Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Rosyjski Opel

0
Podziel się:

Przejęcie ma pomóc w restrukturyzacji rosyjskiego przemysłu motoryzacyjnego.

Rosyjski Opel
(PAP/EPA)

Przejęcie przez Sbierbank części akcji niemieckiego koncernu Opel ma pomóc w restrukturyzacji rosyjskiego przemysłu motoryzacyjnego - oświadczył prezes tego największego banku detalicznego w Rosji, German Gref.

Rząd Niemiec ogłosił w sobotę, że kontrolę nad Oplem od amerykańskiego giganta GM przejmie konsorcjum austriacko- kanadyjskiego koncernu Magna i rosyjskiego Sbierbanku. Partnerem przemysłowym konsorcjum będzie fabryka samochodów GAZ z Niżniego Nowogrodu, należąca do zaprzyjaźnionego z premierem Rosji Władimirem Putinem oligarchy Olega Deripaski. Jej głównym modelem była dotąd wołga.

Sbierbank obejmie 35 proc. udziałów w Oplu, a Magnie przypadnie 20 proc. 35 proc. papierów zachowa GM, a 10 proc. dostaną pracownicy Opla.

| Magna światowy potentat w produkcji części |
| --- |
| Magna to jeden z największych producentów części samochodowych na świecie. Zatrudnia 70 tys. pracowników w 25 krajach. Z Deripaską współpracuje od dawna. Do października 2008 roku oligarcha z Rosji był właścicielem 25 proc. akcji austriacko-kanadyjskiego koncernu, jednak został zmuszony do odsprzedania ich francuskiemu BNP Paribas za długi. |

NIEMCY ODDAJĄ OPLA (ZDF, niem.):

Zakłady GAZ nie kupią akcji Opla, gdyż same są poważnie zadłużone. Ich długi szacowane są na 45 mld rubli (1,45 mld dolarów). Wkładem fabryki będą jej moce wytwórcze i sieć dilerska w Rosji.

_ - Jako bank jesteśmy zainteresowani tym, aby przez kupno takich aktywów mógł być zrestrukturyzowany przemysł samochodowy Rosji _ - powiedział Gref telewizji Wiesti.
- _ Moim zdaniem, jest to dobra szansa dla Rosji, aby za bezprecedensowo niską cenę otrzymać jednego z najbardziej technologicznie zaawansowanych europejskich producentów _ - ocenił szef Sbierbanku.

Z kolei wiceprezes zakładów GAZ Jelena Matwiejewa oznajmiła, że fabryka jest zainteresowana przeniesieniem technologii i pełnym wykorzystaniem swoich mocy produkcyjnych, co sprawi, że stanie się ona rentowna.

Według Matwiejewej, przygotowania do uruchomienia produkcji Opla w Rosji zajmą 6-9 miesięcy. Konsorcjum zamierza zainwestować w Opla od 500 do 700 mln euro. GM nie otrzyma z tych pieniędzy nawet centa.

Fabryka Deripaski chce produkować do 180 tys. samochodów Opla rocznie. W najbliższej przyszłości koncern miałby sprzedawać w Rosji ponad 1 mln aut rocznie i kontrolować 20 proc. rosyjskiego rynku samochodowego.

W 2006 roku Deripaska kupił od Chryslera jedną z jego fabryk w USA i przeniósł ją do Niżniego Nowogrodu, gdzie uruchomił produkcję samochodu Volga Siber. Wszelako w warunkach kryzysu gospodarczego auto to nie cieszy się dużym popytem. Taśma obliczona jest na wytwarzanie 120 tys. pojazdów rocznie, jednak bez trudu może zostać rozszerzona i przystosowana do produkcji 170- 180 tys. aut rocznie.

| Opel w Rosji na razie daleko z tyłu |
| --- |
| W 2008 roku w Rosji sprzedano 2,93 mln samochodów osobowych. Pułapu 1 mln nie przekroczył żaden z producentów. Liderem sprzedaży był rosyjski AwtoWAZ (producent samochodów marki Łada) - 622 tys. aut. Opel sprzedał tylko 98 800 pojazdów, co dało mu 8. miejsce na rynku. Sieć dilerska GM w Rosji liczy 154 dilerów, a GAZ-u - 140. Największą siecią w Rosji dysponuje aktualnie AwtoWAZ - 450 dilerów. Eksperci prognozują, że w 2009 roku sprzedaż samochodów osobowych w Rosji spadnie do 1,5-2 mln aut. Zdaniem specjalistów, najpoważniejszym rywalem Opla w Rosji pozostanie AwtoWAZ, którego partnerem strategicznym jest francuski Renault. |

Kreml się miesza, ale pomoże

Rząd Rosji zapewnił, że nie miesza się do transakcji Sbierbanku i fabryki Deripaski z Oplem, jednak bacznie się jej przygląda.

Zakłady GAZ od kilku miesięcy zabiegają o restrukturyzację swojego zadłużenia. Według rosyjskich mediów, najwięksi wierzyciele, w tym Sbierbank i Gazprombank, zgodzili się już na restrukturyzację długów.

Pomoc fabryce obiecał też Putin. Rząd udzielił już zakładom gwarancji kredytowych w wysokości 4 mld rubli (129 mln dolarów), zwiększył zamówienia państwowe o 9 mld RUB (290 mln USD) i przyznał ulgi podatkowe na sumę 2 mld rubli (64,5 mln dolarów).

W 2008 roku straty GAZ wyniosły 5,2 mld rubli (167,7 mln dolarów) przy przychodach 143,1 mld rubli (4,6 mld USD).

Gwarancje utrzymania produkcji tylko dla Niemców

Porozumienie w sprawie przyszłości Opla przewiduje, że żadna z czterech jego niemieckich fabryk nie zostanie zamknięta, choć Magna zapowiada, że będzie zapewne zmuszona zredukować liczbę pracowników o około 2,5 tys., z obecnych 25 tys.

Natomiast nie jest jasne, jakie plany nowi inwestorzy Opla mają wobec innych zakładów GM w Europie, w tym w Polsce (fabryki samochodów w Gliwicach i fabryki silników do opli w Tychach).

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)