Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Wonga: Ponad 1/2 Polaków nie wie, że inflacja powoduje spadek wartości pieniądza

1
Podziel się:

Warszawa, 23.10.2019 (ISBnews) - Ponad połowa Polaków nie zdaje sobie sprawy, że przez inflację pieniądze tracą na wartości. Co drugi badany przyznaje się do bezradności w kwestiach związanymi z podatkami, wychodzeniem z długów, ubezpieczeniami, korzystaniem z kredytów i pożyczek, czy inwestowaniem pieniędzy. Najwięcej Polacy wiedzą o zarządzaniu domowym budżetem i ochronie danych osobowych, wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie platformy Kapitalni.org, należącej do Wonga Polska. 

Wonga: Ponad 1/2 Polaków nie wie, że inflacja powoduje spadek wartości pieniądza

Mimo, że blisko dwie trzecie Polaków uważa, że wiedza finansowa jest potrzebna, nie widać, aby jej poziom rósł. Wyniki testu wiedzy finansowej przeprowadzonego dla platformy Kapitalni.org przez firmę Maison&Partners są obecnie najsłabsze na przestrzeni trzech ostatnich lat, podano.

"W porównaniu do badań z 2018 roku, ocena własnej wiedzy okazała się niższa i wróciła do poziomu z 2017 roku. Egzamin z wiedzy finansowej Polacy zdają od 3 lat dostatecznie. W tym roku uzyskali średnio 13,33 poprawnych odpowiedzi na 27 pytań" - powiedziała dyrektor ds. edukacji w Wonga Polska, która odpowiada za rozwój platformy edukacyjnej Kapitalni.org Agnieszka Szczepanik, cytowana w komunikacie.

Polacy po raz trzeci podeszli egzaminu z finansów w ramach badania "Wiedza finansowa Polaków", realizowanego na zlecenie platformy edukacyjnej Kapitalni.org w tym roku na próbie 1 001 osób. W pierwszej części ocenili swoje umiejętności i potrzeby, w drugiej zweryfikowali je w teście. Podobnie jak w poprzednich latach w teście wiedzy finansowej Polacy odpowiedzieli na 27 pytań, podzielonych na 4 bloki tematyczne: pożyczki, kredyty i zadłużenia, gospodarowanie budżetem domowym, oszczędzanie oraz ochrona danych osobowych.

"W tegorocznym teście mniej osób poprawnie odpowiedziało na pytania związane z pożyczaniem i wychodzeniem z długów. Ponad 50% biorących udział w badaniu nie potrafi znaleźć najkorzystniejszej oferty pożyczki, a 61% nie wie, co to jest okres bezodsetkowy. Niestety nie znamy także swoich praw - aż 55% z nas nie zdaje sobie sprawy, że w przypadku negatywnego rozpatrzenia wniosku kredytowego, mamy prawo dowiedzieć się, jaka była tego przyczyna" - czytamy w komunikacie.

Aż 80% Polaków dobrze ocenia swoje kompetencje w dziedzinie gospodarowania budżetem domowym i jest to najlepszy wynik w pytaniu o ocenę własnej wiedzy finansowej. Badani deklarują, że znają się także na płatnościach bezgotówkowych i płatnościach w internecie - 73% uważa, że ma dużą lub średnią wiedzę na ten temat. Z kolei tylko 5% badanych ocenia, że ma dużą wiedzę o prowadzeniu firmy, a 26% uważa, że średnią. Ponad połowa przyznała się natomiast do bezradności w kwestiach związanymi z podatkami, wychodzeniem z długów, ubezpieczeniami, korzystaniem z kredytów i pożyczek, czy inwestowaniem pieniędzy.

Według Kapitalni.org, w tegorocznym badaniu widać wyraźny wzrost liczby osób, które potrzebują wiedzy o gospodarowaniu budżetem domowym. 62% Polaków nie wie, że planując budżet domowy, najlepiej jest rozpisać go na okres jednego roku, by móc w nim zawrzeć wydatki, które wymagają większego planowania, takie jak: wakacje, czy zakup prezentów pod choinkę. Ponad połowa Polaków nie rozumie także, że ze względu na inflację wartość pieniądza na nieoprocentowanym koncie spada.

"Z odpowiedzi Polaków wynika, że praktycznie podchodzą do wiedzy finansowej. Najważniejsze jest dla nich zarządzanie domowym budżetem, czyli sprawa, który dotyka bezpośrednio każdego z nas. Można wyciągnąć z badań wniosek, że ogólna wiedza ekonomiczna, która nie jest przydatna na co dzień, jest spychana przez rodaków na drugi plan w hierarchii ważności. Zapotrzebowanie na wiedzę na temat funkcjonowania systemu emerytalnego i wychodzenia z długów, zanotowały wyraźny spadek" - podkreśliła Szczepanik.

Najlepiej Polacy radzą sobie z tematami związanymi z oszczędzaniem i ochroną danych osobowych - 85% ma świadomość, że w przypadku, w którym ktoś posłuży się jego danymi osobowymi, powinien ten fakt zgłosić policji oraz unieważnić dowód osobisty. 2/3 Polaków sprawdza najpierw wiarygodność atrakcyjnych ofert online na oficjalnym profilu firmy.

Z badania platformy Kapitalni.org wynika, że coraz więcej osób (wzrost z 23% w 2017 do 38% wskazań obecnie) uważa, że to na każdym obywatelu spoczywa obowiązek samodzielnego edukowania się o finansach. Polacy rzadziej wskazują na kluczową rolę szkoły w przekazywaniu wiedzy związanej z finansami (od 2017 roku spadek z 57 do 46% wskazań).

Wonga specjalizuje się w pożyczkach internetowych. Firma działa w Polsce od kwietnia 2013 roku. Koncentruje się na sprzedaży pożyczek ratalnych, które stanowią 90% jej portfela.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(1)
Łonga
4 lata temu
Wielu Polaków nie wie,że niektóre kredyty konsumpcyjne mogą być bardzo drogie.