Właściciel działki pod CPK ma propozycję. Minister odpowiada
Minister rolnictwa Stefan Krajewski przyznał, że jednym z możliwych rozwiązań w sprawie odzyskania działki przy CPK, która została sprzedana przez KOWR wiceprezesowi Dawtony, jest zamiana gruntów. To kluczowa działka dla budowy pierwszej linii Kolei Dużych Prędkości Łódź - Warszawa.
Piotr Wielgomas, właściciel kluczowej działki dla budowy pierwszej linii Kolei Dużych Prędkości do CPK, w rozmowie z "Pulsem Biznesu" zaproponował zamianę terenu na grunt rolny o podobnej jakości i przeznaczeniu. Wiceszef firmy Dawtona zadeklarował chęć pełnej współpracy z KOWR w tej sprawie. Do tej propozycji odniósł się w piątek minister rolnictwa Stefan Krajewski.
- W środę ma odbyć się spotkanie pana Wielgomasa z kierownictwem KOWR-u (Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa - red.) i Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, gdzie będą te propozycje złożone, rozważone i musimy wybrać najlepsze rozwiązanie. Tak, jednym z nich jest zamiana gruntów. Można było (już za czasów rządu PiS - red.) zaproponować wydzierżawienie ziemi (Wielgomasowi - red.) w innym miejscu i o tym rozmawiamy. Znajdziemy najlepsze rozwiązania tak, by ta ziemia trafiła do CPK - mówił na konferencji prasowej minister rolnictwa.
Innym sposobem na odzyskanie kluczowego gruntu dla linii KDP jest odkup działki przez KOWR. Przesłanką do tego byłaby zmiana planu miejscowego w sąsiedztwie CPK. Może tego dokonać Grodzisk Mazowiecki. Burmistrz zapowiedział pomoc.
Tak nas widzą na świecie. "Nie walczycie o stołki"
- Teren w Zabłotni będzie określony jako obszar o istotnym znaczeniu. Jeżeli KOWR zwróci się do nas z prośbą o pomoc, to zrobimy wszystko, aby przyspieszyć procedurę uchwalania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Jestem pewny, że zdążymy ze zmianami - powiedział money.pl burmistrz Tomasz Krupski.
Minister rolnictwa docenił deklarację samorządowca. - Dziękuję w tym miejscu panu burmistrzowi Grodziska, który powiedział, że możemy przyspieszyć działanie w ramach zagospodarowania przestrzennego i wtedy tę działkę będzie można pozyskać szybciej i sprawniej - powiedział w piątek Stefan Krajewski.
- Mam nadzieję, że uda się konsensus (w sprawie działki - red.) osiągnąć. Chodzi o to, żeby odzyskać działkę, nie angażować środków publicznych, ale żebyśmy mogli też dać zielone światło dla budowy CPK - podkreślił szef resortu.
Afera wokół działki pod CPK i Kolej Dużych Prędkości
Wirtualna Polska ujawniła w poniedziałek, że w 2023 r., niedługo przed oddaniem władzy przez Prawo i Sprawiedliwość, Ministerstwo Rolnictwa wydało zgodę na sprzedaż przez KOWR wiceprezesowi Dawtony działki o powierzchni 160 ha.
O gruncie w Zabłotni jest głośno, ponieważ przebiegać przez nią ma linia kolei dużej prędkości z Warszawy do Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) i Łodzi. To część tzw. igreka.
- Ogrom nieprawidłowości wymaga rzetelnego wyjaśnienia i sprawdzenia przez służby, instytucje do tego powołane, ale też rozpoczęła się kontrola doraźna w KOWR-ze, poprzez departament audytu i kontroli ministerstwa rolnictwa dot. tej konkretnej działki i tego, co się działo wokół tej sprawy - powiedział w piątek minister Krajewski.
- W najbliższych dniach, mam nadzieję, uda się ogłosić rozpoczęcie audytu zewnętrznego, który sprawdzi całość działań KOWR-u od momentu jego powstania - dodał członek rządu.
Zgodnie z harmonogramem budowa portu lotniczego na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin rozpocznie się w 2026 r. Certyfikacja obiektu planowana jest na 2031 r., a jego oddanie do użytku - na 2032 r., równolegle z ukończeniem pierwszego odcinka Kolei Dużych Prędkości Warszawa - CPK - Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 roku wynosi 131,7 miliarda złotych.
Prezes CPK Filip Czernicki zapewnił w środę, że sprawa z działką Wielgomasa nie wpływa na harmonogram budowy lotniska ani linii kolejowych.