Czy z Radomia polecimy taniej niż z Warszawy? Lotnisko musi konkurować ceną

Już jutro rusza nowe lotnisko Warszawa-Radom. Aby przekonać do siebie mieszkających 100 km dalej warszawiaków, musi konkurować niższymi cenami. I rzeczywiście za lot do Paryża czy Rzymu możemy zapłacić mniej. Nowy port będzie kusił też busami i bezpłatnym parkingiem. Ale tylko do czasu.

Lotnisko Warszawa-Radom musi przyciągnąć niską ceną biletów. Inaczej warszawiakom nie będzie opłacało się stamtąd lataćLotnisko Warszawa-Radom musi przyciągnąć niską ceną biletów. Inaczej warszawiakom nie będzie opłacało się stamtąd latać
Źródło zdjęć: © East News | Pawel Wodzynski
Marcin Walków

W czwartek oficjalnie otwarte zostanie lotnisko w Radomiu. Przypomnijmy, że powstało ono "na gruzach" portu Radom-Sadków. Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze zainwestowało w tym celu 800 mln zł.

O tym, że Radom nie będzie oczywistym wyborem dla warszawiaków, dobrze wiedzą Polskie Linie Lotnicze LOT. Dotychczas to jedyny przewoźnik, który zaproponował regularne połączenia z lotniska Warszawa-Radom - do stolic Włoch i Francji oraz kilka kierunków typowo wakacyjnych. Oprócz tego dostępna jest też oferta czarterów realizowanych przez kilku przewoźników dla biur podróży. Do 21 kwietnia bilety na radomskie połączenia LOT-u można było kupić w cenie od 89 zł w jedną stronę.

Sprawdziliśmy losowo wybrane regularne kierunki w przypadkowych terminach z Lotniska Chopina w Warszawie i w Radomiu. Uwaga! Trzeba pamiętać, że o cenie biletu lotniczego decyduje kilka czynników. Przede wszystkim termin (w wakacje i weekendy jest drożej) czy wyprzedzenie, z jakim rezerwujemy bilet (last minute to już przeszłość).

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Enter Air poleci z nowego lotniska Warszawa-Radom. "To będzie port lokalny dla samego Radomia i okolic"

Ile zapłacimy za loty z Radomia? Porównujemy ceny z Lotniskiem Chopina

Mając w pamięci to zastrzeżenie, widzimy, że z Radomia za bilet do Paryża z wylotem 2 maja trzeba zapłacić 230 zł w klasie ekonomicznej. Rejs powrotny dwa dni później kosztuje 730 zł. W tym samym terminie za podróż (również LOT-em) ze stołecznego Lotniska Chopina do Paryża trzeba zapłacić od 857 do 1457 zł (drożej za lot poranny). Lot powrotny 4 maja kosztuje 839 zł. Z Radomia jest więc taniej.

Weekend w Rzymie (16-18 czerwca) z wylotem z Radomia to na dziś koszt 500 zł w jedną stronę, czyli 1000 zł za lot tam i z powrotem. Z Warszawy LOT takiego połączenia nie oferuje - można lecieć z przesiadką przez Wenecję. Taką podróż na jednym bilecie wyceniono na... prawie 4000 zł w klasie ekonomicznej. Z Lotniska Chopina do Rzymu (Fiumicino) lata jednak Wizz Air. Bez członkostwa w programie rabatowym, bilet tam kosztuje od 329 zł do 469 zł (drożej za rejs poranny), z powrotem zaś od 519 do 1039 zł (analogicznie, drożej za lot powrotny w niedzielę wieczorem). To cena tylko z małym bagażem podręcznym (40x30x20cm). Znów z Radomia jest taniej.

Ale do Rzymu lata też Ryanair z Modlina (na lotnisko Ciampino, oddalone 15 minut jazdy pociągiem od centrum). Lot "tam" 16 czerwca kosztuje od 393 zł, a z powrotem dwa dni później - 623,46 zł. Tu już oferty są porównywalne. Trzeba jednak pamiętać, że również w Ryanair bilet w podstawowej cenie obejmuje tylko mały bagaż podręczny (40x20x25cm), czyli mały plecak lub torbę na laptopa.

Lot z Radomia do Tirany w Albanii z wylotem 9 lipca to na dziś wydatek 936 zł tam i 956 zł z powrotem, gdy postanowimy wrócić tydzień później. W tych samych terminach można polecieć też z Lotniska Chopina. Co ciekawe, tym razem to ze stołecznego portu jest taniej - 760 zł tam i 890 zł z powrotem.

To jeszcze Preweza w Grecji. Dla porównania zobaczmy, jak kształtuje się cena biletu na wrzesień. Im większe wyprzedzenie, tym taniej powinno być. Bilet z Radomia z wylotem 8 września kosztuje 681 zł, a powrót w piątek 15 września to wydatek 827 zł. Z Lotniska Chopina ani LOT, ani Wizz Air takiego połączenia nie oferują.

Lotnisko Warszawa-Radom musi przekonać do siebie stolicę

Pamiętne słowa Marka Suskiego sprzed kilku lat ciągną się jak cień za lotniskiem w Radomiu. W 2018 r., uzasadniając sens wartej 800 mln zł inwestycji, przekonywał, że Polacy latają głównie na południe Europy czy do krajów afrykańskich. A skoro tak, to z Radomia będą mieli tam bliżej niż z Warszawy.

Nowe początki radomskiego lotniska łatwe nie będą. Bo nowoczesny i ładny terminal to za mało. Brakuje jeszcze dokończenia drogi S7 z Warszawy, a o pociągu dojeżdżającym do terminala można na razie pomarzyć. Trzeba się przesiąść w centrum miasta i do lotniska dojechać komunikacją miejską (rozkładowy czas 12-20 minut).

Dla wielu osób pierwszym wyborem zostanie zapewne samochód. Odległość drogowa między Lotniskiem Chopina a Lotniskiem Warszawa-Radom to około 110 km.

- Trzeba wziąć pod uwagę, że to lotnisko jest mało atrakcyjne dla pasażerów z Warszawy, a to największe źródło ruchu w tej części kraju - powiedział ostatnio "Wyborczej" dr Adam Hoszman, ekspert rynku lotniczego ze Szkoły Głównej Handlowej.

- Lotnisko Warszawa-Radom ma służyć pasażerom w promieniu 100-150 kilometrów. Nie tylko Warszawie, ale i regionom okolicznym, czyli mieszkańcom województw świętokrzyskiego, lubelskiego, łódzkiego - mówiła niedawno Anna Dermont, rzecznik prasowy PPL, w odpowiedzi na pytania money.pl. Podkreślała, że populacja Radomia to 200 tys. mieszkańców, "czyli całkiem spory rynek".

Lotnisko Warszawa-Radom
© money.pl | Angelika Sętorek

Ale to nie wystarczy, aby tym razem radomskie lotnisko odniosło sukces.

Jeśli lotnisko w Radomiu ma mieć sens biznesowy, to trzeba zainteresować nim rynek warszawski, bo jest to rynek duży i bogaty, i jest w stanie przynieść wielu pasażerów. Ale jest to niezwykle trudne w obecnej sytuacji, gdy dojazd samochodem z centrum Warszawy trwa około półtorej godziny, a potrzebny jest jeszcze dodatkowy bufor, w razie nieprzewidzianych sytuacji na drodze - dodał dr Hoszman.

PPL, czyli nowy właściciel, zdaje sobie z tego sprawę. I będzie chciał przekonać warszawiaków bezpłatnym parkingiem przed lotniskiem.

Tylko do 15 maja. Bo parkingi to jedno z ważniejszych źródeł pieniędzy dla portów lotniczych. Radom z pewnością będzie chciał zarabiać, skoro jego właściciel (PPL) ustami kolejnych prezesów wypomina Modlinowi, że działa już ponad 10 lat i ciągle jest nierentowny.

Pociągi do Radomia odjeżdżają ze stacji Warszawa Zachodnia - to przez remont linii średnicowej w stolicy. Podróż trwa średnio od 1 godz. 10 min do 1 godz. 40 min. Do tego trzeba jeszcze dostać się z dworca Radom Główny do lotniska. Połączenia autokarowe z Warszawy Zachodniej do lotniska Warszawa-Radom ma zaoferować też Neobus. Na razie nie ogłoszono jeszcze rozkładu jazdy.

W przeddzień otwarcia lotniska Warszawa-Radom PPL poinformował też o uruchomieniu darmowych, tj. wliczonych w cenę biletu lotniczego, przewozów busami między dworcem autokarowym przy Lotnisku Chopina w Warszawie i terminalem radomskiego lotniska. Podobnie jak w przypadku bezpłatnego parkingu, ta oferta również ma obowiązywać do 15 maja.

Walka cenowa nie tylko o pasażerów

Ale lotnisko Warszawa-Radom musi być tańsze nie tylko dla podróżnych. Przede wszystkim dla linii lotniczych, zwłaszcza tych niskokosztowych - jak Wizz Air czy Ryanair. To od poziomu opłat lotniskowych będą zależały koszty ich operacji na lotnisku, a w efekcie - ceny biletów.

Na niewiele ponad tydzień przed oficjalnym przecięciem wstęgi opublikowano cennik opłat lotniskowych. Wynika z niego, że za każdego odlatującego pasażera przewoźnicy w Radomiu zapłacą 40 zł. To dwukrotnie mniej niż na Lotnisku Chopina i ośmiokrotnie więcej niż Ryanair płaci w Modlinie. Opłaty za lądowanie zależą od maksymalnej masy startowej samolotu. Te małe (do 2 t włącznie) zapłacą 60 zł, inne - 15 zł za każdą rozpoczętą tonę.

PPL będzie kusić linie lotnicze zniżkami w opłatach przez okres trzech lat, wynoszącymi od 20 do 60 proc. Zarówno gdy mowa o opłacie za lądowanie, jak i za pasażera. Będą dotyczyć połączeń regularnych i nowych tras.

Wizz Air nie mówi "nie" lotnisku Warszawa-Radom

Michael O'Leary o Radomiu wyraża się jednoznacznie negatywnie. Wpływ ma na to również fakt, że zarzuca PPL, czyli jego właścicielowi, blokowanie rozwoju taniego przewoźnika w Modlinie, gdzie państwowa spółka jest udziałowcem.

Radom nie jest dla nas bramą do Warszawy. Nikt, kto chce polecieć do Warszawy, nie poleci przez Radom - powiedział O'Leary.

W innym tonie wypowiada się szef Wizz Air. Choć i ten przewoźnik dotychczas nie ogłosił połączeń z Radomia, nie wyklucza takiej możliwości. - Nigdy nie mówiliśmy, że nie jesteśmy zainteresowani Radomiem. Jeszcze rok temu mówiliśmy, że nie mamy wobec niego planów. Teraz, gdy nowe lotnisko otwiera się, rozmawiamy z PPL. Na razie nie ma jednak żadnego newsa do ogłoszenia - powiedział money.pl Jozsef Varadi, CEO Wizz Aira, we wtorek.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Wybrane dla Ciebie
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm zdecydował
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm zdecydował
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją