anna.
/ 2008-11-27 23:07
/
Uznany Gracz Giełdowy
"Czarny Piątek" może być fatalny dla amerykańskich detalistów
MD
27.11.2008 20:35
Czytaj komentarze(4)
Zobacz na forum ({PostCount})
Nadchodzi “Czarny Piątek”. Dla wielu amerykańskich detalistów będzie to w tym roku „sądny dzień”.
Od tego, jaki będzie „Czarny Piątek”, czyli pierwszy dzień sezonu zakupów świątecznych, zależy w tym roku dalsze istnienie wielu amerykańskich detalistów. Analitycy ostrzegają tymczasem, że wielu z nich może tym razem nie przetrwać. Powodem jest wzrost niechęci Amerykanów do wydawania pieniędzy w obliczu kryzysu. Część z dużych spółek branży już padła, np. sieć sklepów z elektroniką Circuit City.
- Zła wiadomość jest taka, że to może być najgorszy sezon zakupów świątecznych w historii – powiedział Marshal Cohen, główny analityk branży handlu detalicznego z NPD Group. Prognozuje on, że sprzedaż w okresie listopad-grudzień może spaść o 3 proc.
Czytaj poniżejReklama:
Spadek sprzedaży w sezonie zakupów świątecznych to katastrofalna wiadomość dla branży detalicznej, bo dane wskazują, że w okresie listopad-grudzień wielu z nich zwykle generuje ok. 50 proc. rocznych przychodów i zysków.
Cohen podkreślił, że pierwszy raz zdarzyło mu się prognozować spadek sprzedaży w listopadzie-grudniu. Inni analitycy są jednak jeszcze większymi pesymistami.
Richard Hastings, strateg z Global Hunter Securities, spodziewa się, iż spadnie ona o 6-8 proc. Jego zdaniem zdecyduje o tym spadek wartości majątku Amerykanów, trwający dwa lata wzrost cen energii, a także prognozy wzrostu bezrobocia w USA. Britt Beemer z America's Research Group, zapowiada 1 proc. spadek sprzedaży w sezonie zakupów świątecznych. Podkreśla, że po raz pierwszy od 23 lat jego prognoza jest negatywna.
- Ten rok wygląda tak źle, że nawet pozytywne sygnały dla detalistów, jak wiadomość, że większa liczba Amerykanów zostanie w domu na święta Bożego Narodzenia, nie są w stanie uratować sezonu – powiedział Beemer.
Większym optymizmem wykazuje się Krajowa Federacja Handlu Detalicznego (NRF), największa organizacja branżowa. Według jej prognozy, w sezonie świątecznym sprzedaż wzrośnie o 2,2 proc. Gdyby to się potwierdziło, byłby to najmniejszy jej wzrost o sześciu lat.
MD, Cnn.com