Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Marcin Walków
Marcin Walków
|
aktualizacja

Czy z Radomia polecimy taniej niż z Warszawy? Lotnisko musi konkurować ceną

297
Podziel się:

Już jutro rusza nowe lotnisko Warszawa-Radom. Aby przekonać do siebie mieszkających 100 km dalej warszawiaków, musi konkurować niższymi cenami. I rzeczywiście za lot do Paryża czy Rzymu możemy zapłacić mniej. Nowy port będzie kusił też busami i bezpłatnym parkingiem. Ale tylko do czasu.

Czy z Radomia polecimy taniej niż z Warszawy? Lotnisko musi konkurować ceną
Lotnisko Warszawa-Radom musi przyciągnąć niską ceną biletów. Inaczej warszawiakom nie będzie opłacało się stamtąd latać (East News, Pawel Wodzynski)

W czwartek oficjalnie otwarte zostanie lotnisko w Radomiu. Przypomnijmy, że powstało ono "na gruzach" portu Radom-Sadków. Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze zainwestowało w tym celu 800 mln zł.

O tym, że Radom nie będzie oczywistym wyborem dla warszawiaków, dobrze wiedzą Polskie Linie Lotnicze LOT. Dotychczas to jedyny przewoźnik, który zaproponował regularne połączenia z lotniska Warszawa-Radom - do stolic Włoch i Francji oraz kilka kierunków typowo wakacyjnych. Oprócz tego dostępna jest też oferta czarterów realizowanych przez kilku przewoźników dla biur podróży. Do 21 kwietnia bilety na radomskie połączenia LOT-u można było kupić w cenie od 89 zł w jedną stronę.

Sprawdziliśmy losowo wybrane regularne kierunki w przypadkowych terminach z Lotniska Chopina w Warszawie i w Radomiu. Uwaga! Trzeba pamiętać, że o cenie biletu lotniczego decyduje kilka czynników. Przede wszystkim termin (w wakacje i weekendy jest drożej) czy wyprzedzenie, z jakim rezerwujemy bilet (last minute to już przeszłość).

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Enter Air poleci z nowego lotniska Warszawa-Radom. "To będzie port lokalny dla samego Radomia i okolic"

Ile zapłacimy za loty z Radomia? Porównujemy ceny z Lotniskiem Chopina

Mając w pamięci to zastrzeżenie, widzimy, że z Radomia za bilet do Paryża z wylotem 2 maja trzeba zapłacić 230 zł w klasie ekonomicznej. Rejs powrotny dwa dni później kosztuje 730 zł. W tym samym terminie za podróż (również LOT-em) ze stołecznego Lotniska Chopina do Paryża trzeba zapłacić od 857 do 1457 zł (drożej za lot poranny). Lot powrotny 4 maja kosztuje 839 zł. Z Radomia jest więc taniej.

Weekend w Rzymie (16-18 czerwca) z wylotem z Radomia to na dziś koszt 500 zł w jedną stronę, czyli 1000 zł za lot tam i z powrotem. Z Warszawy LOT takiego połączenia nie oferuje - można lecieć z przesiadką przez Wenecję. Taką podróż na jednym bilecie wyceniono na... prawie 4000 zł w klasie ekonomicznej. Z Lotniska Chopina do Rzymu (Fiumicino) lata jednak Wizz Air. Bez członkostwa w programie rabatowym, bilet tam kosztuje od 329 zł do 469 zł (drożej za rejs poranny), z powrotem zaś od 519 do 1039 zł (analogicznie, drożej za lot powrotny w niedzielę wieczorem). To cena tylko z małym bagażem podręcznym (40x30x20cm). Znów z Radomia jest taniej.

Ale do Rzymu lata też Ryanair z Modlina (na lotnisko Ciampino, oddalone 15 minut jazdy pociągiem od centrum). Lot "tam" 16 czerwca kosztuje od 393 zł, a z powrotem dwa dni później - 623,46 zł. Tu już oferty są porównywalne. Trzeba jednak pamiętać, że również w Ryanair bilet w podstawowej cenie obejmuje tylko mały bagaż podręczny (40x20x25cm), czyli mały plecak lub torbę na laptopa.

Lot z Radomia do Tirany w Albanii z wylotem 9 lipca to na dziś wydatek 936 zł tam i 956 zł z powrotem, gdy postanowimy wrócić tydzień później. W tych samych terminach można polecieć też z Lotniska Chopina. Co ciekawe, tym razem to ze stołecznego portu jest taniej - 760 zł tam i 890 zł z powrotem.

To jeszcze Preweza w Grecji. Dla porównania zobaczmy, jak kształtuje się cena biletu na wrzesień. Im większe wyprzedzenie, tym taniej powinno być. Bilet z Radomia z wylotem 8 września kosztuje 681 zł, a powrót w piątek 15 września to wydatek 827 zł. Z Lotniska Chopina ani LOT, ani Wizz Air takiego połączenia nie oferują.

Lotnisko Warszawa-Radom musi przekonać do siebie stolicę

Pamiętne słowa Marka Suskiego sprzed kilku lat ciągną się jak cień za lotniskiem w Radomiu. W 2018 r., uzasadniając sens wartej 800 mln zł inwestycji, przekonywał, że Polacy latają głównie na południe Europy czy do krajów afrykańskich. A skoro tak, to z Radomia będą mieli tam bliżej niż z Warszawy.

Nowe początki radomskiego lotniska łatwe nie będą. Bo nowoczesny i ładny terminal to za mało. Brakuje jeszcze dokończenia drogi S7 z Warszawy, a o pociągu dojeżdżającym do terminala można na razie pomarzyć. Trzeba się przesiąść w centrum miasta i do lotniska dojechać komunikacją miejską (rozkładowy czas 12-20 minut).

Dla wielu osób pierwszym wyborem zostanie zapewne samochód. Odległość drogowa między Lotniskiem Chopina a Lotniskiem Warszawa-Radom to około 110 km.

- Trzeba wziąć pod uwagę, że to lotnisko jest mało atrakcyjne dla pasażerów z Warszawy, a to największe źródło ruchu w tej części kraju - powiedział ostatnio "Wyborczej" dr Adam Hoszman, ekspert rynku lotniczego ze Szkoły Głównej Handlowej.

- Lotnisko Warszawa-Radom ma służyć pasażerom w promieniu 100-150 kilometrów. Nie tylko Warszawie, ale i regionom okolicznym, czyli mieszkańcom województw świętokrzyskiego, lubelskiego, łódzkiego - mówiła niedawno Anna Dermont, rzecznik prasowy PPL, w odpowiedzi na pytania money.pl. Podkreślała, że populacja Radomia to 200 tys. mieszkańców, "czyli całkiem spory rynek".

Ale to nie wystarczy, aby tym razem radomskie lotnisko odniosło sukces.

Jeśli lotnisko w Radomiu ma mieć sens biznesowy, to trzeba zainteresować nim rynek warszawski, bo jest to rynek duży i bogaty, i jest w stanie przynieść wielu pasażerów. Ale jest to niezwykle trudne w obecnej sytuacji, gdy dojazd samochodem z centrum Warszawy trwa około półtorej godziny, a potrzebny jest jeszcze dodatkowy bufor, w razie nieprzewidzianych sytuacji na drodze - dodał dr Hoszman.

PPL, czyli nowy właściciel, zdaje sobie z tego sprawę. I będzie chciał przekonać warszawiaków bezpłatnym parkingiem przed lotniskiem.

Tylko do 15 maja. Bo parkingi to jedno z ważniejszych źródeł pieniędzy dla portów lotniczych. Radom z pewnością będzie chciał zarabiać, skoro jego właściciel (PPL) ustami kolejnych prezesów wypomina Modlinowi, że działa już ponad 10 lat i ciągle jest nierentowny.

Pociągi do Radomia odjeżdżają ze stacji Warszawa Zachodnia - to przez remont linii średnicowej w stolicy. Podróż trwa średnio od 1 godz. 10 min do 1 godz. 40 min. Do tego trzeba jeszcze dostać się z dworca Radom Główny do lotniska. Połączenia autokarowe z Warszawy Zachodniej do lotniska Warszawa-Radom ma zaoferować też Neobus. Na razie nie ogłoszono jeszcze rozkładu jazdy.

W przeddzień otwarcia lotniska Warszawa-Radom PPL poinformował też o uruchomieniu darmowych, tj. wliczonych w cenę biletu lotniczego, przewozów busami między dworcem autokarowym przy Lotnisku Chopina w Warszawie i terminalem radomskiego lotniska. Podobnie jak w przypadku bezpłatnego parkingu, ta oferta również ma obowiązywać do 15 maja.

Walka cenowa nie tylko o pasażerów

Ale lotnisko Warszawa-Radom musi być tańsze nie tylko dla podróżnych. Przede wszystkim dla linii lotniczych, zwłaszcza tych niskokosztowych - jak Wizz Air czy Ryanair. To od poziomu opłat lotniskowych będą zależały koszty ich operacji na lotnisku, a w efekcie - ceny biletów.

Na niewiele ponad tydzień przed oficjalnym przecięciem wstęgi opublikowano cennik opłat lotniskowych. Wynika z niego, że za każdego odlatującego pasażera przewoźnicy w Radomiu zapłacą 40 zł. To dwukrotnie mniej niż na Lotnisku Chopina i ośmiokrotnie więcej niż Ryanair płaci w Modlinie. Opłaty za lądowanie zależą od maksymalnej masy startowej samolotu. Te małe (do 2 t włącznie) zapłacą 60 zł, inne - 15 zł za każdą rozpoczętą tonę.

PPL będzie kusić linie lotnicze zniżkami w opłatach przez okres trzech lat, wynoszącymi od 20 do 60 proc. Zarówno gdy mowa o opłacie za lądowanie, jak i za pasażera. Będą dotyczyć połączeń regularnych i nowych tras.

Wizz Air nie mówi "nie" lotnisku Warszawa-Radom

Michael O'Leary o Radomiu wyraża się jednoznacznie negatywnie. Wpływ ma na to również fakt, że zarzuca PPL, czyli jego właścicielowi, blokowanie rozwoju taniego przewoźnika w Modlinie, gdzie państwowa spółka jest udziałowcem.

Radom nie jest dla nas bramą do Warszawy. Nikt, kto chce polecieć do Warszawy, nie poleci przez Radom - powiedział O'Leary.

W innym tonie wypowiada się szef Wizz Air. Choć i ten przewoźnik dotychczas nie ogłosił połączeń z Radomia, nie wyklucza takiej możliwości. - Nigdy nie mówiliśmy, że nie jesteśmy zainteresowani Radomiem. Jeszcze rok temu mówiliśmy, że nie mamy wobec niego planów. Teraz, gdy nowe lotnisko otwiera się, rozmawiamy z PPL. Na razie nie ma jednak żadnego newsa do ogłoszenia - powiedział money.pl Jozsef Varadi, CEO Wizz Aira, we wtorek.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(297)
sas
12 miesięcy temu
Kto lata z Radomia do Albanii?? Zróbcie połączenie z Newcastle Upon Tyne!!!
nikt
12 miesięcy temu
ci Suski nie zabrania spełniać marzeń , tylko dlaczego spełniasz chore marzenia za nasze - polaków pieniądze , i jeszcze te głupie tłumaczenia - do Egiptu bliżej -nie wiadomo śmiać się czy płakać
Jasia
12 miesięcy temu
Jeśli już to lotnisko RADOM A tanio to będą loty do Kielc na miotłach 🤣🤣🤣
Nina
12 miesięcy temu
To samo było w Hiszpanii ,budowali lotniska a teraz nikt nie lata.Matolki z PiS powielają błędy Hiszpanów,ważne że Profesor Gliński ma już 300 projektów,pomniki i muzea.Ludzie wybrali historyków z wykształcenia i budują .
Normalna
12 miesięcy temu
Wedlug mnie trzeba stracić ostatnią komórkę mózgową żeby mieszkając w Warszawie ciągnąć się z kojbrami wakacyjnymi do Radomia na lotnisko, jak jest w Warszawie i w Modlinie. Niech korzystają pomysłodawcy. Ja nawet za darmo nie zamierzam
...
Następna strona