Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Monika Branicka
|

Zasoby ludzkie w firmie. Jak określić strukturę organizacyjną?

0
Podziel się:

Profesjonalna strategia organizacji i plan zatrudnienia pracowników poprawiają funkcjonowanie firmy. Warto uwzględnić je w biznesplanie, aby wyznaczyć jasne zasady.

Zasoby ludzkie w firmie. Jak określić strukturę organizacyjną?
(Fotolia)

Strategia zatrudnienia pracowników i organizacji w firmie decyduje o jej prawidłowym funkcjonowaniu. Dobry plan powinien obejmować wyznaczenie zadań dla poszczególnych jednostek, usprawnienie systemu komunikacji, a przede wszystkim - ustalenie konkretnego modelu zarządzania. Warto scharakteryzować te elementy w biznesplanie.

Pracownicy i kadra zarządzająca

W pierwszej kolejności należy wskazać osoby, które będą kierowały przedsiębiorstwem. Dobór grupy ludzi o odpowiednich kwalifikacjach i bogatym doświadczeniu jest dla potencjalnych inwestorów wskazówką, że firma będzie dobrze prosperować. Źle zarządzana organizacja, bez względu na atrakcyjne usługi czy duże możliwości finansowe, nie ma szans na osiągnięcie sukcesu.

Wiedza, umiejętności, doświadczenie, poprawne zachowanie i konkretne cechy osobowości to kompetencje, które mają znaczenie nie tylko u menadżerów czy dyrekcji, ale także u pracowników każdego szczebla. Dają one podstawę do realizacji zadań powierzonych osobom na różnorodnych stanowiskach. Warto opisać je twierdząco w odniesieniu do zatrudnionych, jak i w postaci wymagań dla potencjalnych kandydatów.

Kompetencje organizacyjne, które są wymagane ze względu na wizję, misję, wartości i strategię firmy, będą dotyczyły wszystkich pracowników, więc muszą być szczegółowo przemyślane. Ich promowanie - poprzez poszukiwanie osób, które się nimi cechują - będzie rzutowało na postrzeganie przedsiębiorstwa.

W tym punkcie można więc uwzględnić kryteria, które będą brane pod uwagę w ramach ewentualnych rekrutacji. Określony profil firmy, ukierunkowany na konkretnych kandydatów pozwoli zachować stabilną strukturę i jednolity charakter zatrudnianego zespołu.

System motywacyjny i forma wynagrodzenia

Kolejnym elementem planu jest ustalenie zasad, na których będą zatrudniani pracownicy. Rodzaj umowy (o pracę, zlecenie, o dzieło), zakładane wynagrodzenie (wysokość zarobków)
. W płacach należy uwzględnić również system motywacyjny, dzięki któremu pracownicy będą wiedzieć, że za zaangażowanie i wyniki będą otrzymywać nie tylko dobre słowo, ale i premię pieniężną.

Polityka płacowa jest istotna szczególnie dlatego, że w dalszej części biznesplanu, w przewidywanym rachunku zysków i strat, potrzebne będą szczegółowe informacje na ten temat. Należy tutaj założyć, jak wysokie będą pensje pracowników i czy przewidziane zostały inne, nadprogramowe wydatki.

Struktura organizacyjna

Schemat organizacyjny zawiera syntezę wszystkich punktów, zamieszonych w tej części biznesplanu. Wspólnicy powinni ostatecznie ustalić zakres swoich obowiązków, a także wskazać, ilu pracowników będzie zatrudnionych w firmie oraz kto komu będzie podlegał (jakie miejsce zajmuje na drabince). Po tych danych trzeba określić zadania dla określonych stanowisk.

Na początku działalności finanse są ograniczone, więc tworzenie zbędnych stanowisk pracy nie ma sensu. Warto skupić się na najważniejszych funkcjach, określić dla nich zakres obowiązków oraz zdecydować o profilu osób, które są potrzebne do ich obsadzenia. W tym miejscu należy przedstawić założone kwalifikacje i doświadczenia przyszłych pracowników.

* Sprawdź, jak napisać dobry biznesplan: *

baza wiedzy
zakładam firmę
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)