W dniu 31 marca 2009 r., weszły w życie nowe przepisy dotyczące rejestracji podmiotów w Krajowym Rejestrze Sądowym. Zgodnie z nowelizacją ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym i zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw z dnia 19 grudnia 2008 r., przy rejestracji przedsiębiorców w KRS obowiązuje zasada jednego okienka.
Oznacza to, że dokonując wpisu lub zmiany, został wprowadzony obowiązek, aby do wniosku do KRS załączyć wszystkie wnioski i zgłoszenia niezbędne do pełnej rejestracji podmiotu we wszystkich urzędach.
Zawiązanie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością zarząd zgłasza do sądu rejestrowego właściwego względu na siedzibę spółki. Do wniosku należy dołączyć dowód uiszczenia należnej opłaty sądowej.
Oprócz wymaganych formularzy należy dołączyć następujące dokumenty:
1. Umowę spółki – akt notarialny
2. Listę wspólników,
3. Oświadczenie wszystkich członków zarządu, że wkłady na pokrycie kapitału zakładowego zostały w całości wniesione,
4. Poświadczone urzędowo wzory podpisów osób uprawnionych do reprezentowania spółki (członków zarządu i prokurentów),
5. Dowód powołania poszczególnych członków organów spółki.
Według art. 19b ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym wraz z wnioskiem o wpis lub zmianę wpisu w rejestrze przedsiębiorców wnioskodawca składa również:
wniosek o wpis lub zmianę wpisu do Regonu, na druku RG-1
zgłoszenie płatnika składek lub jego zmiany w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych,
zgłoszenie identyfikacyjne lub aktualizacyjne, wraz ze wskazaniem właściwego naczelnika urzędu skarbowego pod rygorem zwrotu wniosku, na druku NIP-2
W przypadku pierwszej rejestracji spółki w KRS pod rygorem zwrotu wniosku należy dołączyć drugi egzemplarz umowy spółki oraz oryginał dokumentu potwierdzającego prawo do lokalu lub nieruchomości, w których znajduje się siedziba.
Uwaga wszystkie dokumenty składane w KRS muszą być w oryginałach lub kopiach poświadczonych za zgodność z oryginałem notarialnie.
Sąd rejestrowy odpowiednie wnioski i zgłoszenia przesyła do wszystkich niezbędnych urzędów, w terminie do 3 dni roboczych od dnia dokonania wpisu do KRS. Na rejestrację zmian sąd ma 14 dni od daty złożenia wniosku (o ile nie wykryje żadnych braków). Urząd Skarbowy nadaje NIP i odsyła z powrotem do sądu, następnie sąd przesyła decyzję o nadaniu numeru NIP wraz z wypełnionymi formularzami do ZUS - zgłaszając tym samym płatnika składek.
Kolejnym krokiem jak tylko spółka zostanie wpisana do KRS jest uzupełnienie informacji w Urzędzie Skarbowym takich jak: wybór formy opodatkowania, wybór biura rachunkowego, rezygnacja ze zwolnienia w płaceniu podatku
VAT na druku
VAT-R.
Po otrzymaniu zaświadczenia o numerze REGON, można założyć konto bankowe. Do banku zabrać należy także akt zawiązania spółki oraz aktualny odpis KRS. Numer rachunku musi zostać zaktualizowany w US na druku NIP-2.
Katarzyna Popławska, doradca klienta
SOHOfinance
Kredyty, inwestycje, podatki i księgowość, ubezpieczenia - kompleksowa opieka
doświadczonych doradców