Pokazali tunel i tory, po których będą jeździć superpociągi do CPK
Centralny Port Komunikacyjny pokazał wizualizacje wiaduktów, wjazdu do tunelu i infrastruktury towarzyszącej linii Kolei Dużych Prędkości. To nią pojadą superpociągi, które połączą CPK z Warszawą, Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem.
Pierwszy odcinek linii Kolei Dużych Prędkości z Warszawy przez CPK do Łodzi będzie miał długość 140 km. Spółka Centralny Port Komunikacyjny pokazała wizualizacje kluczowych elementów planowanej infrastruktury, takich jak wiadukty, baza utrzymania, przebieg linii kolejowej w terenie oraz budynki obsługi tunelu.
"Wszystkie obiekty zostały zaprojektowane w taki sposób, aby harmonijnie wpisać się w otaczający krajobraz" - podkreśliła spółka w komunikacie.
- Prowadzenie linii KDP pociągnęło za sobą konieczność zaprojektowania także tuneli kolejowych, a najdłuższy z nich, pod Odolanami, będzie miał ok. 10 km - poinformowała Agnieszka Stefańska-Krasowska, rzeczniczka CPK, cytowana w komunikacie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Europa ma problem. "CPK może być lekarstwem"
Tunel KDP na warszawskiej Woli
Tunel prowadzący KDP od Warszawy Zachodniej do Centralnego Portu Komunikacyjnego przejdzie pod Odolanami; został zaprojektowany jako obiekt dwunawowy. Według CPK dzięki dwunitkowej konstrukcji tunelu w razie potrzeby każda z jego naw może pełnić funkcję obszaru ewakuacyjnego.
"Regularne rozmieszczenie przejść poprzecznych między nitkami w odstępach nie większych niż 500 m umożliwia szybki dostęp do bezpiecznej strefy, co spełnia rygorystyczne normy ochrony przeciwpożarowej. Projekt uwzględnia tez wymagania ewakuacyjne dla osób z niepełnosprawnościami i starszych" - dodała Agnieszka Stefańska-Krasowska.
Użyte do budowy materiały i sam projekt mają przyczynić się ona do zwiększenia powierzchni biologicznie czynnej, pochłaniania pyłów i dwutlenku węgla. Zastosowane zostaną też powłoki antygrafitti odporne na działanie warunków atmosferycznych, co zmniejszy koszty eksploatacji.
Infrastruktura na linii kolejowej KDP. Wizualizacje
Poza przygotowaniami do budowy szlaku kolejowego między Warszawą Zachodnią i Łodzią Niciarnianą (do Łodzi Fabrycznej pociągi dojadą zbudowaną już linią; w samej Łodzi trwa wstępny etap budowy tunelu KDP pod miastem).
Chodzi o budowę komory startowej na Retkinii dla tarczy drążącej tunel (wykonawca wykonał już większość jej stropu i przystąpił do wybierania gruntu metodą podstropową z poziomu -2) oraz prace przy wzmacnianiu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury (obok Łodzi Fabrycznej), gdzie znajdować się będzie komora wydobywcza (Fabryczna) i komora rozjazdowa.
Spółka CPK poinformowała, że prace przy Komorze Fabryczna w Łodzi zostały podzielone na dwa podzadania – komorę odbiorczą dla tarczy drążącej TBM (budowa ma rozpocząć się na początku kwietnia 2025 r.) i na komorę rozjazdową, która będzie budowana po zakończeniu zabezpieczania budynku ŁDK.
Tunel KDP o długości 4,6 km będzie drążony przy pomocy automatycznych tarcz TBM. Projektowany tunel będzie miał największą średnicę (ok. 14 m) spośród podziemnych konstrukcji kolejowych realizowanych dotychczas metodą TBM w Polsce. Rozpoczęcie budowy zaplanowane jest na 2026 r. - poinformowała spółka CPK.
Linia KDP "Y". Kiedy budowa?
CPK poinformowało, że rozpoczęcie prac budowlanych dla projektu LK85 planowane jest na drugą połowę 2026 roku, a po otwarciu odcinka Warszawa - Łódź najszybsze pociągi pokonają trasę z Warszawy do Łodzi w około 40 minut, czyli niemal dwukrotnie szybciej niż obecnie.
- Fragment linii kolejowej Warszawa-Łódź będzie stanowił trzon kolei "Y", czyli trasy prowadzącej ze stolicy przez Łódź do Wrocławia i Poznania. Cały 480-kilometrowy projekt będzie budowany etapami i zostanie ukończony w 2035 roku. Umożliwi realizację celu "Polska w 100 minut", a nowa infrastruktura kolejowa zapewni lepszą integrację Polski z krajami Europy Środkowej i Zachodniej - poinformowała Agnieszka Stefańska-Krasowska.
Dla projektu KDP na linii Warszawa - Łódź – Wrocław i Sieradz – Poznań prędkości projektowa wynosi 350 km/h.