Odszkodowania za odwołany lub opóźniony lot. Linie lotnicze wypłaciły 200 tys. euro

Rzecznik Praw Pasażerów doprowadził w 2020 roku do zawarcia ugód z 596 pasażerami. Dostali od linii lotniczych ponad 200 tys. euro. Spory dotyczyły w 90 proc. odwołanego lub opóźnionego lotu.

W 2020 roku do Rzecznika Praw Pasażerów wpłynęło 4099 wniosków o pozasądowe rozwiązanie sporu z liniami lotniczymiW 2020 roku do Rzecznika Praw Pasażerów wpłynęło 4099 wniosków o pozasądowe rozwiązanie sporu z liniami lotniczymi
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
Damian Słomski

W 2020 roku do Rzecznika Praw Pasażerów wpłynęło 4099 wniosków o pozasądowe rozwiązanie sporu z liniami lotniczymi. Jak wskazuje Urząd Lotnictwa Cywilnego, finalnie rozpatrzonych zostało 2321 spraw, w tym część rozpoczętych jeszcze w 2019 roku.

Rzecznik doprowadził do zawarcia ugód z 596 pasażerami, w 270 sprawach, na łączną kwotę 200 tys. 932,20 euro oraz 3 tys. 361,65 zł.

"Liczba pasażerów, których te wnioski dotyczą jest dużo większa, gdyż jeden wniosek dotyczy zazwyczaj 2-4 pasażerów. Były też takie, które dotyczyły kilkunastu a nawet kilkudziesięciu pasażerów" - czytamy w sprawozdaniu z działalności rzecznika. Około 20 proc. z tych wniosków zostało złożonych przez wyspecjalizowane kancelarie odszkodowawcze.

Wysoka inflacja. Minister Semeniuk: Problem? Jaki problem?

Najczęstszym przedmiotem sporu (około 90 proc. rozpatrzonych wniosków) były kwestie dotyczące odszkodowań z tytułu odwołanego lub opóźnionego lotu. W pozostałych przypadkach chodziło głównie o zwrot kosztów niewykorzystanego biletu czy zwrot kosztów poniesionych przez pasażerów, wynikających z braku zapewnienia opieki przez przewoźnika w czasie oczekiwania na opóźniony lub alternatywny lot.

Rzecznik zauważył, że powtarzającym się problemem w relacjach pomiędzy pasażerem a przewoźnikiem był brak odpowiedzi na reklamację pasażera lub udzielanie odpowiedzi z przekroczeniem ustawowego terminu 30 dni.

Rzecznik pozostawił wniosek bez rozpoznania lub odmówił wszczęcia postępowania w przypadku 1148 wniosków, co stanowi 49,46 proc. (1148 z 2321) wniosków rozpatrzonych w 2020 roku.

Postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów pasażerskich przed Rzecznikiem Praw Pasażerów dotyczą lotów wykonywanych z lotnisk znajdujących się na terenie Polski oraz lotów z krajów trzecich na lotniska obsługiwane przez wspólnotowych przewoźników lotniczych.

Wybrane dla Ciebie
Media: Europa gotowa na uwolnienie zamrożonych aktywów Rosji
Media: Europa gotowa na uwolnienie zamrożonych aktywów Rosji
Operator TurkStream przeniesie siedzibę na Węgry. "Operacje nie będą objęte sankcjami"
Operator TurkStream przeniesie siedzibę na Węgry. "Operacje nie będą objęte sankcjami"
Tajemnicza delegacja NIK do Mińska. Brak raportu, jest rachunek
Tajemnicza delegacja NIK do Mińska. Brak raportu, jest rachunek
Tylu cudzoziemców pracuje w Polsce. GUS pokazał nowe dane
Tylu cudzoziemców pracuje w Polsce. GUS pokazał nowe dane
Premier: budowa elektrowni jądrowej będzie mogła ruszyć w grudniu
Premier: budowa elektrowni jądrowej będzie mogła ruszyć w grudniu
Tusk do prezydenta: proszę nie przeszkadzać. Wraca ustawa o krypto
Tusk do prezydenta: proszę nie przeszkadzać. Wraca ustawa o krypto
Trzęsienie ziemi w NBP. "Buntownicy" stracili departamenty
Trzęsienie ziemi w NBP. "Buntownicy" stracili departamenty
Skandal z Shein zmobilizował "ósemkę". List do KE podpisała również Polska
Skandal z Shein zmobilizował "ósemkę". List do KE podpisała również Polska
Wygrali w Lotto, nie odebrali pieniędzy. Totalizator ujawnia skalę
Wygrali w Lotto, nie odebrali pieniędzy. Totalizator ujawnia skalę
USA odwracają się od Europy. Pokazali strategię. Jest reakcja Unii
USA odwracają się od Europy. Pokazali strategię. Jest reakcja Unii
Demograficzne tsunami uderzy w NFZ. Znamy liczby
Demograficzne tsunami uderzy w NFZ. Znamy liczby
Przejęcie Warner Bros. Ekspert: to może mieć skutki dla rynku w Polsce
Przejęcie Warner Bros. Ekspert: to może mieć skutki dla rynku w Polsce