nowa firma a kredyt

Pytanie do eksperta / *.*.*.* / 2008-06-25 16:52
Czy zmieniając formę zatrudnienia z umowy o pracę na własną działalność mam szanse na kredyt hipoteczny?
wbrewka / 2008-06-25 16:58 / Wojciech Brewka, doradca klienta
Ponieważ nie mamy szczegółowych informacji czy jest to jedynie zmiana formy zatrudnienia u tego samego pracodawcy, czy będzie to całkiem autonomiczny podmiot w obrocie gospodarczym, udzielając odpowiedzi postaram się szerzej potraktować ten problem.

Jeśli mamy do czynienia z pierwszą sytuacją czyli świadczenie usług na rzecz byłego pracodawcy to nie powinno być większego problemu z pozyskaniem finansowania na zakup własnej nieruchomości. Już dziś część banków traktuję taką zmianę formy świadczenia pracy jako kontynuację zatrudnienia. Te banki nie wymagają aby usługi były świadczone na rzecz tego samego podmiotu, wystarczające jest że podmioty będą w jednej grupie kapitałowej lub powiązane osobowo.

Analityk badając zdolność kredytową weźmie pod uwagę: dokumenty rejestrowe nowej firmy, świadectwo pracy od byłego pracodawcy, umowę o współpracę z byłym pracodawcą lub podmiotem powiązanym wraz z załącznikiem określającym wysokość wynagrodzenia za świadczone usługi. Uwaga – banki na ogół będą wymagały aby okres prowadzenia nowej działalności był nie krótszy niż 1 miesiąc.

Zakładając nową działalność gospodarczą z zamiarem świadczenia usług dla większego grona kontrahentów wśród których nie będzie byłego pracodawcy, należy uzbroić się w cierpliwość i powoli zbudować sobie zdolność kredytową. Minimalny okres prowadzenia działalności gospodarczej to 6 m-cy od momentu zarejestrowania firmy. Jednocześnie należy pamiętać że zdolność kredytowa osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych , badana jest uwzględniając zaliczki na podatek dochodowy odprowadzony do US. Dlatego należy uważać na niepotrzebne koszty prowadzenia działalności- im większe koszty tym mniejsza podstawa opodatkowania a co za tym idzie mniejsza zdolność do obsługi kredytu. Często naszym klientom rekomendujemy wręcz restrukturyzację kosztów w okresie kilku miesięcy poprzedzających ubieganie się o kredyt.

Rzeczą która uwiarygodnia nowy podmiot gospodarczy w oczach analityka są popodpinane kontrakty na świadczenie usług, referencje lub listy polecające - w niektórych bankach takie dokumenty pozwalają ubiegać się o kredyt przed upływem 6 m-cy historii firmy.

Wojciech Brewka, doradca klienta

SOHOfinance

kredyty, inwestycje, podatki, księgowość, ubezpieczenia-kompleksowa opieka doświadczonych doradców.

Najnowsze wpisy