Forum Forum podatkoweInne

Umowa najmu czyli jak zgłaszać do US

Umowa najmu czyli jak zgłaszać do US

MartinMax / 2014-10-07 21:13
Mam pewien dylemat, może ktoś mi podpowie :)

Jestem właścicielem mieszkania. Miałem do końca lipca podpisaną umowę na wynajem tego mieszkania. Przy podpisywaniu tej umowy zgłaszałem ją do US (byłem tam osobiście), gdzie urzędniczka kazał skserować tę umowę, wzięła kopię razem z moim oświadczeniem o wyborze ryczałtu od najmu. Umowa skończyła się w lipcu. Dwa miesiące mieszkanie stało puste i wynająłem je komuś innemu od października. Czy tę nową umowę muszę też w jakiś sposób zgłosić do US, czy wystarczy że będę po prostu płacił ryczałt na konto US? W jakiej formie zgłaszać? Nie uśmiecha mi się jechać do US odległego o 60 km tylko po to, żeby złożyć tam 3 kartki ksero. Czy można to wysłać przez pocztę? Samo ksero umowy i jakiś formularz czy same ksero umowy? Wg tego co znalazłem, to nie muszę już drugi raz w ciągu roku wysyłać oświadczenia o wyborze ryczałtu od najmu? Jak to zrobić, żeby było zgodnie z prawem?
Próbowałem się dodzwonić do US i dopytać, ale nie mam tyle czasu i cierpliwości, żeby w końcu ktoś tam odebrał!
Bardzo proszę o podpowiedź.
Wyświetlaj:
mennao / 159.205.154.* / 2019-06-26 16:34
Tak, trzeba to zgłosić do skarbówki. Dla mnie umowę przygotowała notariusz Cejrowska z kancelarii w Tczewie.
belladonna / 2014-10-14 20:48 / Tysiącznik profesjonalny
Przedstawię Ci problem od drugiej strony.
Podatnik składa oświadczenie, że z dniem np. 1 maja 2014 zaczyna uzyskiwać przychody z najmu i wybiera ryczałt. US nie ma ksera umowy (czy jest do)... otwiera obowiązki i sobie są. Za 2014 składa PIT-28. Za 2015 nie składa i? trzeba wezwać, bo nie wiadomo, czy zapomniał złożyć PIT-28, czy już w 2015 najmu nie było :)

Jeśli dołączyłeś ksero, że umowa jest do.....
Chłopie, wynajmując znów od października masz czas na zgłoszenie ryczałtu (gdyby tamto zamknęli, w co wątpię) do 20 następnego miesiąca kiedy uzyskasz 1 czynsz.
Rób ksero umowy, dodaj pisemko, że nadal wybierasz ryczałt co do najmu, włóż w kopertę, wyślij do US i płac ten PPE. Do końca stycznia złóż PIT-28. Jak finalnie zakończysz wynajmowanie napisz pisemko do US, ze z dniem ..... kończysz wynajmowanie, zamkną obowiązki i jakaś pani nie będzie musiała Cię analizować kiedyś dlaczego nie ma PIT-28 (oczywiście jak wynajmowanie zakończysz w trakcie roku nadal obowiązuje Cię złożenie PIT-28 za ten rok do końca stycznia następnego roku) :)

Najnowsze wpisy