Podatki w firmie
Metoda ceny odprzedaży (MCO)

Metoda ceny odprzedaży polega na obniżeniu ceny określonej w transakcji danego podmiotu z podmiotem niezależnym, dotyczącej dóbr lub usług nabytych uprzednio przez ten dany podmiot od podmiotu z nim powiązanego, o marżę ceny odprzedaży. Tak ustalona cena może być uważana za cenę rynkową określoną w transakcji danego podmiotu z podmiotem z nim powiązanym [1] .

CT = CR - marża odprzedaży

Marża odprzedaży = CR - CT

Źródło: Opracowanie własne.

Metodę tę stosuje się głównie w obrocie towarowym i ustala przez obniżenie ceny, określonej z podmiotem niepowiązanym, o marżę ceny odsprzedaży [2] . Marża ceny odsprzedaży obejmuje wydatki bezpośrednie i pośrednie związane z daną transakcją, z wyłączeniem kosztów ogólnego zarządu (tzn. kosztów działania jednostki jako całości oraz kosztów zarządzania tą jednostką) oraz odpowiednią stopę zysku dla danego typu transakcji [3] . Koszty pośrednie należy przypisywać zgodnie z regułami rachunkowości, tak aby kalkulacja została dokonana zgodnie z przepisami prawa. Należy zwrócić uwagę, w szczególności na ewentualne zmiany wartości rzeczy, które miały miejsce przed jego sprzedażą podmiotowi niezależnemu [4] . Do takich czynności można zaliczyć m.in. pakowanie, oznakowanie, uszlachetnianie czynne w każdej postaci itp.

Podobnie jak w metodzie porównywalnej ceny niekontrolowanej (MPCN) marżę ceny odsprzedaży ustala się poprzez odniesienie do poziomu marży, jaką ten sam podmiot stosuje w porównywalnych transakcjach zawieranych z podmiotami niezależnymi (porównanie wewnętrzne), lub marży stosowanej w porównywalnych transakcjach przez podmioty niezależne (porównanie zewnętrzne) [5] . Przy określaniu wysokości marży ceny odsprzedaży uwzględnienia się w szczególności:

(1) czynniki związane z upływem czasu pomiędzy pierwotnym zakupem a odprzedażą, w tym dotyczące zmian na rynku w zakresie kosztów, kursów walut, inflacji,

(2) zmiany stanu i stopnia zużycia rzeczy lub praw będących przedmiotem transakcji, w tym będące wynikiem postępu technicznego w danej dziedzinie,

(3) wyłączne prawo odsprzedawcy do sprzedaży określonych rzeczy lub praw, mogące wpływać na decyzję o zmianie marży [6] .

Znaczący wpływ na cenę mogą mieć takie wartości niematerialne jak znak towarowy, nazwa handlowa, patenty oraz zagadnienie ryzyka handlowego. Nabywca-odsprzedawca może przejąć na siebie całkowite ryzyko zakupu całości produktu od podmiotu powiązanego oraz gwarancji dostawy na czas i bez usterek do podmiotu niepowiązanego [7] .

Stan prawny: czerwiec 2006r.

Dawid Michalak

[1] §5 ust. 1 RMF z dnia 10.10.1997 w sprawie cen transferowych.

[2] Sojak S.: Ceny transferowe - teoria i praktyka, Warszawa 2001, PWN, s. 202.

[3] §5 ust. 2 RMF z dnia 10.10.1997 w sprawie cen transferowych.

[4] Tamże, §5 ust. 2.

[5] Tamże, §5 ust. 4.

[6] §5 ust. 5 RMF z dnia 10.10.1997 w sprawie cen transferowych.

[7] Sojak S.: Ceny transferowe - teoria i praktyka, Warszawa 2001, PWN, s. 203.

Narzędzia