CPK wybrał wykonawców bocznicy kolejowej. Pomoże w budowie lotniska
Spółka CPK poinformowała w piątek o rozstrzygnięciu przetargu na projekt i budowę bocznicy kolejowej o długości około 5 km. Za realizację inwestycji, której wartość wyniesie 143 mln zł, odpowiedzialne będzie konsorcjum firm Track Tec Construction i Unibep.
Jak przekazała spółka, w ramach postępowania przetargowego wpłynęło 15 ofert złożonych przez siedem firm i osiem konsorcjów. Wszystkie propozycje mieściły się w zakładanym budżecie, który przewidywał maksymalny koszt realizacji inwestycji na poziomie 300 milionów złotych brutto. Głównym kryterium wyboru była cena. Biuro prasowe Centralnego Portu Komunikacyjnego poinformowało, że zwycięska oferta opiewa na 143 miliony złotych brutto.
Wykonawca wyłoniony w formule "projektuj i buduj" przygotuje pełną dokumentację projektową, w tym projekt budowlany, uzyska niezbędne uzgodnienia i decyzje, a następnie zrealizuje roboty budowlane i uzyska pozwolenie na użytkowanie bocznicy.
Inwestycja obejmuje odcinek położony na północny zachód od planowanego lotniska – od obszaru włączenia w istniejącą linię kolejową nr 3 do przyszłego terminala towarowego CPK. Zgodnie z umową, wykonawca będzie miał trzy lata na realizację wszystkich zadań od momentu jej podpisania.
Tak nas widzą na świecie. "Nie walczycie o stołki"
Według informacji CPK, bocznica początkowo będzie służyć do przeładunku materiałów wykorzystywanych przy budowie lotniska, węzła kolejowego oraz linii kolejowej nr 85. Po zakończeniu budowy portu zostanie przekształcona w bocznicę paliwową. Projekt zakłada także dostosowanie bocznicy do parametrów docelowych linii Kolei Dużych Prędkości, obejmujących m.in. elementy infrastruktury nasypowej i obiektów inżynieryjnych.
W komunikacie spółki przypomniano, że trwa przetarg na wybór inżyniera kontraktu dla inwestycji, a oferty można składać do 14 listopada. Centralny Port Komunikacyjny zapowiedział również postępowanie dotyczące wykonania połączenia bocznicy z istniejącą linią kolejową nr 3, które zostanie zrealizowane wspólnie z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi.
CPK do 2032 r.
Program CPK obejmuje budowę centralnego portu lotniczego pomiędzy Warszawą a Łodzią oraz systemu Kolei Dużych Prędkości. Lotnisko ma w pierwszej fazie umożliwiać obsługę 34 milionów pasażerów rocznie i zostać zaprojektowane w sposób pozwalający na jego dalszą rozbudowę w zależności od potrzeb rynku.
Zgodnie z harmonogramem, budowa portu lotniczego na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin rozpocznie się w 2026 roku. Certyfikacja obiektu planowana jest na 2031 rok, a oddanie do użytku – na 2032 rok, równolegle z uruchomieniem pierwszego odcinka Kolei Dużych Prędkości Warszawa – CPK – Łódź. Szacowany koszt całej inwestycji do 2032 roku wynosi 131,7 miliarda złotych.
Źródło: PAP