Podatnicy podatku VAT wykazują swoje obroty i kwoty podatku na określonych przez ministra finansów deklaracjach VAT.
Informacje podsumowujące
Przedsiębiorcy handlujący z krajami UE - oprócz miesięcznych (kwartalnych) deklaracji VAT - składają do urzędu skarbowego "informacje podsumowujące".
Informacja podsumowująca to specjalne zestawienie unijnych transakcji, do których sporządzania zobowiązane są podmioty zarejestrowane jako podatnicy VAT-UE.
Informację podsumowującą sporządza się i składa w urzędzie skarbowym za okresy kwartalne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia bądź dostawy.
Wykazane transakcje powinny być rozpisane w łącznej kwocie wewnątrzwspólnotowej dostawy/nabycia w rozbiciu na poszczególnych kontrahentów.
Omawiane Informacje składać należy w urzędzie skarbowym właściwym ze względu na miejsce wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, a jeżeli czynności te wykonywane są na terenie dwóch lub więcej urzędów skarbowych, to osoby fizyczne składają ją w urzędzie skarbowym właściwym na miejsce zamieszkania, a osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej - ze względu na adres siedziby.
Podatnicy nieposiadający stałego miejsca zamieszkania lub siedziby na terytorium kraju, informację składają do Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście. Osoby prawne niebędące podatnikami w rozumieniu art. 15 ustawy, informację składają do urzędu skarbowego właściwego ze względu na adres siedziby.
Do sporządzenia informacji podsumowującej służy formularz VAT-UE.
W przypadku, gdy liczba wierszy w informacji VAT-UE przeznaczonych do wpisania wszystkich kontrahentów (nabywców) jest niewystarczająca - należy wypełnić przygotowany do tego celu załącznik VAT-UE/A.
Natomiast w przypadku, gdy w głównej informacji zabrakło miejsca na wykazanie wszystkich unijnych dostawców - wypełnić należy załącznik VAT-UE/B.
Zdarzyć się może także, iż w złożonej informacji podsumowującej zakradł się błąd. W takim przypadku ustawa przewiduje procedurę korygowania błędów. Niezwłocznie po wykryciu pomyłki należy sporządzić i złożyć do US korektę błędnej informacji podsumowującej. Korektę sporządza się na druku VAT-UEK.
Zobacz
art. 99 i 100 Ustawy o VAT
Policz swoje wynagrodzenie, składki na ZUS i zaliczkę na podatek
Zobacz, ile kosztuje niezapłacenie podatku w terminie
Oblicz ryczałt za wykorzystywanie prywatnego auta w celach służbowych
Sprawdź, ile zapłacisz za podróż zagraniczną pracownika
Sprawdź wysokość opłat za czynności urzędowe
Pobierz formularze PIT, CIT, VAT, NIP
Sprawdź aktualne składki ZUS, stawki PCC, wynagrodzenia, odsetki i inne