E-faktury od 1 stycznia 2024 r. Awaria groźna dla firm. "Brak procedur"
Od 1 stycznia 2024 r. przedsiębiorcy będą mieli obowiązek wystawiać faktury w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF), w ramach którego będą przesyłane i gromadzone faktury VAT. W razie awarii całe zamieszanie, koszty i problemy podatkowe spadną na firmy — uważają eksperci.
Obowiązek wystawiania faktur elektronicznych zostanie nałożony na wszystkie firmy. Okazuje się, jednak, że wielka reforma w zakresie podatku VAT nie przewiduje klarownych procedur, które chroniłyby firmy w razie awarii systemu - informuje "Puls Biznesu". Resort obiecał wprowadzenie mechanizmów awaryjnych, lecz w projekcie ustawy wciąż ich nie ma.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Firmy planują podwyżki płac. "Wszystko wskazuje na to, że będą powszechne"
Dziennik przypomina, że od grudnia 2022 r. resort finansów prowadzi szerokie konsultacje publiczne projektu ustawy. W ich trakcie przedsiębiorcy zwrócili uwagę na luki. Największy problem to brak jasnych zasad postępowania w razie awarii systemu, jego zawieszenia, przeciążenia czy przerw w funkcjonowaniu.
Jak czytamy w "Pulsie Biznesu", Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury, podkreślił, że faktura ustrukturyzowana ma być uznana za wystawioną w dniu przesłania jej do KSeF. Oznacza to, że dopiero wówczas można umieścić ją w rejestrze sprzedaży i odprowadzić od niej podatek VAT.
Bittel spytał Ministerstwo Finansów, co się stanie, gdy w danym dniu system będzie przeciążony, nie będzie można wystawić e-faktury, a nie pojawi się komunikat o niedostępności lub awarii systemu.
Opisał też możliwe turbulencje, jakie mogą dotknąć jego resort w razie awarii KSeF. "Skoro fakturę ustrukturyzowaną będzie można uznać za wystawioną dopiero z chwilą przesłania jej do KSeF, system powinien działać niezawodnie" - czytamy w dzienniku.
Jego zdaniem ustawodawca powinien przewidzieć wszelkie trudności i zapewnić rozwiązania, aby nie narażać podatnika na ponoszenie dodatkowych obciążeń w związku z wadliwym działaniem systemu.
Problem dostrzega także Konfederacja Lewiatan.
- W projekcie nie uwzględniono wszystkich sytuacji, jakie mogą dotyczyć fakturowania w przypadku, gdyby ona jednak nastąpiła. W takiej sytuacji przedsiębiorcy byliby narażeni na poważny chaos, zamieszanie, niemożność dokonania transakcji i brak możliwości prawidłowego wystawienia faktury. Jest więc duże ryzyko, że koszty ewentualnej awarii spadły na przedsiębiorców - mówi w rozmowie z "Pulsem Biznesu" Przemysław Pruszyński, dyrektor departamentu podatkowego Konfederacji Lewiatan.
MF: do czerwca 2024 r. kar nie będzie
Pod koniec ubiegłego roku Ministerstwo Finansów informowało, że w razie awarii systemu, przedsiębiorca będzie wystawiał fakturę w wersji papierowej lub elektronicznej.
"Po zakończeniu awarii KSeF faktury wystawiane w tym okresie wystawca będzie miał obowiązek przesłać do KSeF w terminie do 7 dni od dnia zakończenia awarii KSeF, określonej w komunikacie zamieszczonym na BIP MF. Dopiero jeśli podatnik nie spełni ww. obowiązku organ podatkowy będzie mógł nałożyć, w drodze decyzji, na podatnika karę pieniężną. Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że w pierwszym okresie stosowania KSeF – do końca czerwca 2024 r. – nie będą stosowane przepisy o karach" – podało Ministerstwo Finansów.