Chcą wyznaczenia pasów. Kierowcy zwrócili się do ministerstwa
O ograniczenie do minimum uciążliwości związanych z przywróceniem kontroli na granicach z Niemcami i Litwą zwróciło się do ministra infrastruktury Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce (ZMPD). Wg ZMPD potrzebne jest m.in. wyznaczenie specjalnych pasów ruchu dla ciężarówek.
Przedsiębiorcy podkreślają, że kolejki i dłuższy czas oczekiwania mogą zakłócić harmonogramy pracy kierowców ciężarówek, którzy są zobowiązani do przestrzegania rygorystycznych norm czasu jazdy i odpoczynku, co może prowadzić do opóźnień w dostawach oraz zwiększać koszty funkcjonowania firm transportowych.
ZMPD zaznacza w apelu, że rozumie przyczyny przywrócenia kontroli i nie kwestionuje ich zasadności, apeluje jednocześnie, aby działania służb były prowadzone w sposób jak najmniej uciążliwy dla branży transportowej. Wskazuje m.in. na potrzebę wyznaczenia dedykowanych pasów ruchu dla ciężarówek, co ma złagodzić skutki ewentualnych zatorów.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Spór o dom jednorodzinny z 30 pokojami. Deweloper: to jest normalna inwestycja
Transportowcy oczekują, że Ministerstwo Infrastruktury wystąpi do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji z wnioskiem o wdrożenie rozwiązań, które pozwolą na możliwie płynny ruch towarowy na granicach.
Od 7 lipca na 30 dni wrócą kontrole na granicy z Niemcami i Litwą. Na granicy polsko-niemieckiej działać będą 52, a na granicy polsko-litewskiej 13 przejść granicznych.
Kontrole na granicy wprowadzone przez Niemcy
Niemcy wprowadziły kontrole na granicy z Polską w październiku 2023 r., celem miało być powstrzymanie nielegalnej migracji. Zgodnie z obowiązującym prawem ta kontrola powinna skończyć się we wrześniu.
Premier powiedział we wtorek, że doszły do niego informacje o tym, że Niemcy zdecydowały się ją przedłużyć. Ściślejsza kontrola skutkuje zwiększoną liczbą zawracanych do Polski migrantów próbujących przekroczyć granicę mimo niespełniania warunków wjazdu i pobytu w RFN.