Dotychczas jedynym oskarżonym był motorniczy pociągu.
Aż 29 pracowników hiszpańskich kolei państwowych zostało posądzonych o współudział w katastrofie, do jakiej doszło 24 lipca pod Santiago de Compostela. Zginęło wtedy 79 osób.
"Mój Boże, mój Boże, biedni pasażerowie. Oby nie było zabitych!" - mówił przez telefon chwilę po katastrofie maszynista pociągu, który 24 lipca o godzinie 20.41 wykoleił się pod Santiago de Compostela
Maszynista pociągu, który wykoleił się 24 lipca pod Santiago de Compostela w Hiszpanii tuż przed wypadkiem rozmawiał przez telefon z konduktorem jadącym tym samym pociągiem.
Po analizie zapisów czarnych skrzynek sąd poinformował, że maszynista zaczął hamować na sekundy przed katastrofą. Ponadto przed wypadkiem rozmawiał przez telefon, jednocześnie sprawdzając jakieś papier.
Francisco Jose Garzon Amo musi raz w tygodniu meldować się w sądzie, zdeponować paszport i nie może bez zezwolenia opuszczać Hiszpanii przez okres sześciu miesięcy. Ma też zakaz prowadzenia pociągów.
Akcja ratunkowa po katastrofie kolejowej była źle koordynowana i zaczęła się za późno. Wynika z utajnionego dokumentu.
Do 79 wzrosła liczba osób zabitych w katastrofie pociągu w Hiszpanii, gdyż jedna osoba zmarła z powodu odniesionych ran.
W wypadku kolejowym zginęło 78 osób. Jego przyczyną była nadmierna prędkość.
Ta katastrofa to największy dramat na hiszpańskich torach od 70 lat - zginęło 78 osób a 178 zostało rannych.