Forum Polityka, aktualnościKraj

Konsekwencje strajku kolejowego

Konsekwencje strajku kolejowego

skomentuj
PIECHOCINSKI / 83.31.232.* / 2007-12-09 11:46
Maszyniści kolejowi strzelą państwowej kolei plecy ???

Tuż przed świętami może stanąć kolej. Maszyniści grożą strajkiem i żądają 50-procentowych podwyżek. Jeśli do piątku zarządy spółek kolejowych nie rozpoczną negocjacji w sprawie płac podróż na święta pociągiem może być bardzo długa.

Jak zwykle przy nowym rozkładzie jazdy i w okresie przedświątecznym związkowcy PKP chcą swoje kierownictwa i kolejny rząd postawić pod ścianą a rachunek niepewności czekania na pociąg wystawić potencjalnym pasażerom.

Mimo niezbyt wysokich płac na państwowej kolei maszyniści to i tak płacowa elita, mają poczucie swej siły i niezastępowalności. Kolejowe spółki PKP po paru latach dzięki większym dotacjom państwa i samorządu poprawiły nieco swoje finansowe wyniki ale w dalszym ciągu strata na bieżącej działalności w Przewozach Regionalnych jest duża a w Cargo wynik finansowy (niewielki plus) osiągnięto przy braku inwestycji w tabor i spółkę. Zapowiadany wzrost cen energii elektrycznej czy proponowana przez Cargo 40 % podwyżka za lokomotywy przywróci wysoką nieefektywność w przewozach pasażerskich.

Pasażer wraca na kolej mimo obecnego fatalnego stanu dworców, taboru czy stanu szyn. Jednak słysząc o znaczącym wzroście publicznego wsparcia dla państwowych kolejarzy coraz częściej mówi przestańcie nam służyć weźcie się wreszcie do roboty. Społeczna cierpliwość i przyzwolenie na nieefektywną kolej się kończy dlatego strajk maszynistów po prostu nie tylko nie uzyska społecznego poparcia ale wręcz wściekłość rozżalonych klientów. Czyżby liderzy związkowi nie czuli powagi sytuacji i pchali swoich członków do samobójczych działań?????

Piszę te gorzkie pod adresem kolejarskich liderów słowa mając pełne rozeznanie w stanie kolejowych spraw, wieloletnich zaniechaniach właściciela i niedostatecznym publicznym wsparciu dla procesów kolejowej przebudowy. Swego czasu byłem negocjatorem (skutecznym ) przy kolejarskich strajkach głodowych i groźbach strajków generalnych. Wyższe płace na kolei mogą wyniknąć tylko z jednego : z większej jej ekonomicznej efektywności i wydajności ,większej konkurencyjności. Ich źródłem nie mogą być większe publiczne dotacje ani rezygnacja z inwestycji.

Chyba ,ze kolejowi liderzy chcą restrukturyzować PKP poprzez jej upadłość zapominając ,ze taka ścieżka restrukturyzacji jest najboleszniejsza nie dla klientów kolei a jej pracowników.

Panowie życie to nie piosenka ludzie nie chcą „ wsiąść do pociągu byle jakiego ,nie dbać o bagaż nie dbać o bilet….”.Nie zapomnijcie dla kogo jest kolej w gospodarce rynkowej jest dla klienta bez niego nie ma kolei…..A bez PKP nie będzie związkowców i ich liderów…Strajk generalny załamie się szybko a kolejarze zostaną rozjechani przez opinię publiczną szczególnie w okresie przedświątecznym. Jako przyjaciel i orędownik kolei apeluje : Przemyślcie raz jeszcze ten protest i nierealistyczne oczekiwania. Na podwyżki trzeba zarobić a utrata dochodów (najwyższych w roku) w okresie przedświątecznym cofnie PKP do 2004 roku. Jesteście pewni ,ze o to WAM chodzi ????


Janusz Piechociński wiceprzewodniczący Sejmowej Komisji Infrastruktury ,polityk PSL
skomentuj

Najnowsze wpisy