Rok 2013 przyniósł wiele istotnych zmian dla przedsiębiorców. Wśród modyfikacji przepisów podatkowych znajduje się m.in. pakiet dotyczący leasingu.
Trybunał orzekł, czy firmy leasingowe mają prawo oddzielać usługę leasingu od usługi ubezpieczeniowej i płacić VAT tylko od pierwszej z nich.
Jeśli przedmiotem umowy jest leasing operacyjny, przy wykupie po zakończonym okresie leasingowania podatnik otrzymuje fakturę dokumentującą dostawę.
Według przepisów bez odpowiednich zapisów w umowie osoba trzecia nie może korzystać z leasingowanego przedmiotu.
Przedsiębiorca ma do wyboru dwa podstawowe rodzaje leasingu. Każdy z nich ma inne zalety w zależności od specyfiki prowadzonej działalności i przedmiotu, który chcemy sfinansować.
O ile rozliczanie samych rat nie stanowi problemu, zasady zaliczania w ciężar kosztów opłaty wstępnej nie są do końca jasne dla przedsiębiorców.
Leasing operacyjny jest częściej wybierany od finansowego. Są jednak sytuacje, w których lepiej zdecydować się na ten drugi.
Rodzaj prowadzonej działalności nie ma znaczenia, może jedynie determinować wariant przyznawanego leasingu. Musimy jednak pamiętać o spełnieniu kilku warunków.
W pierwszym półroczu 2011 r. branża leasingowa wypracowała solidny wzrost w stosunku do analogicznego okresu rok wcześniej.
W okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2012 r. obowiązują przepisy przejściowe w zakresie odliczania podatku VAT od nabycia i eksploatacji pojazdów.