Czesi przełamią monopol PKP IC. Już kuszą pracowników. Mamy stanowisko polskiego przewoźnika
Czeski przewoźnik komercyjny RegioJet w połowie września zacznie kursować między Krakowem a Warszawą. Tym samym złamie monopol PKP Intercity na tej ważnej trasie. Firma z Czech oprócz nowego połączenia zaoferuje w Polsce nowe miejsca pracy. Znamy stanowisko polskiej spółki ws. liberalizacji rynku.
Rynek przewozowy w Polsce musi się otwierać. Od 2030 r. o tym, kto będzie obsługiwał połączenia dalekobieżne, do których dopłaca państwo (aby pociągi mogły kursować też na mało opłacalnych kierunkach, a nie tylko między wielkimi aglomeracjami), będą decydowały przetargi.
Komercyjni przewoźnicy z zagranicy, ale i kraju już teraz mogą kursować na polskich torach, o ile uzyskają zgodę Urzędu Transportu Kolejowego.
Z takiej zgody skorzysta czeski przewoźnik RegioJet, który jest już obecny na polskim rynku, łącząc np. Kraków i Pragę. Od 18 września pociągi firmy będą kursować także między stolicą woj. małopolskiego a Warszawą, czego dowód można znaleźć np. na Portalu Pasażera.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Robot za 5000 € miesięcznie. Bez urlopu, bez przerw. Pracuje 24h - Kacper Nowicki w Biznes Klasie
Czas przejazdy RegioJet na trasie Kraków-Warszawa
W pierwszym etapie funkcjonowania połączenia, czyli do grudniowej zmiany rozkładu jazdy, czeski przewoźnik będzie wyruszać ze stacji Kraków Główny o godz. 8.49. O godz. 9.47 ma być na stacji Zawiercie, o godz. 11.45 wjeżdżać na Warszawę Zachodnią, o godz. 11.54 na Centralną, a o godz. 12.21 dojeżdżać na Wschodnią i tam kończyć bieg.
W drugą stronę pociąg RegioJet ma ruszać o godz. 14.33. Na stacji Warszawa Centralna będzie o godz. 14.39, Warszawie Zachodniej — o godz. 14.47, w Zawierciu — o godz. 16,45, a na stacji Kraków Główny o godz. 18.06.
Czas przejazd między stolicą Małopolski a Warszawą Wschodnią (poza godzinami szczytu) zajmie 3 godz. 33 min. Ekspresowe połączenie Pendolino pokonuje tę trasę w 2 godz. 35 min, ale "zwykłe" połączenia PKP Intercity - w nieco ponad 4 godz.
Lepiej dla Czechów wypada porównanie z Pendolino, jeśli weźmiemy pod uwagę wyłącznie trasę Warszawa Centralna-Kraków Główny. RegioJet potrzebować na to będzie ok. 3 godz., czyli o nieco ponad 30 min dłużej. Od pociągu TLK będzie za to ok. 40 min szybszy. Nie wiadomo jednak, jakiej ceny domagać się będzie czeski przewoźnik.
Stanowisko PKP Intercity
Poprosiliśmy PKP Intercity o komentarz na temat pojawienia się konkurenta na trasie między Krakowem a Warszawą.
"Liczymy na to, że liberalizacja rynku pozwoli na dalszy rozwój kolei, zwiększając konkurencję i poprawiając ofertę dla pasażerów, a tym samym popularność transportu kolejowego" - zapewnia Anna Zakrzewska z biura prasowego PKP IC w odpowiedzi na maila money.pl.
Spółka na pytanie o to, jak przygotowuje się do szerszego otwarcia rynku w 2030 r., o czym wspominaliśmy na początku tekstu, podsumowała swój program inwestycyjny. A mianowicie, że w latach 2025-2030 przeznaczy na rozwój 20,3 mld zł, z czego 16,9 mld na zakup i modernizację taboru, a 3,4 mld na modernizację stacji postojowych i bocznic kolejowych.
"W szczycie obecnego sezonu wakacyjnego oferujemy nawet 514 połączeń dziennie: w tym całorocznych oraz sezonowych" - zaznacza Zakrzewska. "Warszawa-Kraków-Warszawa jest jedną z najpopularniejszych destynacji. Podróżni mają do dyspozycji aż 29 par pociągów na tej trasie. W tym aż 15 par połączeń kategorii ekonomicznej oraz 14 komercyjnej" - wylicza w odpowiedzi na pytania do money.pl.
RegioJet zatrudnia w Polsce
Rozwoju oferty kolejowej nad Wisłą spółka PKP Intercity może być w zasadzie pewna. W ostatnich dniach prezes UTK zgodził się także m.in. na uruchomienie od grudnia trasy Praga-Terespol przez kolejnego czeskiego przewoźnika o nazwie Geopard Express.
"RegioJet kontynuuje ekspansję na międzynarodowe rynki kolejowe, a wśród krajów priorytetowych znajduje się także Polska. Po kilku latach przygotowań uzyskaliśmy możliwość ubiegania się o przepustowość na polskich torach i złożyliśmy wnioski o przydział tras.(...) Wierzymy, że zaoferujemy nową, wysokiej jakości alternatywę podróżowania koleją także polskim pasażerom" - pisze z kolei RegioJet na swoje stronie, a w grudniu 2025 r. uruchomić ma więcej pojazdów na trasę między Krakowem a Warszawą.
Spółka prowadzi obecnie rekrutację m.in. na stanowiska biurowe czy administracyjne. Poszukuje również maszynistów, oferując do 14 tys. zł brutto. Serwis fly4free.pl zauważył, że PKP Intercity w styczniu oferowało 9,6 tys. zł brutto i to z ostrzejszymi wymaganiami dot. doświadczenia.
"Wysokim wynagrodzeniem RegioJet kusi również członków załogi. W przypadku kierowników stawka wynosi 10,2 tys. zł brutto, natomiast konduktorzy mogą liczyć na około 7,5 tys. zł. Dane zebrane w Ogólnopolskim Badaniu Wynagrodzeń wskazują natomiast, że obecnie mediana zarobków na stanowisku kierownika pociągu w polskich spółkach kolejowych wynosi 5 tys. zł brutto, a konduktora ponad 300 zł mniej" - dodał serwis.