PAKA Architekci: Pandemia nie zatrzymała Programu Inwestycji Dworcowych PKP

Pandemia COVID-19 nie wstrzymała prac projektowych toczących się w ramach Programu Inwestycji Dworcowych PKP S.A., ocenia Kacper Matysiak z zespołu PAKA Architekci.

Obraz

"Obecnie projektujemy cztery dworce kolejowe - w Skierniewicach, Trawnikach, Jastarni i Rokicinach. Każdy obiekt projektujemy w podobnym zakresie - dostosowanie funkcjonalne do współczesnych standardów dworcowych, pełna modernizacja instalacji, dostosowanie do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz zadbanie o przywrócenie wszystkim obiektom ich dawnej świetności architektonicznej. Wszystkie projekty są na przededniu ukończenia - dopinamy ostatnie szczegóły związane z uzgodnieniami specjalistycznych instalacji typu SDIP (System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej)" - powiedział Matysiak w rozmowie z ISBnews.

"Pandemia nieznacznie wpłynęła na naszą pracę. Jeżeli chodzi o nasze biuro, to od początku organizowaliśmy wszystko tak, żeby móc w każdej chwili przejść na pracę zdalną - pracujemy w oparciu o rozwiązania chmurowe i licencje mobilne. Biura, z którymi współpracujemy, podobnie. Utrudnienia pojawiły się w relacjach z jednostkami zewnętrznymi, opiniującymi dokumentacje czy wydającymi pozwolenia, ale paradoksalnie są to dobre zmiany. Dużo spraw udaje nam się załatwić mailowo i telefonicznie, co kiedyś wydawało się niemożliwe. Społeczeństwo się zjednoczyło i każdy podchodzi w tych relacjach ze zrozumieniem i z zaufaniem do drugiej strony" - ocenił architekt.

Podkreślił, że sam proces projektowy dla dworców jest dużo bardziej złożony - jeżeli chodzi o kwestie formalno-prawne - niż projekty innych obiektów.

"Jest dużo więcej zainteresowanych stron, które są w jakiś sposób zobowiązane do zajęcia stanowiska na temat proponowanych rozwiązań projektowych. Sam udział konserwatora zabytków też może być znaczącym czynnikiem czaso- i kosztotwórczym. Wszystko tak naprawdę zależy od rangi obiektu - najtrudniejszy w tym zakresie jest dworzec Skierniewice - perła polskiej architektury, nie tylko kolejowej. Praktycznie brak jest dla niego jakichkolwiek źródeł opisujących bądź pokazujących oryginalne rozwiązania. Z tego, co udało nam się ustalić, oryginalna dokumentacja została wywieziona do Rosji i tam po niej ślad zaginął. Dlatego prace projektowe odbywały się w ścisłej współpracy z przedstawicielami Łódzkiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków" - powiedział Matysiak.

Obecne standardy projektowe dla dworców kładą nacisk przede wszystkim na to, żeby dworzec był możliwie przyjazny dla pasażerów, oznaczenia były czytelne, ustandaryzowane, a wszelkie wprowadzane rozwiązania - ergonomiczne. Ponadto każdy dworzec jest uzbrajany w nowe, zaawansowane instalacje w zakresie BMS, Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej itp., wymienił.

"Główną osią naszego projektowania jest dostosowanie obiektów dworcowych do potrzeb osób o ograniczonych zdolnościach poruszania się bądź postrzegania otoczenia. Przy takim projektowaniu panują pewne żelazne reguły - zarówno funkcjonalne, jak i odnośnie możliwości wykorzystania materiałów wykończeniowych. W naszym przypadku wszystko to odbywa się na istniejącej tkance obiektów zabytkowych, w których dużo jest schodów, przeszkód, wąskich przejść, zabytkowych pieców itp. Zatem wyzwaniem jest dopasowanie tych poszczególnych elementów w taki sposób, żeby stworzyć spójną przestrzeń o wysokiej jakości architektonicznej, która będzie w pełni odpowiadała potrzebom każdego pasażera. Bardzo istotne jest dla nas, żeby tak projektować zarówno wnętrza, jak i elewacje obiektów, żeby wszystkie elementy dodatkowe typu oznaczenia Systemu Informacji Wizualnej, rampy, ścieżki dotykowe itd. stanowiły możliwie spójną kompozycję z elementami historycznymi. Wspólnie uznaliśmy, że w wytycznych zamawiającego jest na tyle dużo
nowych, różnorakich elementów graficznych, że musimy trochę 'wyczyścić' obecne wnętrza i po prostu przygotować tło pod to, co nowe" - powiedział architekt.

Matysiak generalnie pozytywnie ocenia współpracę z PKP w ramach Programu Inwestycji Dworcowych.

"Współpraca z PKP odbywa się na wielu płaszczyznach. Bezpośredni kontakt mamy przede wszystkim z osobami odpowiedzialnymi z ramienia zamawiającego za poszczególne projekty i tutaj jest wzorowo - każdy daje z siebie tyle ile może i widać, że wszyscy widzą, jaki jest cel tego, co robimy, i dążą do jego realizacji w możliwie najlepszy sposób. Gorzej, niestety, bywa z instytucjami powiązanymi - te relacje bywają trudne, kapryśne i przez to z biznesowego punktu widzenia - ryzykowne. Poszczególne opinie bądź uzgodnienia potrafią się znacząco przedłużać, do tego niekiedy uwagi są nieracjonalne. Z uwagi na brak wcześniejszego doświadczenia w projektowaniu obiektów dworcowych, nasz wynik biznesowy jest niższy od oczekiwanego, a ryzyko projektowe wyższe od zakładanego. Z drugiej strony, PKP jest dużą instytucją i pewnym płatnikiem. Nasze wzajemne relacje powiązane są zarówno umową, jak i prawem zamówień publicznych, więc relacje na linii projektant - inwestor są bardziej cywilizowane poprzez wyeliminowanie czynnika
czyichś osobistych odczuć. Tak że całościowo to jest dziś dobry biznes" - zakończył.

Przebudowa prawie 200 dworców kolejowych w ramach Programu Inwestycji Dworcowych (PID) na lata 2016-2023 to pierwszy etap największego w historii PKP S.A. programu modernizacji i budowy dworców kolejowych. Większość (około 75%) środków przeznaczonych inwestycje związane z przebudową polskich dworców stanowią fundusze Unii Europejskiej dystrybuowane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Programu Operacyjnego Polska Wschodnia, Regionalnego Programu Operacyjnego. Część obiektów budowana i modernizowana jest ze środków własnych PKP S.A. przy wykorzystaniu funduszy pochodzących z budżetu państwa.

Według stanu na styczeń 2020 r., łączna wartość zakończonych przebudów dworców w ramach PID to nieco ponad 113 mln zł, natomiast wartość projektów będących w trakcie, na różnych etapach inwestycji, szacowano na ponad 1,5 mld zł.

Tomasz Chaberko

Wybrane dla Ciebie
Ceny prądu w 2026 r. Jest deklaracja ministra
Ceny prądu w 2026 r. Jest deklaracja ministra
Podsumowali dwa lata rządów Tuska. Oto co się dzieje z gospodarką
Podsumowali dwa lata rządów Tuska. Oto co się dzieje z gospodarką
Odłożyła na emeryturę 350 tys. zł. Pieniądze przejął ZUS. RPO komentuje
Odłożyła na emeryturę 350 tys. zł. Pieniądze przejął ZUS. RPO komentuje
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 11.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 11.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 11.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 11.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 11.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 11.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 11.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 11.12.2025
"Złote karty" z wizerunkiem Trumpa. Rusza składanie wniosków
"Złote karty" z wizerunkiem Trumpa. Rusza składanie wniosków
Wraca spór z Czechami. Domagają się od Polski działań
Wraca spór z Czechami. Domagają się od Polski działań
Media: USA proponują przywrócenie dostaw rosyjskiej energii do Europy
Media: USA proponują przywrócenie dostaw rosyjskiej energii do Europy
Amerykanie przejęli tankowiec. Prokurator generalna ujawnia szczegóły
Amerykanie przejęli tankowiec. Prokurator generalna ujawnia szczegóły
ZUS wkracza do akcji. Domaga się zwrotu zasiłków sprzed lat
ZUS wkracza do akcji. Domaga się zwrotu zasiłków sprzed lat