Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Adamczyk i Zielińska: Przyszła perspektywa należy do kolei, będziemy gotowi

0
Podziel się:

Transport kolejowy będzie jednym z priorytetów w przyznawaniu wsparcia na inwestycje w przyszłej perspektywie finansowej Unii Europejskiej, oceniła wiceminister inwestycji i rozwoju Małgorzata Zielińska. Według niej i ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka wysoki stopień alokacji i wykorzystania środków UE na prace w ramach obecnego Krajowego Programu Kolejowego (KPK) pozwala na spokojne planowanie działań na kolejną perspektywę.

Adamczyk i Zielińska: Przyszła perspektywa należy do kolei, będziemy gotowi

"Priorytetem [na kolejną perspektywę UE] jest kolej, bo jest to ekologiczny środek transportu. Priorytety Komisji Europejskiej są takie, że w kolejnej perspektywie będzie nacisk na transport towarowy, na dokończenie sieci TEN-T i innowacyjność i bezpieczeństwo na kolei" - powiedziała Zielińska podczas panelu dyskusyjnego "Kolej na ekspansję" na I Kongresie Rozwoju Kolei.

"Ja się nie boję o wykorzystanie środków unijnych. Rzeczywiście ta perspektywa idzie znacznie lepiej z wykorzystaniem środków i realizacją projektów kolejowych. To największy program w Europie" - kontynuowała wiceminister. "Kluczem jest, by zapewnić ciągłość tych projektów, ciągłość inwestycyjną na kolei. Już teraz czynimy przygotowania do kolejnej perspektywy" - podkreśliła.

Stanowisko to podzielił minister infrastruktury.

"Nie ma obaw, że środki [w obecnej perspektywie] nie zostaną wykorzystane. Wręcz można powiedzieć, że jesteśmy w stanie zaabsorbować wiele więcej" - powiedział Adamczyk podczas panelu.

"Mamy dużo projektów gotowych na kolejne lata. Pierwsze będą składane na przełomie 2019/2020 r. i będą to właśnie inwestycje kolejowe" - zapowiedziała Zielińska.

Wskazała, że już dziś najważniejsi polscy beneficjenci - m.in. PKP PLK i PKP Cargo - uczą się aplikować o środki z różnych instrumentów UE.

"Będziemy łączyć finansowanie tych projektów, czyli z jednej strony dotacje, a z drugiej instrumenty zwrotne lub wręcz środki z następcy Planu Junckera, czyli Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych" - wskazała Zielińska.

"Nie spodziewamy się znacząco mniej środków. Pula na razie jest satysfakcjonująca" - dodała.

Na innym panelu Kongresu o zaawansowaniu prac w ramach Krajowego Programu Kolejowego do 2023 r., o wartości ponad 66 mld zł mówił prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Ireneusz Merchel.

"Zakończyliśmy realizację inwestycji na ok. 10 mld zł. To są inwestycje, które są już zakończone, środki unijne rozliczone. To jest ok. 15% Krajowego Programu Kolejowego. Na placach budowy mamy projekty o wartości ok. 32 mld zł. W tym się mieści klika miliardów na wykupy gruntów, umowy przyłączeniowe itp. Gdy to zsumujemy, to daje 42 mld zł w realizacji - 2/3 obecnego Krajowego Programu Kolejowego. W procedurach przetargowych mamy prawie 10 mld zł, w projektowaniu ok. 9 mld zł. Jeśli te kwoty dodamy, to już mamy ok. 60 mld zł" - wyliczył Ireneusz Merchel podczas panelu.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)