Forum Forum podatkowePIT

Błąd w zeznaniu podatkowym, zawyżona kwota do zapłaty.

Błąd w zeznaniu podatkowym, zawyżona kwota do zapłaty.

bialyikar / 213.158.196.* / 2010-06-08 00:32
Chciałem się dowiedzieć, czy w przypadku popełnienia błędu w zeznaniu podatkowym, czego wynikiem było znaczne zawyżenie kwoty, ktorą ma do odprowadzenia podatnik, istnieje możliwość złożenia jakiejś korekty? Usciślając, chodzi o zawiadomienie, wysłane do podatnika (zarabiającego minimalną krajową) mówiące o nie zapłaceniu kwoty wynikającej z zeznania podatkowego (700zl co jest przeszło polową miesięcznej wypłaty). Czy taki błąd podatnika może wynikać z braku pit'a 0 w zeznaniu?
Gdzie trzeba się zgłosić w takiej sytuacji, i jakie dokumenty bedą potrzebne. Czy można to zrobić przez Internet? A może w takiej sytuacji, nie da się już nic zrobić, i wymagane będzie uregluowanie nieszczęsnego długu?
Wyświetlaj:
szklarek / 2010-06-08 11:52
Podatnik zawsze ( w praktyce nawet 6 lat wstecz ) ma prawo do złożenia korekty zeznania rocznego, w tym do dołączenia załącznika. Ale nie może w korekcie skorzystać z ulg preferencyjnych ( wspólne rozliczenie z dzieckiem lub małżonkiem ) o ile nie wybrał ich przed korektą.
Nie można zrobić tego przez internet, trzeba dołączyć pismo wyjaśniające przyczynę i zakres korekty.
No i drugie ograniczenie- korekty nie można składać w trakcie już trwającego postępowania podatkowego dotyczącego tego zeznania.
Czy takie zawiadomienie o niezapłaceniu jest już takim postępowaniem- nie wiem.
Na pewno warto zadzwonić do US w tej sprawie, i bez względu na dalsze losy tej sprawy wyliczony podatek zapłacić- odsetki lecą. W razie przyjęcia korekty nastąpi zwrot podatku lub jego części.
belladonna / 2010-06-08 16:17 / Tysiącznik profesjonalny
A jeśli osoba w korekcie wykazuje ulgi w PIT/O np na dzieci, czy internet (których w pierwotnym PIT nie było), to do korekty musi już dołączyć dowody na to (czyli ksera na podstawie których z ulg korzysta)... no i w przypadku nadpłaty konieczny wniosek o stwierdzenie nadpłaty :-)
bialyikar / 2010-06-09 15:14
Z tego co wiem, to było tak, ze PIT37 został oddany za pomocą
programu E-deklaracje. Nie było tam opcji wyboru PIT0. PIT po
wysłaniu został przyjęty, jest potwierdzenie odbioru. Nie wiem, czy
brak PIT0 wynikał z niedopatrzenia (w wyborze pitów go ponoć nie
było), czy tez w internetowym formularzu go nie ma i kwotę odliczaną
od podatku wpisuje się po prostu w PIT37. Nie wiem, czy błąd
zawyżonej sumy (wydaje mi się, ze przy zarobkach rzędu minimalnej
krajowej płacy + max. ulga za krew lub Internet (coś około 700zl?),
powinien wyjść zwrot podatku w wysokości kilkudziesięciu zł na
korzyść podatnika, a nie 700zl na jego niekorzyść :/) wynika z
jakiegoś błędu w PIT37, czy tez z braku PIT0. Kilka dni temu
przyszło pismo z US, mówiące, że w ciągu 7 dni trzeba zapłacić,
inaczej zostanie podjęte postępowanie, które dodatkowo
obciąży podatnika kosztami.
Aby uniknąć większych problemów, należność została zapłacona.
Pytanie, co teraz. Da się odzyskać pieniądze?
belladonna / 2010-06-09 16:37 / Tysiącznik profesjonalny
Czyli nieznajomość E-DEKLARACJI... jak najbardziej można tam dołączyć PIT/O... robi się to tak, że w poz. dla załącznika PIT/O wpisuje się "1" i program automatycznie wygeneruje PIT/O. Bez PIT/O ulgi nie mogły być wpisane (sprawdzałeś w ogóle poprawność PIT przed wysłaniem?). Bo składki na ubezpieczenia tez trzeba wpisać w odpowiednie pola.
Jeśli z PIT wychodzi do zapłaty, a podatnik nie wpłacił, to upomnienie normalne. Czy e-Deklaracja, czy papierowy PIT w 1 wersji, korekta musi być papierowa. Do korekty dołączasz pismo wyjaśniające, ksera dowodów na ulgi (skoro w 1 wersji ich nie było) i wniosek o stwierdzenie nadpłaty, bo nadpłata wystąpi. Wniosek to w zasadzie może być jedno zdanie w wyjaśnieniu do korekty pt. "proszę o stwierdzenie nadpłaty wynikającej z korekty w wysokości,....." :-)

Najnowsze wpisy