Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

IJ: Wpływy KFD mogą znacznie wzrosnąć, jeśli system viaTOLL zostanie rozbudowany

0
Podziel się:
IJ: Wpływy KFD mogą znacznie wzrosnąć, jeśli system viaTOLL zostanie rozbudowany

Krajowy Fundusz Drogowy (KFD) mógłby pozyskiwać znacznie większe wpływy z użytkowania dróg pod warunkiem rozbudowy istniejącego systemu viaTOLL, wynika z raportu "Krajowy system poboru opłat w Polsce", opracowanego przez Instytut Jagielloński.

Autorzy raportu podkreślają, że obecnie funkcjonujący system viaTOLL, na wdrożenie którego wydano 1,2 mld zł sprawdza się, jest systematycznie unowocześniany, przynosi wpływy adekwatne do wielkości sieci dróg płatnych (6,5 mld zł do końca lipca 2016) i jest akceptowany przez użytkowników. Nie jest jednak wykorzystany w wystarczającym stopniu, gdyż nie jest odpowiednio rozbudowany.

Polski budżet traci dziś setki milionów złotych nie pobierając opłat np. od przejeżdżających masowo TIR-ów ze Wschodu, które bardzo intensywnie korzystają z polskich dróg, wskazano w raporcie.

"System viaTOLL może przynieść KFD znacznie większe wpływy pod warunkiem realnej poprawy skali rozbudowy systemu o nowe odcinki dróg płatnych w Polsce. Wymaga to jedynie decyzji poborcy opłat, czyli GDDKiA" - napisali w raporcie Kamil Moskwik i Bartłomiej Sawicki, eksperci Instytutu Jagiellońskiego.

Autorzy podkreślają, że mamy w Polsce prawie 1000 km gotowych do objęcia opłatami. Szacowany przychód z tych dróg to ok. 400 mln zł rocznie, podano w komunikacie poświęconym raportowi.

W raporcie wskazano, że w Europie mamy do czynienia z następującymi systemami poboru opłat:

o DSRC - z wykorzystaniem technologii komunikacji mikrofalowej krótkiego zasięgu;

o GNSS - z wykorzystaniem technologii satelitarnej;

o ANPR - technologia odczytu tablic rejestracyjnych pojazdu;

o RFID - technologia komunikacji radiowej krótkiego zasięgu;

o Tachografy - w oparciu o pozycjonowanie pojazdu w technologii GPS;

o Winiety - w formie papierowej naklejki.

Unia Europejska, ze względu na konieczność zapewnienia interoperacyjności poboru opłat (europejskie e-myto), dopuściła do użytkowania dwa z nich: GNSS i DSRC. Według autorów, ze względu na rozwój technologii w Europie i na świecie, kontynuacja poboru opłat w technologii DSRC jest najbardziej racjonalnym posunięciem.

Autorzy raportu zwracają także uwagę na pozytywne efekty, jakie przyniosłoby objęcie jednolitym elektronicznym systemem poboru opłat również autostrad koncesyjnych. Wprowadzenie dla wszystkich kierowców możliwości korzystania z opcji "zwolnij i jedź" podczas przejazdu przez place poboru opłat zwiększyłoby znacznie ich przepustowość, zmniejszyło korki, zwiększyło komfort jazdy i finalnie - także podniosło wydajność finansową systemu.

"Zdumiewająca jest opieszałość, szczególnie poprzedniej ekipy rządzącej, która mogła zastosować nowoczesne rozwiązania ułatwiające przejazd użytkownikom, zachowując pobór opłat, a tego nie zrobiła" - czytamy w raporcie. Jego autorzy przypominają, że zamiast tego w ubiegłych latach wprowadzono zwolnienia z opłat w wakacyjne weekendy, co kosztowało budżet ok. 70 mln zł"

Instytut Jagielloński jest niezależnym ośrodkiem analitycznym, centrum wymiany poglądów i budowania strategii.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)