PiotrEkonomista
/ 83.31.117.* / 2011-01-09 21:51
Wiele osób twierdzi, że podział spółek spowodował to, że kolej jest nieefektywna!! TO NIEPRAWDA!!
1) W Niemczech i Wielkiej Brytanii, w krajach, gdzie mamy, największy przyrost pasażerów kolei spółek kolejowych jest znacznie więcej!!! W Niemczech działa kilkadziesiąt firm przewozowych na kolei!!!
2) Sam podział nastąpił za późno i został dokonany w sposób nieprawidłowy
a) spółki kolejowe nie zostały wyposażone w majątek
b) przewozy cargo dotowały inne dziedziny kolei przez wiele lat, przez co same stanęły na krawędzi bankructwa, jednocześnie wpuszczając konkurencję prywatną na rynek
c) dotacje z przewozów cargo przez wiele lat odsunęły restrukturyzacje na kolei, co doprowadziło później do gigantycznych długów na kolei i później ujawnienia, gdzie się te długi generują
d) państwo wraz z zarządzającymi z pkp doprowadziło i prowadzi dalej do gigantycznej zapaści na infrastrukturze kolejowej, jednocześnie rozbudowując infrastruktórę drogową nie prowadzi się remontów i modernizacji dróg kolejowych, przez co następuje rezygnacja pasażerów z transportu kolejowego na rzecz transportu kołowego
e) jeśli chodzi o cargo to spadek przewozów był gigantyczny podobnie jak i spadek przewożonych pasażerów, ale dno już osiągnięto w 2009r., wzrost przewozów jest możliwy, ale przy polepszeniu stanu torów przy jednoczesnym skonsturowaniu odpowiedniego cennika (taniej)
f) odpływ pasażerów będzie nadal następował, gdyż poza kilkoma trasami, infrastrukura podlega degradacji i likwidacji (tak na przestrzeni kilku lat ileś tam km tras kolejowych po prostu zlikwidowano)
g) coś takiego jak myślenie kryteriami ekonomii jest bardzo obce decydentom na kolei i w rządzie, kładzie się pieniądze na mityczne KDP, a jednocześnie taka Łódź poza połączeniami z W-wą nie istnieje na mapie kolejowej ze względu na tragiczny stan torów w każdej innej relacji!!, a pkp plk nie potrafi zrobić cennika przy uwzględnieniu, że WYSOKA CENA ZA PRZEJAZD 1 KM NIE POWODUJE MAKSYMALIZACJI PRZYCHODÓW A MOŻE BYĆ ODWROTNIE!!! NATOMIAST NA PEWNO GENERUJE WYŻSZE KOSZTY PRZEWOŹNIKÓW!! CIĄGŁE PODWYŻSZANIE CEN TO BŁĘDNE KOŁO!!