Strategiczna inwestycja nad Bałtykiem. Mieszkańcy się buntują

Działający od 10 lat Terminal LNG w Świnoujściu jest fundamentem bezpieczeństwa energetycznego Polski, a do kasy miasta wnosi ok. 60 mln zł rocznie. Jednak ochrona strategicznego obiektu oznacza utrudnienia dla turystów, a dalsza rozbudowa portu może zagrażać środowisku. - Państwo polskie 10 lat temu zawarło umowę społeczną, która - w ocenie wielu mieszkańców - jest dziś łamana - mówi prezydent miasta Joanna Agatowska.

terminal LNGTerminal LNG w Świnoujściu
Źródło zdjęć: © Gaz System
Katarzyna Kalus
Dźwięk został wygenerowany automatycznie i może zawierać błędy

Gazoport uruchomiony w Świnoujściu w grudniu 2015 r., a w 2024 r. rozbudowany, zapewnił Polsce bezpieczeństwo energetyczne (może odbierać 8,3 mld m sześć. gazu rocznie), lecz lokalnej społeczności przyniósł nie tylko korzyści.

Nadbałtycki kurort, znany z najszerszych plaż w Polsce, staje się miastem coraz bardziej przemysłowym, z obiektem o strategicznym znaczeniu, a więc objętym specjalnym nadzorem.

Czy mamy bańkę na złocie? Analityk mówi kiedy kupować surowiec

Uciążliwości z tym związane nasiliły się w kwietniu 2023 r., kiedy zarządzeniem wojewody wyznaczono 200-metrową strefę ochronną wokół terminalu. Miało to związek z zagrożeniami ze Wschodu, agresją Rosji na Ukrainę. A dla świnoujścian i turystów oznaczało utrudniony dostęp do wschodniej plażę (w dzielnicy Warszów), latarni morskiej i Fortu Gerharda.

Zamknięcie dróg prowadzących do plaż, odcięcie lądowego dostępu do najatrakcyjniejszych zabytków, a także poczucie zagrożenia wynikające z wojny w Ukrainie i bliskości zbiorników względem zabudowy mieszkalnej - to tylko niektóre z wielu problemów, z którymi boryka się lokalny samorząd. Bez pomocy i zaangażowania państwa nie da się ich skutecznie rozwiąza - powiedziała PAP prezydent miasta Joanna Agatowska.

Miasto znalazło doraźne rozwiązania: w majówkę i wakacje uruchamia plażowy autobus na Warszowie, wywalczono też dofinansowanie przez Gaz-System rejsów do latarni morskiej. Ale samorządowcy i przedsiębiorcy branży turystycznej coraz głośniej narzekają na rozbudowę infrastruktury portowej.

Stworzenie gazowego hubu na wyspie Wolin budzi również obawy o stan środowiska naturalnego. A plany budowy obok gazoportu portu zewnętrznego (186 ha) z dużym terminalem kontenerowym wywołały protesty organizacji ekologicznych z polsko-niemieckiego pogranicza. Decyzję środowiskową zaskarżano do WSA i NSA.

Agatowska w rozmowie z PAP podkreśliła, że mieszkańcy kilkanaście lat temu zaakceptowali strategiczną inwestycję, ponieważ otrzymali od władz państwowych "kluczową obietnicę".

- Że będzie to ostatnia tak znacząca infrastruktura przemysłowa w sąsiedztwie ich domów. Państwo polskie, ustami swoich przedstawicieli, dziesięć lat temu zawarło umowę społeczną, która - w ocenie wielu mieszkańców - jest dziś łamana przez plany budowy terminala kontenerowego - zwróciła uwagę Agatowska.

Zapłacili 400 mln zł podatku

Funkcjonowanie terminalu LNG zapewnia miastu duże wpływy z podatku od nieruchomości. Świnoujski magistrat nie ujawnia kwot, tłumacząc to tajemnicą podatkową. Jednak Gaz-System w 2024 r. poinformował, że spółka płaciła rocznie ponad 42 mln zł, a po rozbudowie podatek wzrośnie do ponad 60 mln zł. To oznacza, że przez 10 lat działalności gazoportu gmina uzyskała od Gaz-Systemu już prawie 400 mln zł. A roczny budżet Świnoujścia to ok. 570 mln zł.

- Terminal LNG w Świnoujściu jest - obok gospodarki turystycznej - największym płatnikiem podatków do budżetu miasta. To środki, które realnie umożliwiają samorządowi rozwijanie usług publicznych, infrastruktury oraz inwestowanie w jakość życia mieszkańców – przyznała Agatowska.

Dodała, że przed wybudowaniem gazoportu odbywały się "szerokie konsultacje", jasno przedstawiono katalog korzyści, a Gaz-System podejmował działania na rzecz mieszkańców. Agatowska oceniła, że inwestycja była prowadzona "zgodnie z najwyższymi europejskimi standardami".

W komunikatach prasowych Gaz - System przypomina, że finansował rozbudowę infrastruktury (wiadukt, parking) i nowej jednostki Państwowej Straży Pożarnej. Oszacował te wydatki na 44 mln zł. Spółka wspiera też szpital miejski, policję, dom kultury. Informowała, że od 2010 r. przeznaczyła na to 4,7 mln zł.

Wybrane dla Ciebie
PKP Cargo rośnie o prawie 11 proc. W tle kontrowersyjny ruch z akcjami
PKP Cargo rośnie o prawie 11 proc. W tle kontrowersyjny ruch z akcjami
Chce pójść na układ z prezydentem. Chodzi o podwyżkę podatku
Chce pójść na układ z prezydentem. Chodzi o podwyżkę podatku
Wyciek ropy w Niemczech. Wojewoda zachodniopomorski komentuje
Wyciek ropy w Niemczech. Wojewoda zachodniopomorski komentuje
Kontrowersyjny ruch byłego szefa PKP Cargo. Chodzi o akcje spółki. "Znam przepisy"
Kontrowersyjny ruch byłego szefa PKP Cargo. Chodzi o akcje spółki. "Znam przepisy"
Jest we władzach PKP Cargo sprzedał wszystkie akcje. Potem je odkupił. KNF reaguje
Jest we władzach PKP Cargo sprzedał wszystkie akcje. Potem je odkupił. KNF reaguje
Ceny prądu w 2026 r. Jest deklaracja ministra
Ceny prądu w 2026 r. Jest deklaracja ministra
Gazprom nie chce zapłacić gigantycznej kary. Polska znalazła sposób
Gazprom nie chce zapłacić gigantycznej kary. Polska znalazła sposób
Dwa lata rządów Tuska. Oto co się dzieje z gospodarką
Dwa lata rządów Tuska. Oto co się dzieje z gospodarką
Odłożyła na emeryturę 350 tys. zł. Pieniądze przejął ZUS. RPO komentuje
Odłożyła na emeryturę 350 tys. zł. Pieniądze przejął ZUS. RPO komentuje
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 11.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 11.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 11.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 11.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 11.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 11.12.2025