Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Damian Słomski
Damian Słomski
|
aktualizacja

W Polsce jest ponad 53 mln kart SIM. Nadchodzi koniec obniżek cen u operatorów

69
Podziel się:

Konkurencja na rynku telefonii komórkowej w Polsce pozostaje duża, ale o związany z tym dalszy spadek cen może być ciężko. Orange, który ma ponad jedną czwartą rynku, notuje spadek dochodów z oferty abonamentowej. Częściowo nadrabia to na usługach przedpłaconych.

Orange podsumował swoje wyniki i najważniejsze zmiany w branży.
Orange podsumował swoje wyniki i najważniejsze zmiany w branży. (Stuff)

Orange, choć oferuje szeroki zakres usług telekomunikacyjnych, kojarzony jest przede wszystkim z telefonią komórkową. Na nieco ponad 11 mld zł sprzedaży w całym 2018 roku, jedna czwarta przypadała wyłącznie na ten segment. Na koniec roku Orange świadczył klientom 14,8 mln usług komórkowych. W tym 9,9 mln w ramach abonamentu i prawie 4,9 mln na kartę SIM - wynika z najnowszego raportu spółki.

Według szacunków Orange, na koniec grudnia udział czterech wiodących operatorów utrzymał się na poziomie 98 proc., gdzie sam Orange miał w swoich rękach niecałe 28 proc. rynku.

Według szacunków, wszystkich kart SIM od różnych operatorów w Polsce jest około 53,2 mln - o 2,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Na każdą osobę od niemowlaka po stulatka przypada więc po prawie półtora karty. Rynek usług mobilnych jest mocno rozwinięty i - jak wskazują eksperci Orange - charakteryzuje się niskim poziomem cen. Trend ten może jednak ulec zmianie.

Ogólne trendy bez zmian, choć taniej nie będzie

"Obserwując zmiany w konstrukcji ofert oraz fakt, że sektor operatorów komórkowych jest zadłużony i zaangażowany w duże programy inwestycyjne, istnieje wiele przesłanek do tego, by oczekiwać stabilizacji poziomu cen, a nawet możliwości odwrócenia ich trendu spadkowego" - czytamy w raporcie.

Jednocześnie podkreślają, że promocje cenowe odgrywają wciąż wiodącą rolę w strategiach marketingowych operatorów. Często też modyfikują swoje oferty, m.in. poprzez zmianę sposobu obsługi, która w modelu miesięcznych płatności daje możliwość swobody zakończenia umowy w dowolnym momencie.

Zobacz także: Fundacja Orange przybliża ludziom nowe technologie

Na całym polskim rynku telefonii przedpłaconej (karty pre-paid) zanotowano spadek liczby usług. Był jednak niższy niż w 2017 roku, gdy rynek znajdował się jeszcze pod wpływem regulacji dotyczących obowiązkowej rejestracji kart.

Raport Orange sugeruje, że główne trendy na rynku w 2018 roku nie uległy zasadniczej zmianie w stosunku poprzedniego. Głównym polem walki firm telekomunikacyjnych coraz bardziej stają się gospodarstwa domowe, w odróżnieniu od wcześniejszego konkurowania o pojedynczego klienta.

Z jednej strony, spowodowało to względną stabilizację cen pojedynczych usług, po wielu latach ostrej walki konkurencyjnej.
Z drugiej strony, klienci mogą otrzymać, czasami znaczne, benefity cenowe za zakup kilku usług w pakiecie, co przekłada się na popularność tzw. rodzinnych ofert multisimowych, zawierających i usługi głosowe, i mobilnego przesyłu danych.

Firmy o klientów walczą wielkością pakietów danych, a także ofertą smartfonów. Coraz mniej atrakcyjny, jako produkt, jest internet mobilny. Głównie z powodu atrakcyjności ofert mobilnego internetu do użytku stacjonarnego, ale i coraz większych pakietów danych dostępnych w podstawowych ofertach głosowych.

Więcej usług, ale mniej pieniędzy

W przypadku samego Orange w porównaniu z 2017 rokiem aktywność w zakresie usług telefonii komórkowej zwiększyła się o 2,6 proc. Nie przełożyło się to jednak na pieniądze, bo przychody wyraźnie spadły. W rok o 13 proc. W takim samym tempie sprzedaż zmalała między 2016 i 2017 rokiem. W sumie przez dwa lata dochody Orange zmniejszyły się o miliard złotych do 2,9 mld zł.

Wyraźnie spadają miesięczne wpływy z usług abonamentowych przypadające na przeciętnego klienta. W 2018 roku były na poziomie 28,6 zł w porównaniu z 31,7 zł w 2017 i 36,5 zł w 2016 roku. Nieco bilansuje to wzrost dochodów z usług pre-paid - z 9,3 zł w 2016 do 11,6 zł w 2017 i 12,3 zł w 2018 roku.

Spadek dochodów z usług abonamentowych spółka tłumaczy m.in. większą popularnością ofert bez telefonów, chętnie wykorzystywanymi pakietami rodzinnymi (klient dostaje kilka kart SIM z rabatami) i dużą konkurencją na rynku.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(69)
solo
5 lata temu
Orange nagrywa wszystkie rozmowy znaczy - Rozmowa kontrolowana, rozmowa kontrolowana, taki magnetofon jak w filmie "MIŚ' jak ktoś źle poda to pan prezes klubu Tęcza znaczy Bimbrownia załatwi go. Mamy demokrację pływać każdy może nawet ten co nie umie pływać. To ile garniturów zostało na wieszaku?
ja
5 lata temu
niech przestana płacić te wielkie pieniadze za reklamy , już mi z lodowki wyskakuje orange
j27
5 lata temu
już dawno zrezygnowałem z tego operatora, sprzedają tylko pakiety, pracownik nie słyszy co do niego się mówi tylko wciska kit by utrzymać firmę, są mało elastyczni, z ofertami wchodzą opóźnieni min, rok w stosunku do innych, aparaty drogie, brak szacunku dla starych abonentów, dno...
gość
5 lata temu
A ja mam internet na kablu i nie narzekam
geodeta
5 lata temu
Mam telefon na kartę w Orange za 25 zł./mies., wszystko bez ograniczeń. I to mi się podoba.
...
Następna strona