Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Jakub Ceglarz
|

Centralny Port Komunikacyjny. Wykup gruntów już w 2020 roku

21
Podziel się:

Już w przyszłym roku ma zacząć się proces wykupowania gruntów pod budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego. Tak twierdzi pełnomocnik rządu ds. CPK oraz wiceminister infrastruktury Marcin Horała. Jak dodał, w projektowaniu megalotniska mają pomóc specjaliści z azjatyckich portów lotniczych.

Centralny Port Komunikacyjny. Wykup gruntów już w 2020 roku
(East News, Zbyszek Kaczmarek/REPORTER)

Jak donosi PAP, przed nowym pełnomocnikiem rządu sporo pracy. W 2020 roku trzeba przede wszystkim zagwarantować zmiany w prawie, które pozwolą skrócić procedury i biurokrację związaną z wykupem ziemi.

Następnie trzeba opracować wieloletni plan finansowania inwestycji i wpisać go w plan finansowy całej gospodarki. Kolejny krok to wybór strategicznego doradcy przy budowie megalotniska.

Tu rząd spogląda na daleki wschód. Rozmowy na temat współpracy toczą się m.in. z lotniskiem w Singapurze, ale również w Seulu czy Tokio. Strategiczny doradca będzie przygotowywał tzw. master plan lotniska i wspólnie ze stroną polską ma czuwać nad realizacją inwestycji.

Obejrzyj: Podatek handlowy? Nie łudźmy się: będzie drożej

Ostatni element konieczny do rozpoczęcia budowy to pozyskanie gruntów. A tu może być najtrudniej, bo wykupy działek mogą potrwać.

Dlatego już w przyszłym roku ma zacząć się proces negocjacji z właścicielami nieruchomości. Ci, którzy będą chcieli dobrowolnie pozbyć się swoich działek, również będą mogli to zrobić w przyszłym roku.

- Teren lotniska jest większy nawet niż jedna gmina. Prawdopodobnie cały węzeł będzie zajmował teren na pograniczu kilku gmin, ale największa część jest w gminie Baranów - powiedział Horała, cytowany przez PAP.

Pełnomocnik rządu ds. budowy CPK zapowiada, że budowa powinna na dobre rozpocząć się w 2023 roku, a pierwsze samoloty z polskiego giganta mają wylecieć pod koniec 2027 lub na początku 2028 roku.

Koszt budowy samego lotniska między Warszawą a Łodzią powinien pochłonąć około 25 mld zł.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(21)
nobel
3 lata temu
Ważne że ludzi na bruk wysadzą w brew ich woli z własnej długo zamieszkanej ziemi,i wszystko zostanie zniszczone gorzej jak na wojnie.Pisowi nie uda się przekabacić linii lotniczych co obsługuja cały świat przecież to będzie nowy rodzynek bez pokrycia w świecie lotnictwa.Frankfurt-Monachium-Kopenhaga- Londyn -Amsterdam-Berlin nie pozwolą na utratę intratnych połączeń z całym światem, a po za tym nikt nie buduje już nowych lotnisk tylko odnawia lub powiększa,przecież LOT nie ma prawdziwej floty jak Lufthanza czy inne duże floty, a też trzeba zalatwić żeby wschodnio-azjatyckie floty lotnicze lądowały w pislandii,to są pieniądze wyrzucone w błoto i pole ile wieków minie nim inwestycja się tam zwróci,lepiej zbudować wielkie hale ogrodnicze i produkty wysyłać na wschód do Rosji i krajów azjatyckich-Kuwejt -Oman -Katar-Arabia Saudyjska
Janeczek
4 lata temu
Kacze bajeczki i opowieści
murek
4 lata temu
a może to nie będzie lotnisko, tylko wielki odgrodzony płotem plac dla........................... resztę dopiszcie sami, ciekaw jestem jakie macie pomysły.
podaynik
4 lata temu
to tak jak agencja do budowy autostrad czy elektrowni atomowej - efektów brak ale kasa dla swoich jest
marbi
4 lata temu
Samo lotnisko nie wystarczy. Potrzebna jest flota narodowego przewoźnika, bo przecież nie będzie to baza dla największych światowych linii. Skoro ma to być hub na Europę Wschodnią to do połączeń międzykontynentalnych muszą zostać zakupione samoloty szerokokadłubowe. Nie kilka, lecz kilkadziesiąt. Podobnie z mniejszymi samolotami do obsługi połączeń europejskich. Jeden samolot A350 lub B787 to wydatek ok. 1 mld zł. Takie samoloty na nikogo nie czekają na placu, więc kilka lat wcześniej trzeba dokonać zamówienia. Koszt nowej floty (ok. 100 mld zł) przekroczyłby ok. 4-krotnie wartość całej inwestycji CPK. Piloci też nie pojawią się z dnia na dzień. Zapewne pojawi się leasing lub najem maszyn, ale czy LOT będzie zdolny do bieżącego regulowania zobowiązań? A docelowo w planach jest obsługa 100 mln pasażerów, ha, ha.
...
Następna strona