Odszkodowanie za opóźniony lot. Na takie pieniądze mogą liczyć pasażerowie

- Za opóźniony bądź odwołany lot można otrzymać od 250 do 600 euro rekompensaty - poinformowała koordynator Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce (ECK) Renata Yanisiv. W przypadku noclegów można reklamować niezgodności z ofertą i warunkami umowy.

Lotnisko Chopina w czasie awarii informatycznej
19.07.2024 Warszawa Tlok na Lotnisku Chopina w zwiazku z awaria informatyczna Microsoftu fot. Tomasz Jastrzebowski/REPORTER
Tomasz Jastrzebowski/REPORTERZa opóźniony bądź odwołany lot można otrzymać od 250 do 600 euro rekompensaty
Źródło zdjęć: © East News | Tomasz Jastrzebowski/REPORTER
oprac.  KKG

Jak podkreśliła w rozmowie z PAP koordynator Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce Renata Yanisiv, konsumenci powinni dokładnie sprawdzać umowy z przewoźnikiem lotniczym, biurem podróży czy hotelem, przed ich podpisaniem, aby wiedzieć do kogo i kiedy zwrócić się z ewentualnym roszczeniem.

Roszczenia w związku z nieprawidłowościami dotyczącymi przewozów lotniczych zgłaszamy po odbytej podróży. Natomiast ewentualne niedogodności dotyczące warunków noclegu należy zgłaszać już podczas wyjazdu do właściciela obiektu lub organizatora wycieczki - powiedziała Yanisiv.

O odszkodowanie można ubiegać się tylko jeżeli lot odwołano albo opóźniono z przyczyn zależnych od przewoźnika. Kwota rekompensaty jest wtedy zależna od dystansu lotu. Dla lotów do 1,5 tys. km jest to 250 euro na pasażera, na dystansie między 1,5 tys. km, - 3,5 tys. km jest to 400 euro na osobę, a powyżej 3,5 tys. km kwota ta wynosi 600 euro. Dodatkowo, w przypadku odwołania lotu pasażerowi przysługuje zwrot ceny biletu, chyba że przewoźnik zaoferuje inne połączenie z punktem docelowym.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"Polacy kupują auta premium na potęgę" tego nie ma w żadnym kraju w Europie - Kamil Makula

Natomiast jeśli opóźnienie bądź odwołanie lotu wynika z przyczyn niezależnych od przewoźnika (np. złe warunki atmosferyczne, klęski żywiołowe, destabilizacja polityczna, zagrożenie bezpieczeństwa itd.) lub gdy pasażerowie zostali poinformowani o odwołaniu lotu przynajmniej na 2 tygodnie przed planowaną podróżą, pasażerom nie przysługuje prawo do rekompensaty.

Renata Yanisiv zaznaczyła, że przed wysłaniem reklamacji dotyczącej lotów "należy dokładnie sprawdzić, czy w danej sytuacji możemy wnioskować o odszkodowanie czy też nie".

W przypadku opóźnionych lotów pasażerom przysługuje tzw. prawo do opieki. Po upływie określonego czasu przedstawiciele linii lotniczych lub przedstawiciele lotniska powinni zaopatrzyć oczekujących pasażerów w posiłki i napoje/vouchery adekwatne do czasu oczekiwania. Jeżeli opieka nie zostanie zagwarantowana, a pasażer samodzielnie poniesie ww. koszty, może domagać się od linii lotniczej zwrotu wydatków na podstawie kopii paragonów lub faktur.

Przewoźnik musi zapewnić hotel i dojazd do niego

Pasażerowie mają prawo do opieki, jeżeli dystans lotu nie przekracza 1,5 tys. km a opóźnienie wynosi co najmniej 2 godziny. Dla lotów w UE dłuższych niż 1,5 tys. km oraz lotów o długości pomiędzy 1,5 tys. km, a 3,5 tys. km opóźnienie musi wynieść co najmniej 3 godz., a dla pozostałych lotów - 4 godz.

Gdy z powodu opóźnienia na lot trzeba czekać w nocy przedstawiciel linii lotniczych/lotniska powinien zapewnić pasażerom nocleg oraz transport z i do hotelu. Jeżeli nocleg nie zostanie zapewniony, pasażer może domagać się zwrotu pieniędzy na podstawie kopii paragonów lub faktury.

W przypadku strajków rekompensata przysługuje podróżnym tylko wtedy, jeżeli jest to strajk pracowników przewoźnika. W przypadku strajku personelu lotniskowego (strony trzeciej) prawo do rekompensaty nie przysługuje.

W razie opóźnienia pociągu pasażerowie również mogą ubiegać się o rekompensatę. Wynosi ona 25 lub 50 proc. ceny biletu. Wysokość odszkodowania uzależniona jest od długości opóźnienia i ceny biletu: 25 proc. ceny w przypadku opóźnienia wynoszącego od 60 min do 119 min, 50 proc. ceny w przypadku opóźnienia wynoszącego powyżej 120 min.

Pokój z widokiem na... dziedziniec. Zbieraj dokumentację

ECK podkreśla, że ewentualne problemy dotyczące wykupionych wycieczek w biurach podróży również podlegają roszczeniom. Reklamować można każdą niezgodność z umową dotyczącą np. warunków hotelowych (tj. czystości, wielkości pokoju), wyżywienia, dodatkowych udogodnień (tj. możliwości korzystania z basenu, kortu tenisowego), atrakcji przewidzianych w ofercie oraz transportu będącego elementem imprezy turystycznej.

W przypadku rezerwacji noclegu na własną rękę, konsumentom także przysługuje prawo do roszczeń. Jeżeli pobyt w obiekcie był nieudany, bo w hotelu np. było brudno, trwał w nim remont, wystąpiła awaria wody, czy nie działała klimatyzacja, konsument jest uprawniony do złożenia reklamacji. Reklamować można wszelkie niezgodności z ofertą i warunkami umowy. Podstawą jest dokumentacja.

Jeżeli mamy w umowie informacje o tym, że będziemy mieli widok na plażę a na miejscu okazuje się, że mamy widok np. na dziedziniec, to zgłaszając tego typu niedogodność jeszcze w obiekcie mamy szanse na to, że ten problem zostanie rozwiązany - podkreśliła koordynator ECK Polska.

Wskazała, że najczęściej pomocna w określaniu wysokości roszczeń jest tzw. Tabela Frankfurcka. Dokument ten procentowo ustala możliwość obniżenia ceny całej imprezy turystycznej w zależności od poszczególnych nieprawidłowości związanych z noclegiem. - Jest to nieformalny dokument przygotowany przez sąd krajowy w Niemczech, oczywiście nie jest wiążącym aktem prawnym, ale z powodzeniem jest stosowany w innych krajach UE - wyjaśniła.

Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce (ECK) powstało w 2005 roku na mocy porozumienia Komisji Europejskiej z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Projekt finansowany jest ze środków Unii Europejskiej oraz UOKiK. ECK Polska należy do sieci Europejskich Centrów Konsumenckich. Centra te bezpłatnie informują konsumentów o ich prawach w UE oraz pomagają w polubownym rozwiązywaniu sporów transgranicznych z przedsiębiorcami z siedzibą w UE, Norwegii oraz Islandii.

Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują