CPK ogłosił przetarg na tunel kolejowy pod lotniskiem. Planowana długość: 6 km
Centralny Port Komunikacyjny w poniedziałek ogłosił przetarg na projekt i budowę tunelu oraz stacji kolejowej wraz z halą peronową pod przyszłym lotniskiem. Zawarcie umowy planowane jest w pierwszym kwartale 2027 roku, a finał prac w 2031 roku.
Spółka przekazała, że całość prac w ramach przetargu została podzielona na dwie części. W pierwszym etapie postępowania w trybie dialogu konkurencyjnego podmioty złożą wnioski o dopuszczenie do udziału.
Do kolejnego, czyli właściwego etapu dialogu konkurencyjnego, spółka CPK zamierza dopuścić maksymalnie pięciu oferentów w każdej z części postępowania. Wyłoniony podmiot będzie odpowiedzialny zarówno za budowę, jak i prace projektowe stacji i tunelu wraz z halą peronową.
CPK podkreślił, że tunel pod lotniskiem w gminie Baranów będzie miał docelową długość ok. 6 km. Będzie on więc niemal o 1,5 km dłuższy od tunelu dla kolei dalekobieżnej, który CPK buduje w Łodzi. Dodajmy jednak, że tunel KDP w Warszawie ma ciągnąć się 9,5 km.
Kupili 120 letni dom. Nie uwierzycie ile kosztował
12 torów
W obiekcie pod CPK przebiegną linie kolejowe nr: 5, 85 oraz 88. Od wschodniej strony tunelu znajdzie się sześć torów, które w obszarze dworca kolejowego rozwidlą się do 12, a następnie w zachodniej części tunelu zwężą się ponownie do sześciu torów.
"Zachodni wylot, zakończony rozplotami, umożliwi wyjazd w kierunku Gdańska, Katowic i Łodzi, a wschodni pozwoli na bezpośredni przejazd do Warszawy" - poinformowała spółka.
Kryteriami oceny ofert w postępowaniu będą cena, metodyka realizacji przedmiotu zamówienia oraz warunki gwarancji. Rozstrzygnięcie obu części przetargu oraz zawarcie umów planowane jest w pierwszym kwartale 2027 roku.
Kiedy otwarcie CPK i KDP?
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości.
Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.
Zgodnie z przyjętym harmonogramem budowa Lotniska CPK na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce: Warszawa – CPK – Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.