Forum Forum podatkowePIT

Podatek z umowy zlecenia pomiędzy osobami fizycznymi

Podatek z umowy zlecenia pomiędzy osobami fizycznymi

sulkowski / 157.158.165.* / 2014-06-10 17:05
Witam.

Chciałbym się zorientować, jakie koszty są ponoszone z umowy zlecenia zawartej pomiędzy osobami fizycznymi.
Czy mogę legalnie wykonywać usługi, podpisując umowy zlecenie z osobami, które będą korzystać z moich usług? Czy mogę liczyć na jakieś ulgi podatkowe? (mam 19 lat, jestem studentem I roku).
Nie chciałbym jeszcze zakładać działalności gospodarczej, bo jestem słaby z podatków, nie wiem jak działa ten cały mechanizm, znam się tylko na wykonywanych przeze mnie usługach.
wiwan / 2014-06-10 18:28
1. Umowa zawarta ze zleceniodawcą, który jest osobą fizyczną nieprowadzącą DG na potrzeby PIT nie jest klasyfikowana jako zlecenie, a dokładniej jako przychód z działalności wykonywanej osobiście z art. 10 ust. 1 pkt 2 i art. 13, pkt. 8 Ustawy o PIT. Jest przychód taki klasyfikowany jako pochodzący z innych źródeł- art. 10, ust. 1, pkt. 9 i art. 20, ust. 1.

Zatem taki zleceniodawca nie jest płatnikiem zaliczki PIT, nie wystawia też PIT 11 na koniec roku.
2. Zatem koszt dla takiego zleceniodawcy to po prostu Twoje wynagrodzenie- czyli przychód. Jeśli potrafisz wykazać realny koszt wykonania zlecenia, udowodnić jego związek z tym przychodem- to stanowi on koszt uzyskania przychodu, a więc w efekcie dochód do opodatkowania będzie niższy.

3. Tyle, że zawsze (niezależnie od Twojej chęci, czy biegłości) rozmiar, częstotliwość, cel, wielkość przychodów (w tym ich udział we wszystkich Twoich przychodach) mogą wskazywać na to, że DG po prostu prowadzisz, a więc że powinna być ona zgłoszona/rozpoczęta i odpowiednio w zakresie formalno-prawnym i podatkowym prowadzona.
Żeby było trudniej- nie ma tu zdefiniowanych limitów kwotowych, procentowych.

4. Ulgi podatkowe 'na etapie' zleceń- tylko takie jak każdy inny podatnik nieprowadzący DG- na dzieci, internetowa, rehabilitacyjna itd.

Najnowsze wpisy