Spółka Dino Polska miała w 2022 roku ponad 19,1 mld zł przychodów - o 48 procent więcej niż rok wcześniej. To sprawia, że w ciągu roku awansowała z 29. na 17. pozycję na liście największych pod względem obrotów firm w Polsce - zwraca uwagę serwis dlahandlu.pl.
Czwarty największy gracz w branży
Serwis wziął pod lupę dane z listy 500 największych spółek, przygotowanej przez "Rzeczpospolitą". Wybrał spośród nich tylko firmy handlowe. W tej branży Dino był w ubiegłym roku już czwartym największym graczem. Większe przychody mają tylko: właściciel Biedronki Jeronimo Martins Polska (ponad 85 mld zł), Lidl (33,3 mld zł) i Eurocash (niemal 31 mld zł). To oznacza, że pod względem obrotów Dino jest już większy od takich sieci, jak Żabka, Kaufland, Auchan czy Carrefour.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
W ubiegłym roku wśród największych firm handlowych działających w Polsce tylko dwóch graczy zwiększało obroty szybciej niż Dino: Pepco o niemal 50 proc. (do 11,5 mld zł) i Allegro - o 68 proc., do dziewięciu miliardów złotych.
Z raportu rocznego Dino wynika też, że w całym 2022 roku spółka wypracowała ponad 1,13 mld zł zysku netto, czyli o 40,6 proc. więcej niż rok wcześniej. "W związku z istotną inflacją cen, po których jako sieć nabywamy produkty od ich producentów, w celu zamortyzowania skutków skali podwyżek dla konsumentów, staraliśmy się ograniczać wzrosty cen sprzedaży oraz organizować wiele atrakcyjnych promocji. Podejmowane działania negatywnie wpłynęły na naszą rentowność na sprzedaży, ale przyniosły pozytywne rezultaty w postaci dynamicznie rosnącej sprzedaży" - pisał w marcu w liście do akcjonariuszy członek zarządu Michał Krauze.
Nie zwalniają tempa
Również początek tego roku był dla Dino udany. Zysk netto w pierwszym kwartale 2023 roku wyniósł 270,7 mln zł wobec 191,4 mln zł rok wcześniej - podała spółka w raporcie kwartalnym. Przewidywano mniejszą kwotę - 256,3 mln zł zysku netto. Przychody grupy wyniosły natomiast ok. 5,54 mld zł, czyli wzrosły o 43,8 proc. rok do roku. Analitycy oczekiwali nieco mniejszych przychodów w wysokości 5,43 mld zł.
W pierwszym kwartale 2023 r. spółka uruchomiła 54 nowe sklepy. Na koniec marca miała ich 2210.