbudowano w latach 30. XX wieku. Pojawił się pomysł, by wpisać ją do rejestru zabytków. Drogowcy prowadzą konsultacje w sprawie modernizacji trasy. W grę wchodzi nowy ślad lub rozbudowa. Inwestycja ma być realizowana w formule "projektuj i buduj" w latach 2026-2028.
W podobnym terminie zakończyć ma się także poszerzanie autostrady A4 na odcinku węzeł Balice-ulica Kąpielowa w Krakowie.
Autostrada A4 pełni bardzo ważną funkcję dla Małopolski, a jednocześnie stanowi południową obwodnicę dla Krakowa. Już dziś duże natężenie ruchu na tym odcinku powoduje, że trasa wyczerpała zaplanowaną przepustowość – uzasadniał inwestycję Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
Na krótkim, kilometrowym fragmencie południowej jezdni od węzła Kraków Południe w kierunku Rzeszowa, roboty rozpoczęły się w połowie maja. Potrwają rok. Reszta odcinka od Balic do ul. Kąpielowej ma być realizowana w latach 2027-2029. Trwają formalne prace przygotowawcze do inwestycji.
Jacek Losik, dziennikarz money.pl