Metoda ceny odprzedaży polega na obniżeniu ceny określonej w transakcji danego podmiotu z podmiotem niezależnym, dotyczącej dóbr lub usług nabytych uprzednio przez ten dany podmiot od podmiotu z nim powiązanego, o marżę ceny odprzedaży. Tak ustalona cena może być uważana za cenę rynkową określoną w transakcji danego podmiotu z podmiotem z nim powiązanym [1] .
CT = CR - marża odprzedaży
Marża odprzedaży = CR - CT
Źródło: Opracowanie własne.
Metodę tę stosuje się głównie w obrocie towarowym i ustala przez obniżenie ceny, określonej z podmiotem niepowiązanym, o marżę ceny odsprzedaży [2] . Marża ceny odsprzedaży obejmuje wydatki bezpośrednie i pośrednie związane z daną transakcją, z wyłączeniem kosztów ogólnego zarządu (tzn. kosztów działania jednostki jako całości oraz kosztów zarządzania tą jednostką) oraz odpowiednią stopę zysku dla danego typu transakcji [3] . Koszty pośrednie należy przypisywać zgodnie z regułami rachunkowości, tak aby kalkulacja została dokonana zgodnie z przepisami prawa. Należy zwrócić uwagę, w szczególności na ewentualne zmiany wartości rzeczy, które miały miejsce przed jego sprzedażą podmiotowi niezależnemu [4] . Do takich czynności można zaliczyć m.in. pakowanie, oznakowanie, uszlachetnianie czynne w każdej postaci itp.
Podobnie jak w metodzie porównywalnej ceny niekontrolowanej (MPCN) marżę ceny odsprzedaży ustala się poprzez odniesienie do poziomu marży, jaką ten sam podmiot stosuje w porównywalnych transakcjach zawieranych z podmiotami niezależnymi (porównanie wewnętrzne), lub marży stosowanej w porównywalnych transakcjach przez podmioty niezależne (porównanie zewnętrzne) [5] . Przy określaniu wysokości marży ceny odsprzedaży uwzględnienia się w szczególności:
(1) czynniki związane z upływem czasu pomiędzy pierwotnym zakupem a odprzedażą, w tym dotyczące zmian na rynku w zakresie kosztów, kursów walut, inflacji,
(2) zmiany stanu i stopnia zużycia rzeczy lub praw będących przedmiotem transakcji, w tym będące wynikiem postępu technicznego w danej dziedzinie,
(3) wyłączne prawo odsprzedawcy do sprzedaży określonych rzeczy lub praw, mogące wpływać na decyzję o zmianie marży [6] .
Znaczący wpływ na cenę mogą mieć takie wartości niematerialne jak znak towarowy, nazwa handlowa, patenty oraz zagadnienie ryzyka handlowego. Nabywca-odsprzedawca może przejąć na siebie całkowite ryzyko zakupu całości produktu od podmiotu powiązanego oraz gwarancji dostawy na czas i bez usterek do podmiotu niepowiązanego [7] .
Stan prawny: czerwiec 2006r.
[1] §5 ust. 1 RMF z dnia 10.10.1997 w sprawie cen transferowych.
[2] Sojak S.: Ceny transferowe - teoria i praktyka, Warszawa 2001, PWN, s. 202.
[3] §5 ust. 2 RMF z dnia 10.10.1997 w sprawie cen transferowych.
[4] Tamże, §5 ust. 2.
[5] Tamże, §5 ust. 4.
[6] §5 ust. 5 RMF z dnia 10.10.1997 w sprawie cen transferowych.
[7] Sojak S.: Ceny transferowe - teoria i praktyka, Warszawa 2001, PWN, s. 203.
Policz swoje wynagrodzenie, składki na ZUS i zaliczkę na podatek
Zobacz, ile kosztuje niezapłacenie podatku w terminie
Oblicz ryczałt za wykorzystywanie prywatnego auta w celach służbowych
Sprawdź, ile zapłacisz za podróż zagraniczną pracownika
Sprawdź wysokość opłat za czynności urzędowe
Pobierz formularze PIT, CIT, VAT, NIP
Sprawdź aktualne składki ZUS, stawki PCC, wynagrodzenia, odsetki i inne