900 decyzji i kary na łączną kwotę 223 mln zł. Takie są efekty działań UOKiK w zakresie ochrony konkurencji i konsumentów w 2017 roku. Eksperci wskazują na tendencję do zaostrzenia polityki karania przedsiębiorców.
Nieuczciwą konkurencją będzie rozpowszechnianie fałszywych informacji o konkurencie, jak i reklamowanie produktów przez wskazywanie cech, których nie mają.
Zakazane jest wykorzystywanie silniejszej pozycji rynkowej dla wymuszenia zachowań kontrahentów powodujących ponoszenie przez nich strat.
Przepisy nie pozostawiają wątpliwości - pobieranie opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży stanowi czyn nieuczciwej konkurencji.
Menedżerowie będą odpowiadać tylko za porozumienia między firmami w sprawie ustalania cen zakupu lub sprzedaży towarów oraz zmowy przetargowe.
Wolna i uczciwa konkurencja pomiędzy firmami jest niezwykle istotna dla dobrej kondycji gospodarki rynkowej.
Ochronie podlega to oznaczenie przedsiębiorstwa, które było wcześniej używane, czyli pojawiło się jako pierwsze na rynku.
Jeżeli UOKiK stwierdzi, że np. warsztaty samochodowe w danym mieście stosują wyższe ceny niż gdzie indziej, a ich właściciele się znają - może wszcząć kontrolę.
W umowach o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy najczęściej brakuje zakresu zakazu, co powoduje ich nieważność.
Strony mogą postanowić, iż ze zwolnieniem pracownika z zakazu konkurencji związane jest wygaśnięcia obowiązku pracodawcy do zapłaty odszkodowania.