Koniec z "CPK". Będzie inna nazwa gigalotniska
To koniec z "Centralnym Portem Komunikacyjnym". Minister infrastruktury w piątek ogłosił, że gigainwestycja zmieni nazwę. – Projekt został zmieniony, ma poprawione parametry, jest bardziej funkcjonalny, nie jest scentralizowany – uzasadniał Dariusz Klimczak. Na razie nie wiadomo, jaka będzie nowa nazwa.
– Od samego początku byłem przeciwnikiem tego, żeby ten projekt nazywał się w ten sposób, tym bardziej że my nie centralizujemy Polski – powiedział minister w piątkowej rozmowie z TVP Info. – My pracujemy na całej sieci. Jeśli powstaje linia z Warszawy do Łodzi, z Łodzi do Poznania, do Wrocławia, to my staramy się, aby rozwijały się także inne linie, a Kolej Dużych Prędkości miała kontynuację – dodał szef MI.
Minister: nazwa została skompromitowana
Klimczak argumentował, że zmiana nazwy CPK ma sens, bo sam projekt został przekształcony. Minister stwierdził, że teraz ma on "poprawione parametry, jest bardziej funkcjonalny, nie jest scentralizowany".
– Jak będzie nazywał się nowy port lotniczy oraz jak będzie nazywał się ten projekt, to osobna kwestia. Nie zaprzeczam, że ja na ten temat myślę i pracuję, bo ta nazwa została skompromitowana – podkreślił minister infrastruktury, podkreślając, że szef MI nie jest pełnomocnikiem rządu do spraw CPK.
Tak nas widzą na świecie. "Nie walczycie o stołki"
Pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek już w ubiegłym roku sygnalizował, że nazwa lotniska może zostać zmieniona. Wspominał o tym też podczas rozmowy z money.pl w grudniu 2024 r. Spytaliśmy wówczas, czy rozważane jest otwarcie lotniska w Baranowie pod marką "Lotniska Chopina".
– To jest niewykluczone – stwierdził Lasek. – Mamy coś, czym możemy się pochwalić. Mamy tradycję, która w żaden sposób nie wyklucza nowoczesności przyszłego lotniska. "Nowe Lotnisko Chopina" do mnie przemawia jako nazwa i kontynuacja. Bo tak naprawdę, ten projekt to rzeczywiście kontynuacja – dodał.
Afera wokół kluczowej działki dla CPK i Kolei Dużych Prędkości
Odnosząc się do postępu inwestycji, minister Klimczak poinformował w piątek, że dotychczas zakupiono 140 hektarów gruntów między Łodzią a Warszawą pod budowę pierwszej linii kolei dużych prędkości, czyli tzw. igreka.
– Jesteśmy w harmonogramie. To tempo jest właściwe i prace zostaną zakończone do 2032 roku, wtedy, gdy równolegle z uruchomieniem lotniska ma być oddana Kolej Dużych Prędkości – dodał.
Wirtualna Polska ujawniła w poniedziałek, że w 2023 r., niedługo przed oddaniem władzy przez Prawo i Sprawiedliwość, Ministerstwo Rolnictwa wydało zgodę na sprzedaż przez KOWR wiceprezesowi Dawtony działki o powierzchni 160 ha. O gruncie w Zabłotni jest głośno, ponieważ przebiegać przez nią ma linia kolei dużej prędkości z Warszawy do Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) i Łodzi.To część tzw. igreka.
Maciej Lasek podczas środowej konferencji prasowej przekazał, że KOWR prowadzi rozmowy z wiceprezesem Dawtony Piotrem Wielgomasem na temat kluczowego gruntu dla inwestycji. Przedsiębiorca na łamach "Pulsu Biznesu" zaproponował zamianę terenu na grunt rolny o podobnej jakości i przeznaczeniu.
Dyskusje od ponad 50 lat
W ramach programu CPK ma powstać centralny port lotniczy pomiędzy Warszawą i Łodzią oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowe lotnisko będzie przystosowane do obsługi 34 milionów pasażerów rocznie, z możliwością rozbudowy w zależności od potrzeb rynku.
Zgodnie z harmonogramem budowa portu lotniczego na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin rozpocznie się w 2026 roku. Certyfikacja obiektu planowana jest na 2031 rok, a jego oddanie do użytku – na 2032 rok, równolegle z ukończeniem pierwszego odcinka Kolei Dużych Prędkości Warszawa – CPK – Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 roku wynosi 131,7 miliarda złotych.
Spółka CPK na swojej stronie opisuje, że pierwsza koncepcja nowego, centralnego portu lotniczego pojawiła się już w czasach "dekady Gierkowskiej", ponad pół wieku temu. W latach 70. powstał dokument zatytułowany "Opis projektu wyboru nowego lotniska dla Warszawy realizowanego w latach 1971-1974". W podobnym czasie prof. Henryk Panusz i dr Bogusław Jankowski przygotowali plan systemu łączącego transport lotniczy, kolejowy i drogowy
Źródło: money.pl, PAP