Witajcie !
Obserwując obecny rynek pracy postanowiłem otworzyć własną działalność gospodarczą. Chciałbym rozpocząć powoli, ponieważ jestem już zatrudniony, a nowo otwarta firma ma być rzecz jasna źródłem ewentualnego dochodu i zdobyciem cennego doświadczenia.
Wszystko jednak, co jest związane z szeroko pojętym prowadzeniem firmy jest dla mnie czarną magią.
Postaram się w niniejszym poście opisać wszystko po kolei zadając jednocześnie pytania, na które mam nadzieję mi odpowiecie.
1) Chciałbym zając się sprzedażą ubrań i odżywek w serwisie Allegro.
2) Z tego co do tej porty udało mi się wyczytać na internecie koniecznym jest wypełnienie wniosku CEIDG-1. I w tym wypadku już pojawiają mi się pewne wątpliwości i pytania:
- numer NIP - rozumiem, że jeżeli posiadam własnym numer NIP, to mogę go podać ? Czy jest konieczność wyrobienia takowego na potrzeby nowo powstałej firmy ?
- firma przedsiębiorcy, którego wniosek dotyczy - W tej rubryce rozumiem powinna znaleźć się nazwa firmy ?
- przewidywana liczba pracujących - Skoro to będzie moja firma to wpisać 1 ?
- przewidywana liczba zatrudnionych - Nie zamierzam nikogo zatrudniać. Czy w takim razie wpisać tutaj po prostu 0, czy na wszelki wypadek, aby w przyszłości nie zmieniać wniosku, wpisać dowolną liczbę, na przykład 2 ?
- przeważający rodzaj działalności PKD - wyszukałem tutaj: sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub internet. Na obecną chwilę jest to dla mnie najlepsza i jedyna opcja. Co jednak, jeżeli w przyszłości będę chciał otworzyć normalny sklep + sprzedawać przez internet ? W głównym PKD mogę wybrać tylko jeden profil działalności
- pozostałe rodzaje działalności gospodarczej w ramach PKD - tutaj dodałem takie (pierwsze powieliłem z głównego PKD)
47.91.Z - Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet
47.99.Z - Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami
I teraz w tej sytuacji moje pytanie. Czy taki PKD wystarczą abym przez internet mógł sprzedawać ubrania, odżywki a na przykład jak mi się odwidzi to również i zabawki etc ?
- data rozpoczęcia działalności - jaką tutaj najlepiej wpisać ? Bo z tego co wyczytałem załatwienie pozostałych formalności jak np. konto w banku trochę zajmuje.
- Oświadczam, że podatek dochodowy od osób fizycznych będę opłacać w formie: ? Tutaj wybrać podatek na zasadach ogólnych ?
- Forma wpłaty zaliczki: - tutaj zupełnie nie wiem co zaznaczyć... ?
- Rodzaj prowadzonej dokumentacji rachunkowej: ? j/w ?
3) Inne pytania i wątpliwości.
- Kasa fiskalna. Z tego co się dowiedziałem należy wykazać roczny obrót w wysokości 20.000 zł. Jeżeli dobrze rozumiem, chodzi w tym wypadku o sam zakupiony towar na przykład, którego wartość wynosić będzie 20.000 zł ?
Powiedźmy jednak, że nie przekroczę rocznie takiej sumy. Nie kupuję zatem kasy fiskalnej. Kiedy jednak powinienem ją zakupić, w przypadku, jeżeli okaże się, że idzie mi nad wyraz dobrze ? W momencie, jak zorientuję się, że mam już ten przychód 20.000 zł, czy dopiero po roku czasu, kiedy należy rozliczać się ze skarbówką ?
- Płatnik
VAT - Czy opłaca się nim być w momencie, kiedy prowadzę ta małą działalność gospodarczą ?
- Jakie dodatkowe koszta ? Czy za złożenie dokumenty CEIDG coś płacę ? J
Czy jeżeli jestem już ubezpieczeny i mój pracodawca opłaca mi ZUS pozostaje mi tylko do opłacenia składka zdrowotna ?
Czy są jeszcze jakieś rzeczy o których na początku powinienem pamiętać, a zapomniałem napisać ?
Z góry dzięki za odpowiedzi i rady. Fachowców w temacie z góry przepraszam, za proste i pewnie często głupie pytania z mojej strony