Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
MWL
|
aktualizacja

CPK nie wchłonie państwowego giganta? Senat odrzucił ustawę

104
Podziel się:

Senat odrzucił w czwartek ustawę o usprawnieniu procesu inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego, która zakłada m.in. przekształcenie Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze" w spółkę akcyjną, gdzie Skarb Państwa będzie jedynym akcjonariuszem. Za odrzuceniem ustawy głosowało 53 senatorów, przeciw było 46.

CPK nie wchłonie państwowego giganta? Senat odrzucił ustawę
Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK (GETTY, NurPhoto)

Odrzucenie ustawy o usprawnieniu procesu inwestycyjnego CPK rekomendowały senackie komisje: gospodarki narodowej i innowacyjności oraz infrastruktury. Teraz ustawa trafi ponownie do Sejmu.

Odrzucona przez senatorów ustawa przewiduje konsolidację Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze" (PPL) przez wniesienie akcji należących do Skarbu Państwa do Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Wcześniej - w ciągu sześciu miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy - nastąpi przekształcenie PPL w jednoosobową spółkę akcyjną Skarbu Państwa. Ostatnim etapem będzie objęcie akcji nowopowstałej spółki Polskie Porty Lotnicze przez CPK.

Skutkiem tych zmian ma być utworzenie grupy kapitałowej CPK skupiającej największe aktywa i procesy inwestycyjne w zakresie infrastruktury lotniskowej. Grupa będzie odpowiedzialna za pozyskiwanie finansowania dla zadań inwestycyjnych CPK, koordynację realizacji inwestycji i integrację zasobów państwa wokół programu CPK.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Kiedy powstanie CPK? Horała odpowiada na niewygodne pytania

Pełnomocnik rządu ds. CPK ma zyskać nowe zadania

Ponadto, ustawa poszerza katalog zadań pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego o zapewnienie optymalnych warunków rozwoju społeczno-gospodarczego oraz przestrzennego regionu CPK w kontekście m.in. Airport City oraz nowych obszarów mieszkaniowych i gospodarczych.

Zmiany mają usprawnić też proces inwestycyjno-budowlany w zakresie tzw. inwestycji towarzyszących CPK - np. linii kolejowych, czyli tzw. szprych CPK.

Ustawa przewiduje również szereg zachęt dla mieszkańców do zbywania nieruchomości na szerokim obszarze przyszłej lokalizacji CPK przed formalnym ustaleniem tej lokalizacji w drodze decyzji administracyjnej, czyli przed wywłaszczeniem. W ramach Programu Dobrowolnych Nabyć (PDN) spółka CPK może podwyższyć cenę nabycia, powiększając wartość rynkową nieruchomości - o 20 proc. w przypadku gruntu i 40 proc. w odniesieniu do budynku mieszkalnego albo dla lokalu stanowiącego odrębny przedmiot własności.

Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK, bronił ustawy, przekonując, że wprowadza ona dodatkowe korzyści dla mieszkańców, których grunty znajdują się na terenach przeznaczonych pod CPK i linie kolejowe.

- Początkowo bonus miał wynieść odpowiednio: 10 proc. i 20 proc., ale wartości te zostały podniesione zgodnie z propozycjami i oczekiwaniami mieszkańców. Proponujemy 120 proc. wyceny dla nieruchomości niezabudowanych i 140 proc. dla nieruchomości zabudowanych. To jest lepiej niż gołe 100 proc., które obowiązywały za poprzednich rządów - wskazał pełnomocnik rządu ds. CPK.

Jak dodał, właśnie taki zapis - dla dobrowolnych nabyć - znalazł się w formie poprawki w Ustawie o usprawnieniu procesu inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego.

CPK. Nowe lotnisko między Warszawą i Łodzią

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

CPK ma być wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(104)
Goral
2 lata temu
Lotnisko w Berlinie Brandenburg działa 2 rok a Polacy dalej po świecie latają tylko z Polskich Lotnisk,czemu PiS kłamie że jeszcze jedno potrzebne???Jedynie Pisowskiej Kaście która w liczbie 500 osób już tworzy elity i kosztowała 250 mln.zł
acate
2 lata temu
Horała już dawno powinien byc u Prokuratora przsłauchany i za przekręty i nadużycia zamknięty
piotr12345
2 lata temu
Horała, całe szczęście, Gdynia cię nie chciała ... ;-)
Adrian
2 lata temu
Dlaczego nie wchłonie. To, że Senat odrzucił ustawę, nie znaczy absolutnie nic. Ustawa przejdzie w Sejmie a Prezydent podpisze.
Z PRASY
2 lata temu
„Jedno z największych europejskich lotnisk – Amsterdam-Schiphol – grozi degradacja do poziomu mało znaczącego portu obsługującego kilka lokalnych linii lotniczych. Zagraniczni przewoźnicy mają holenderskiego hubu lotniczego dość i zastanawiają się, czy z niego nie uciec.” Tak będzie z CPK!
...
Następna strona