Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Agata Kalińska
Agata Kalińska
|

Centralny Port Komunikacyjny. W tym roku mają ruszyć rozmowy o skupie ziemi

53
Podziel się:

Jeszcze w tym roku mają ruszyć rozmowy z mieszkańcami Baranowa o skupie ziemi pod Centralny Port Komunikacyjny. Tak deklaruje pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała. Na razie nikt jeszcze nie wie, jakie ceny zaproponuje spółka właścicielom terenu.

Centralny Port Komunikacyjny. W tym roku mają ruszyć rozmowy o skupie ziemi
Tam, gdzie w przyszłości ma stanąć megalotnisko, dziś mieszka kilka tysięcy ludzi (PAP, Jakub Kaminski)
bEJcIxLp

- Na pewno ruszymy z rozmowami o wykupie ziemi jeszcze w tym roku - deklaruje Marcin Horała. - Finalizujemy prace nad specustawą, która będzie zawierać odpowiednie narzędzia, które ten wykup umożliwią. Ale nie musimy czekać na specustawę, by już zacząć z mieszkańcami rozmawiać - dodaje wiceminister infrastruktury.

Zaznacza, że rozmowy będą tylko dla chętnych.

- Mówimy o wykupie dobrowolnym - zastrzega Horała. Ile pieniędzy zostanie na to przeznaczone? Tu konkrety się kończą, a spółka CPK, która zajmuje się przygotowaniem inwestycyjnym megalotniska, a docelowo także jego budową, unika jasnych deklaracji.

bEJcIxLr
Zobacz także: Budowa CPK. "Rząd nic nie robi, a nas każdy omija"

Zadanie dla rzeczoznawcy

- Nie chcę jednoznacznie mówić, ile będzie kosztował wykup ziemi - komentuje prezes spółki Mikołaj Wild. - Jedną granicą jest cena rynkowa tej ziemi. Druga granica to wartość wyliczona według zasady korzyści, czyli ile ta ziemia będzie warta docelowo. I tu pojawia się problem. Bo jak wycenić grunt pod lotniskiem? Na pewno rzeczoznawcy będą mieli tu duże pole do popisu - dodaje.

bEJcIxLx

Wild zwraca uwagę, że według polskiego prawa najbardziej na takim wykupie zyskują ci właściciele, którzy mają dużo ziemi rolnej. Znacznie mniej korzystne zasady są dla tych, którzy mają małą działkę z niewielkim domem. Często są to nieruchomości budowane metodą gospodarczą w połowie zeszłego stulecia.

- W takich domach na ogół mieszkają ludzie starsi. I powiedzmy, że wartość rynkowa takiej nieruchomości zostanie określona na 40 tys. zł. I co taki właściciel będzie miał z tą kwotą zrobić? - wskazuje prezes.

Druga grupa potencjalnych poszkodowanych to przedsiębiorcy. Ich ziemie i ewentualnie działające na tym terenie działki też trudno odpowiednio wycenić. - Chcemy się skupić na tym, by ten wykup był sprawiedliwy - deklaruje Mikołaj Wild.

"Nie budujemy pomnika"

CPK, czyli Centralny Port Komunikacyjny, ma być wizytówką rządów PiS. Zapowiedź budowy nowego lotniska, a wraz z nim nowych dróg i linii kolejowych, po których pojadą szybkie pociągi, składała jeszcze premier Beata Szydło. Pod koniec 2017 roku rząd przyjął plan budowy CPK i przygotowania do inwestycji mogły ruszyć.

bEJcIxLy

Teraz, po prawie trzech latach inwestycja wciąż jest w fazie przygotowawczej. Jak pisaliśmy w money.pl, spółka szykuje się do budowy prawie tys. 1,8 linii kolejowych, poza tym przymierza się do wyboru partnera strategicznego i autora master planu. Ale wciąż na przykład nie jest znana ostateczna lokalizacja portu. A bez tego trudno mówić o wykupie ziemi.

Dzisiaj na terenie około 70 km kw., gdzie ma stanąć lotnisko, mieszka około kilku tysięcy osób.

bEJcIxLz

Rząd nie wycofuje się z pomysłu budowy CPK, mimo że koronawirus dał się we znaki całej branży. Jak wynika tylko z informacji z tego tygodnia, australijskie linie Qantas tną zatrudnienie o 2,5 tys. etatów. Duże redukcje planuje też Finnair, natomiast polskie lotniska notują dwucyfrowe spadki liczby pasażerów. Jednak pełnomocnik rządu ds. CPK jest optymistą.

- Nie znam poważnego eksperta, który nie mówiłby, że ruch lotniczy w końcu wróci do normy - mówi Marcin Horała. Wskazuje, że może to potrwać kilka lat, ale też kilka lat zajmie budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego. - W 2019 r. mieliśmy w Polsce 50 mln pasażerów. W 2027 r. może ich być sześćdziesiąt, sześćdziesiąt parę milionów. Więc tak mniej więcej jedną trzecią, około 20 mln będzie mogło obsłużyć CPK - wylicza.

- Potrzeba budowy portu była identyfikowana już w 2010 r. - przypomina z kolei Mikołaj Wild. Jak wskazuje, analizy dotyczące ruchu mają być brane pod uwagę na etapie opracowania masterplanu dla lotniska. - Port Solidarność ma być nastawiony na zysk. I to ma swoje konsekwencje, bo nie budujemy pomnika, tylko biznes, który ma zarabiać - zapewnia.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
bEJcIxLS
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(53)
Ever
rok temu
Brawo Polska
smutny
rok temu
koniec latanie bo planeta tego nie wytrzyma
port
rok temu
Inwestycja kompletnie niepotrzebna i pożerająca ogromne środki. Drogi lokalne i ścieżki pieszo - rowerowe są bardziej pilnymi inwestycjami.
bEJcIxLT
OcoTUchodzi?
rok temu
Zaczynają pracę dopiero teraz a kasa płynie za nicnierobienie?? Od kilku lat??? O co tu chodzi??? Czy to oznacza ,że brali kasę przez lata za opowiadania????
Gość
rok temu
Bez pośpiechu. Zarząd ma płacone od godziny.
...
Następna strona