Odszkodowania po zalaniach i podtopieniach. Co trzeba wiedzieć?
Na południu Polski trwa walka z intensywnymi opadami deszczu, które spowodowały, że wiele miejscowości zostało ewakuowanych z uwagi na podtopienia. Rzecznik finansowy przygotował najistotniejsze informacje dotyczące odszkodowań po zalaniach. Oto co trzeba wiedzieć.
Intensywne opady spowodowały wezbrania rzek na południu Polski. Zalane są już m.in. Głuchołazy na Opolszczyźnie i Kłodzko na Dolnym Śląsku. Premier poinformował o pierwszej ofierze śmiertelnej. Informacje na temat powodzi są na bieżąco aktualizowane w Wirtualnej Polsce.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Walka o most w Głuchołazach. "Jego zniszczenie, to paraliż dla miasta"
Co zrobić bezpośrednio po zniszczeniach?
Jak wyjaśnia rzecznik finansowy, po zalaniu, jeśli masz ubezpieczenie nieruchomości, ważne jest, aby minimalizować szkody zgodnie z art. 826 k.c. Oznacza to m.in. wyłączenie instalacji elektrycznej i gazowej oraz zabezpieczenie mienia. Ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania, jeśli obowiązki te nie zostaną wykonane. Warto dokumentować poniesione koszty oraz robić zdjęcia zniszczeń i działań ratunkowych.
Niezależnie od działań ratunkowych, konieczne jest jak najszybsze zgłoszenie szkody ubezpieczycielowi i umożliwienie jego przedstawicielowi przeprowadzenia oględzin. Warto zaznaczyć, że w dobrowolnych polisach coraz częściej oferowana jest usługa assistance, obejmująca organizację i pokrycie kosztów działań takich jak osuszanie zalanych pomieszczeń. Dlatego po wystąpieniu szkody warto od razu skontaktować się z ubezpieczycielem, opisać zdarzenie i uzyskać informacje na temat dostępnej pomocy zgodnie z warunkami umowy - czytamy.
Rzecznik wyjaśnia, że nie trzeba czekać na rzeczoznawcę ubezpieczyciela, aby rozpocząć usuwanie skutków zalania. Wystarczy zrobić dokumentację zdjęciową i spisać, co zostało zniszczone. Pomoc od samorządu terytorialnego może być udokumentowana zaświadczeniem, co również może być przydatne w zgłaszaniu szkód.
Uproszczona likwidacja szkody i ugody telefoniczne
Ubezpieczyciele coraz częściej stosują uproszczone metody likwidacji szkód, prosząc o zdjęcia i opis zdarzenia. W takich przypadkach może dojść do propozycji ugody. Przed jej zaakceptowaniem warto skonsultować się z wykonawcą prac remontowych, aby upewnić się, że kwota odszkodowania pokryje wszystkie koszty - wyjaśnia rzecznik.
Wycofanie się z ugody może być trudne, a w większości przypadków niemożliwe, ponieważ jej celem jest definitywne zakończenie postępowania odszkodowawczego. W przypadku ugody zawartej na odległość np. telefonicznie konsument ma 14 dni na odstąpienie od niej.
Warto pamiętać, że zawarcie ugody jest wynikiem negocjacji, w trakcie których obie strony muszą czynić ustępstwa. Jeśli propozycja ubezpieczyciela nie jest zadowalająca, można przedstawić własną ofertę, która z kolei może spotkać się z kontrofertą. Ważne jest, aby zrozumieć, że ugoda nie ustala dokładnej wartości szkody, lecz wysokość odszkodowania, które jest szacunkowe i może nie w pełni pokrywać strat.
W przypadku, gdy ugoda nie spełnia oczekiwań, istnieje prawo do przeprowadzenia standardowej procedury likwidacji szkody, obejmującej udział rzeczoznawcy oraz szczegółowy kosztorys. Dodatkowo można złożyć reklamację, a jeśli to nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, możliwe jest podjęcie dalszych kroków, np. przy wsparciu rzecznika finansowego - czytamy.
Jak długo trwa usuwanie szkody?
Zgodnie z przepisami, ubezpieczyciel ma 30 dni na wypłatę odszkodowania. Jeśli nie jest to możliwe, w tym czasie powinna zostać wypłacona kwota bezsporna, a ubezpieczyciel musi wyjaśnić przyczyny opóźnienia. W przypadku ubezpieczeń dobrowolnych odszkodowanie powinno zostać wypłacone w ciągu 14 dni od wyjaśnienia okoliczności szkody.
Jeśli odszkodowanie nie odpowiada poniesionym szkodom, warto złożyć reklamację. Ubezpieczyciel ma 30 dni na odpowiedź.
W przypadku problemów związanych z ubezpieczeniami po szkodach spowodowanych powodzią zalecamy skontaktowanie się z ekspertami Rzecznika Finansowego. Istnieje możliwość uzyskania porady telefonicznej, dzwoniąc na numer 22 333 73 28. Linia działa w poniedziałki od 9:00 do 17:00, a od wtorku do piątku w godzinach 9:00 – 14:00. Można również wysłać wiadomość e-mail na adres porady@rf.gov.pl - czytamy na stronie.