Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Carefleet: Ponad połowa firm z sektora MŚP kupuje samochody używane

0
Podziel się:

Niemal 55% z prawie 2 mln polskich przedsiębiorstw z sektora małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) kupuje samochody używane, wynika z badania zrealizowanego w III kwartale 2018 r. na zlecenie Carefleet. Samochody "z drugiej ręki" mikro-, mali i średni przedsiębiorcy nabywają przede wszystkim w komisach oraz centrach sprzedaży pojazdów pokontraktowych i poleasingowych.

Carefleet: Ponad połowa firm z sektora MŚP kupuje samochody używane

Jak wynika z badania, w sektorze MŚP pojazdy z rynku wtórnego najczęściej nabywają przedsiębiorstwa z branży budowlanej (81,8% ankietowanych, którzy potwierdzili, że w reprezentowanych przez nich firmach kupuje się samochody używane) oraz transportowej (68% wskazań). Najrzadziej auta "z drugiej ręki" nabywają mikro-, małe i średnie firmy zajmujące się produkcją i handlem - odpowiednio 48,7% i 51,2% wskazań.

"Budownictwo i transport to branże, w których firmowe samochody są często eksploatowane bardzo intensywnie i szybko ulegają zużyciu. Dlatego też wysoki odsetek firm prowadzących tego typu działalność decyduje się na zakup aut na rynku wtórnym. Często są to pojazdy kilkuletnie, użytkowane w firmach aż do ich śmierci technicznej" - powiedział dyrektor sprzedaży i marketingu w Carefleet Bartosz Olejnik, cytowany w komunikacie.

Ponadto, jak wynika z badania, pojazdy "z drugiej ręki" są najczęściej kupowane przez najmniejsze firmy, zatrudniające od 1 do 9 osób. Posiadanie samochodów używanych w swoich flotach deklaruje niemal 73% badanych przedstawicieli mikroprzedsiębiorstw, podano również.

"Im mniejsza firma, tym częściej nabywa samochody z rynku wtórnego. Należy jednak zauważyć, że mikroprzedsiębiorstwa użytkują zazwyczaj tylko jedno lub dwa auta. Z kolei we flotach średnich firm znajduje się przeważnie kilkanaście, kilkadziesiąt pojazdów. W związku z tym mamy do czynienia z zupełnie inną polityką zakupu aut i innymi formami ich finansowania. W tego rodzaju przedsiębiorstwach zdecydowanie rzadziej nabywane są samochody używane, a większą popularnością cieszą się outsourcingowe modele finansowania floty, takie jak wynajem długoterminowy" - dodał Olejnik.

Jak wynika z odpowiedzi respondentów biorących udział w badaniu, dokładnie połowa małych firm w Polsce nabywa samochody z rynku wtórnego. W przypadku średnich firm odsetek ten wynosi z kolei zaledwie 27%.

Najwięcej, bo ponad 26% firm z sektora MŚP, które deklarują posiadanie we flotach samochodów używanych, nabywa je w komisach. Z roku na rok coraz większą popularnością, zarówno wśród osób prywatnych, jak i przedsiębiorców, cieszą się centra sprzedaży samochodów poleasingowych i pokontraktowych, które w Polsce stanowią stosunkowo nową grupę podmiotów na wtórnym rynku motoryzacyjnym. Jak wynika z badania, w samochody używane zaopatruje się w nich już ponad 23% mikro-, małych i średnich firm, podano także.

"Centra sprzedaży poleasingowej i pokontraktowej, które oferują pojazdy po zakończonych umowach leasingu i wynajmu długoterminowego, cieszą się rosnącą popularnością, szczególnie wśród mikro- i małych firm. Jeszcze 2-3 lata temu bardzo trudno było znaleźć nabywców na samochody z przebiegami powyżej 160 tys. km, czyli takie, które stosunkowo często trafiają do nas po zakończeniu umów wynajmu długoterminowego. Obecnie kilkuletnie pojazdy z przebiegami nawet powyżej 200 tys. km, odpowiednio utrzymane i posiadające wiarygodny przebieg oraz pełną historię serwisową, są dla wielu przedsiębiorców ciekawą i pewniejszą alternatywą np. dla aut importowanych z zagranicy. Warto również dodać, że w związku z tym, iż umowy najmu czy leasingu samochodów są zawierane na krótszy okres niż miało to miejsce jeszcze parę lat temu, coraz więcej aut po zakończonych umowach trafia do sprzedaży na rynek wtórny. W konsekwencji do dyspozycji kupujących są bardziej nowoczesne pojazdy, o wyższym standardzie i w lepszym stanie" -
stwierdził Olejnik.

Na trzecim miejscu wśród najpopularniejszych źródeł pozyskiwania samochodów używanych przedstawiciele firm z sektora MŚP, którzy zadeklarowali zakup pojazdów "z drugiej ręki", wymienili markowe sieci dealerskie (19,1%). Z kolei 18,7% z nich zaopatruje się w auta sprowadzane z zagranicy, a 10% dokonuje transakcji na giełdach samochodowych. Marginalną rolę w sektorze MŚP (1,2% wskazań) odgrywa wykup aut od pracowników i udział w licytacjach komorniczych, podsumowano.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)