Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
MLG
|
aktualizacja

Wraca temat kontrowersyjnego podatku. Minister stawia sprawę jasno

35
Podziel się:

Rząd weryfikuje inwestycje, które mają być finansowane z KPO. "Do 30 kwietnia musi zapaść decyzja Rady Ministrów, a potem złożony zostanie wniosek rewizyjny do Brukseli - poinformowała minister Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz. Potwierdziła sprzeciw wobec opodatkowania aut spalinowych.

Wraca temat kontrowersyjnego podatku. Minister stawia sprawę jasno
Minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz (Adobe Stock, PAP, DarSzach, Jakub Kaczmarczyk)

Minister funduszy i polityki regionalnej była pytana przez "Rzeczpospolitą" o Krajowy Plan Odbudowy i to czy zdążymy wydać te pieniądze. Przyznała, że opóźnienie jest ogromne.

"W KPO mamy dwie pule: granty i pożyczki. Granty są bardzo opłacalne i trzeba zrobić wszystko, aby je zainwestować" - podkreśliła Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz w rozmowie z dziennikiem.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Miał zrujnować rodzinną firmę, a teraz ma 120 salonów i podbija rynek w Polsce - Marcin Ochnik

"Nie" dla podatku od aut spalinowych

Wskazała też, że z KPO Polska wydała dotychczas około 1,6 mld zł. Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz potwierdziła również, że rewizja tego olbrzymiego programu wciąż trwa.

Podkreśliła przy tym, że jest bardzo ważna, bo "dostajemy wizję reformatorską i gdzieś ma ona sens, a gdzieś nie".

Na przykład, o ile jesteśmy absolutnie przekonani, że należy iść w kierunku niskoemisyjnego transportu, to nie możemy się zgodzić na reformę okładającą podatkami samochody spalinowe - tłumaczyła.

Podatek od samochodów spalinowych jest jednym z tzw. kamieni milowych Krajowego Planu Odbudowy. W marcu część rządzących wysłało sygnał, że Polska będzie próbowała renegocjować ten warunek z Komisją Europejską. O tym, że nasz kraj nie chce wprowadzać takiego podatku mówił niedawno wiceminister funduszy Jan Szyszko.

- Unia Europejska używa takiego terminu do wszystkich podatków, które się pojawiają w obszarze zielonym, że to są różnego typu zachęty, z tymże podatek od samochodów spalinowych, który zapłaci biedniejsza część społeczeństwa nie jest zachętą, ale jest obciążeniem podatkowym i niesprawiedliwym rozwiązaniem - ocenił wiceminister.

Przeciwnikiem tego rozwiązania jest m.in. Szymon Hołownia.

To się w głowie nie mieści, że PiS wpisał do KPO podatek od posiadania samochodów spalinowych. Tego podatku nie będzie dzięki ministrom Polski 2050. Zielony Ład? Tak, ale dla ludzi i metodą zachęt, nie nakazów i zakazów. Musi to na Rusi – napisał w marcu w serwisie X lider Polski 2050 i marszałek Sejmu.

Jednak wiele wskazuje na to, że w rządzie nie ma tutaj zgody. Kilka tygodni temu pojawiła się informacja, że Ministerstwo Klimatu i Środowiska pracuje nad wprowadzeniem opłaty rejestracyjnej i nowego podatku od pojazdów spalinowych.

Wiceminister klimatu i środowiska Krzysztof Bolesta mówił wówczas, że trwają rozmowy między resortami dotyczące doprecyzowania tej kwestii.

- To, co ja chciałbym zrobić, to zaproponować rozwiązania najbardziej neutralne dla obywateli z finansowego punktu widzenia. Będę proponował dodanie jeszcze jednego elementu, mianowicie wagi. Problem z dużymi SUV-ami narasta. SUV-izacja motoryzacji to bardzo złe zjawisko. Jeśli będzie można zmusić właścicieli SUV-ów do wzięcia, przynajmniej finansowo, większej odpowiedzialności za zajmowanie większej przestrzeni, skłaniałbym się, by to zrobić - mówił wiceminister.

Rewizja KPO

Mówiąc o rewizji KPO, minister Pełczyńska-Nałęcz wskazała, że w kwestii pożyczek "mamy mniej dogmatyczne podejście, choć to pożyczki korzystniejsze, niż gdybyśmy je zaciągali jako Polska".

"Jeżeli będą inwestycje, które będą się opłacały, to z pożyczek trzeba skorzystać. A jak ich nie będzie, to najwyżej nie zaciągniemy pożyczek. Tu katastrofa się nie wydarzy" - oceniła.

"Niemniej w części grantowej opóźnienie doskwiera nam bardzo. Robimy wszystko, co możliwe, żeby z tych pieniędzy skorzystać. Nie ma jednak zgody rządu na wszystkie projekty, jakie w KPO się znalazły" - powiedziała.

Niektórych już nie da się zrobić ze względu na czas, a niektóre nie mają sensu w kształcie zapisanym przez poprzedni rząd - tłumaczyła przedstawicielka rządu.

"Do 30 kwietnia musi zapaść decyzja Rady Ministrów, a potem złożymy wniosek rewizyjny do Brukseli, a KE będzie miała trzy miesiące na odpowiedź. Następnie na początku września wyślemy kolejne wnioski o płatność z KPO" - wyjaśniła.

"Chcielibyśmy od razu wysłać dwa – drugi i trzeci. Powinny iść pojedynczo, ale będziemy próbować w każdym okienku wrzucać po dwa" - zapowiedziała szefowa resortu funduszy i polityki regionalnej.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(35)
ireneusz szal...
3 tyg. temu
Cel artykułu "To się w głowie nie mieści, że PiS wpisał do KPO podatek od posiadania samochodów spalinowych."
Zdzisław
miesiąc temu
Podatek powinien być i to dotkliwy im starsze auto tym wyższy, pobylibyśmy się starego złomu ściąganego przez lata z zachodu. W efekcie przyczyniło by się do poprawy powietrza w całym kraju a nie tylko w miastach gdzie zacznie obowiązywać SCT.
Piotr
miesiąc temu
Dotychczas traktowałem te pomysły jako żart. Nie wierzę, że głupota może aż tak daleko się posunąć.
Emeryt 54
miesiąc temu
Władza się dziwi,że część społeczeństwa polskiego narzeka na UE,i myślą o wyjściu z tej europejskiej organizacji.
Sławek
miesiąc temu
Jednak dodatkowe podatki nie wiadomo od czego. Od powierzchni dla aut SUV ? Ktoś już naprawdę odkleił się od rzeczywistości.
...
Następna strona