Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Artykuł Sponsorowany
|
Artykuł sponsorowany

Dlaczego bankowość coraz częściej korzysta z chmury?

5
Podziel się:

Sektor bankowy zawsze był liderem we wdrażaniu innowacji technologicznych. I tych przyspieszających wprowadzanie nowych produktów i usług, i tych poprawiających interakcję między klientami a biznesem. Implementacja rozwiązań chmurowych do niedawna odbywała się stosunkowo powoli. Proces ten jednak przyspieszyły wiodące światowe instytucje finansowe, takie jak Goldman Sachs i Deutsche Bank, które mogą być dla branży źródłem wiedzy na temat skutecznej transformacji technologicznej w całym sektorze.

Dlaczego bankowość coraz częściej korzysta z chmury?
(materiały partnera)

Pod koniec 2021 roku firma GFT przeprowadziła badanie sprawdzające, jak sektor finansowy odbiera technologię chmurową i jak jej wdrożenie pomaga w ulepszeniu procedur i poprawie efektywności w zarządzaniu bankiem. W ankiecie wzięli udział przedstawiciele 21 dużych i średnich banków.

Skalowalność

Z badania GFT wynika, że zasadniczo zmienił się sposób, w jaki ludzie korzystają ze swoich finansów i systemów bankowych, zwłaszcza jeśli chodzi o płatności i przelewy. 86% banków zaadoptowało usługi w chmurze właśnie po to, aby wykorzystać ich praktycznie nieograniczoną skalowalność.

W świecie bankowości detalicznej rozwiązania typu "kup teraz, zapłać później", bankowość otwarta czy systemy płatności zbliżeniowych zrewolucjonizowały sposób korzystania z usług - ułatwiły zarządzanie finansami i zwiększyły jego efektywność. Dojrzali i rozpoznawalni na rynku gracze nie mogli zostać na to obojętni, zwłaszcza w erze tzw. neobanków, które mają mniej systemów legacy, więc łatwiej jest im wdrażać nowe technologie, np. wykorzystujące chmurę i sztuczną inteligencję.

Co istotne, coraz większą popularnością cieszą się rozwiązania hybrydowe i wielochmurowe. Większość organizacji rozważa dywersyfikację technologii chmury, a 76% banków uważa, że wdrażanie systemów wielochmurowych od głównych dostawców gwarantuje większe bezpieczeństwo, regularne aktualizacje, nowe usługi i innowacje.

Optymalizacja kosztów

Z badań GFT wynika, że optymalizacja kosztów jest głównym powodem, dla którego banki szukają rozwiązań chmurowych w zakresie utrzymania danych. Aż 81% ankietowanych potwierdza, że stosuje technologię chmury właśnie w celu obniżenia kosztów.

Instalowanie i utrzymywanie systemów informatycznych jest dla instytucji finansowych długotrwałe i kosztowne. Gdy korzystają z chmury, to do obowiązków dostawcy należy zadbanie o całą wymaganą infrastrukturę. Zarządzanie sprzętem jest wliczone w cenę, co dodatkowo obniża całkowity koszt wsparcia informatycznego.

Inercja organizacyjna

Badanie GFT wykazało, że 62% bankowców uważa kulturę i inercję organizacyjną za kluczowe wyzwanie dla sektora finansowego. Innowacje technologiczne usprawniają przeprowadzanie operacji, dzięki czemu stają się one szybsze i bezpieczniejsze. Zastosowanie chmury zwiększa wydajność organizacji, ponieważ banki wraz ze wzrostem liczby transakcji zużywają mniej zasobów na rozbudowywanie infrastruktury.

Zarządzający bankami doceniają tę możliwość – aż 95% z nich rozumie, że technologia chmury może skrócić czas wprowadzania produktów na rynek.

Nieporozumienia do wyjaśnienia

Nowe technologie, w tym chmura, budzą także wątpliwości. 43% bankowców ankietowanych przez GFT przyznało, że to głównie obawy związane z bezpieczeństwem utrudniają im pełną migrację do chmury. Są one jednak bezpodstawne. Dostawcy usług w chmurze inwestują w bezpieczeństwo swojej infrastruktury, co w rezultacie sprawia, że jest ona prawie zawsze bezpieczniejsza niż ta, która jest własnością klienta.

Drugą barierą dla chmury jest tzw. luka w umiejętnościach cyfrowych. Ponad połowa banków twierdzi, że brak pracowników potrafiących obsługiwać chmurę wewnątrz instytucji spowalnia proces jej wdrażania.

- W GFT rozumiemy, że jest to poważny problem – i nie dotyczy tylko branży finansowej, ale praktycznie każdej – dlatego wciąż angażujemy się w projekty edukacyjne w tym zakresie. Na co dzień eksperci GFT prowadzą warsztaty, które są przeznaczone dla kadry zarządzającej i dla pionów technologii. Nasi partnerzy – Microsoft i Google Cloud – ufają naszej wiedzy i doświadczeniu. Razem prowadzimy różne akcje ewangelizacyjne dotyczące chmury. Szkolimy też osoby spoza firmy – uczymy praktyki podczas spotkań Google Developer Group Cloud w całej Polsce, prowadzimy własne studia podyplomowe na Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Niedawno uruchomiliśmy w Polsce centrum kompetencji Thought Machine –skupione na technologiach pozwalających na zbudowanie całego banku w chmurze – mówi Marcin Kowalski, CTO w GFT Poland.

W przyszłości technologia chmury będzie podstawowym rozwiązaniem dla banków, które chcą rozwijać i skalować swoją działalność, jednocześnie minimalizując ryzyko, czas i koszty. Bankowcy dostrzegają te korzyści, a wyniki przeprowadzonego przez GFT badania sugerują, że inwestycje w technologię chmury będą rosnąć. Wierzymy, że cloud już niedługo stanie się potężnym filarem branży usług finansowych – ewolucja tradycyjnych systemów bankowych jest bardzo trudna, a technologia chmurowa stale i dynamicznie się rozwija.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Artykuł sponsorowany
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(5)
flatron
8 miesięcy temu
Czemu banki przenoszą się do chmury? Ponieważ ich chciwość jest większa niż obawy przed odpowiedzialnością prawną. Wrażliwe dane klientów na obcych serwerach to nie problem. Ważne, że można zwolnić kilku informatyków.
Taka prawda
8 miesięcy temu
Kto miał papiery to nawet po wojnie mógł swoje odzyskać, w chmurze to lepiej głowy nie mieć...
ncsje
8 miesięcy temu
niemcy WSZYSTKO muszą mieć na papierze i wiedzą co robią,chociaż to jest uciążliwe,bo o najmniejszą peeerdoołkę,trzeba co najmniej faks do nich wysyłać
$$$
8 miesięcy temu
Dzisiejsze Banki i system monetarny to jest RAK dla tego świata .
Fredi
9 miesięcy temu
Pieniądze w chmurze a serwer na Kajmanach. A właściciel konta z pustą kartą. Ja bilans z wydrukiem robię co miesiąc . ZUS mnie ścigał po czterech latach o płatności i gdyby nie wydruki papierowe płaciłbym drugi raz. Bo w ZUSie zaginęła dokumentacja . Tak się tłumaczyli. A gdzie szukać konta jak wyparuje w necie.